Verkleurt purperhart (en bloodwood) ?

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De vraag is ovornamelijk mbt purperheart maar nu ik toch aan het schrijven ben vroeg ik me ook af of hetzelfde betrekking op bloodwood kan hebben.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat purperhart aan zuurstof blootgesteld (dus niet afgewerkt) langzaam bruin kleurt

VRAAG:

1. als het purperhard verkeurt is, zit daaronder nog die mooie paarse kleur of trekt het hele hout bruin
2. als purperhart in een snijplank wordt verwerkt en deze is bijv. met druivenpitolie afgewerkt, verkleurt de purperhart dan ook

Bovenstaande gelden ook voor bloodwood
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
1: nee. Schaven en de kleur komt weer tevoorschijn.
2: ja, maar wel wat langzamer.

Een spoeling met (daar is het weer) citroenzuuroplossing zorgt er voor dat het proces vertraagd wordt, ik gebruik een oplossing van 1:20 volume. Uurtje nat laten, met papier drogen, dag wachten voor verdere verwerking.

Bovenstaande is van toepassing op purperhart, bloodwood weet ik niet.

Groet, Rob.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dus als je iets maakt met purperhart dansmeer je het in met een citroenzuur oplossing, laat het een uur staan, droog deppen en de volgende dag verder afwerken (klopt dat)

citroenzuur oplossing, wat gebruik je en hoeveel ?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok, ik had iets duidelijker moeten zijn :)

Hoeveel in de zin van, smeer je het er op met een doekje of dompel je het hout er beter in onder voor een uurtje
Met wat bedoelde ik, gebruik je het sap van een uitgeknepen citroen, zo een geel flesje bij de supermarkt of iets van poedervorm ?!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De vraag is ovornamelijk mbt purperheart maar nu ik toch aan het schrijven ben vroeg ik me ook af of hetzelfde betrekking op bloodwood kan hebben.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat purperhart aan zuurstof blootgesteld (dus niet afgewerkt) langzaam bruin kleurt

VRAAG:

1. als het purperhard verkeurt is, zit daaronder nog die mooie paarse kleur of trekt het hele hout bruin
2. als purperhart in een snijplank wordt verwerkt en deze is bijv. met druivenpitolie afgewerkt, verkleurt de purperhart dan ook

Bovenstaande gelden ook voor bloodwood

Mijn ervaring is dat de verkleuring van purperhart een reactie met zuurstof is die door hitte sterk versneld wordt (schuur het maar eens ruig...). Als je het dik lakt blijft het paars, ook als het in het licht staat. Gelakt purperhart is echter IMNSHO niet echt fraai, dus ik neem het verkleuren maar voor lief - het uiteindelijke bruin is ook best fraai. Helaas heeft purperhart behalve die paarse tekening verder weinig visueel aantrekkelijks. Het is echter wel een fijne gebruikshoutsoort, hard, duurzaam (in de zin van bestand tegen van alles), en goed te bewerken. Erg goed voor mesheften bijvoorbeeld. Maar ook voor tuinpalen...
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Als ik citroensap bedoelde had ik waarschijnlijk citroensap geschreven ;) Maar: Citroenzuur in poedervorm, drogist, apotheek of toko. Ruim natmaken is voldoende maar dompelen mag ook. Gebruik bijvoorbeeld 1 theelepel citroenzuur op 20 theelepels water of 1 kopje citroenzuur op 20 kopjes water. Boerenwijsheid trouwens, 1:15 of 1:25 werkt waarschijnlijk net zo goed maar heb ik nooit uitgeprobeerd, misschien gebruiken anderen een andere oplossing, geen idee. Ik weet dat Rick van Masavehout dezelfde grap toepast, die reageert vast wel als hij het anders doet (toch, Rick?)

Succes!

Groet, Rob.
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Ik gebruik ook purperhart , voor het verfraaien van een snooker keu, en vind het net mooi dat het paarse er door komt.
Ik leg het met opzet in het daglicht of zon om het paarse erdoor te krijgen.
Daniel
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Het is echter wel een fijne gebruikshoutsoort, hard, duurzaam (in de zin van bestand tegen van alles), en goed te bewerken. Erg goed voor mesheften bijvoorbeeld. Maar ook voor tuinpalen...

Ik maak er ook veel sieraden van, de paarse kleur is dan belangrijk en die kan ik langer mooi houden door die citroenzuurbehandeling. Ik schuur het en ik draai het (kleine stukjes, zeer hoge snelheid) waardoor het goed warm wordt maar t is me nooit opgevallen dat het dan sneller bruin wordt eigenlijk. Goed om te weten, ik zal het eens in de gaten houden.

Dergelijk hout lakken is in mijn ogen een misdaad.... Ik vind het zelf erg mooi hout wat lekker werkt. Ben nu bezig met een plank die een mooie tekening heeft, beetje zoeken maar het is er wel (betreffende plank komt van onze hofleverancier trouwens, Masavehout. Stapeltje planken doorgebladerd en de mooiste meegenomen).

Groet, Rob.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik maak er ook veel sieraden van, de paarse kleur is dan belangrijk en die kan ik langer mooi houden door die citroenzuurbehandeling.

Die citroenzuurbehandeling is nieuw voor mij, maar past volkomen in het beeld dat de verkleuring oxidatief is - citroenzuur is een mild antioxidans / zuurstofscavenger. Ik ga het eens proberen.

Dergelijk hout lakken is in mijn ogen een misdaad.

Nou, een misdaad is wat veel gezegd misschien, maar ook ik ben van mening dat puperhart bepaald niet opknapt van een laklaagje...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@heckemann : Je hebt gelijk inderdaad...Meestal hang ik t purperhart op aan een touw op ooghoogte. Dan maak ik een handstand en pak met mijn blote voeten het flesje citroensap van de werkbank. Spuit het citroensap op het hout, leg het flesje weg en kom weer tot stand...Dan neem ik een doek in mijn mond en smeer het citroensap goed uit...;) Maar goed ieder zijn eigen methode...

Ik gebruik dus citroensap....kleur blijft iets langer paars...

Bloodwood blijft redelijk goed rood...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Gekker moet het niet worden (of wel ?)

Ik denk ik ga eens een poging wagen een snijplankje te maken (ff tussendoor)
sprokkel wat hout bij elkaar waaronder natuurlijk purperhart (ffies proberen...toch ?!)

eerst alles op lengte gezaagd, schaven en dan door de vandikte bank.

Ik had op de opendag in zwolle (bij rick dus) een stukje purperhart meegenomen (ca 12 mm dik)
Mooi paars van kleur en dat was het nog steeds (ligt immers al een tijdje onbeschermd en zou dus bruin kunnen worden)
Omdat in dit draadje geschreven werd dat onder verbruind hout in principe weer mooi paars hout zit dacht ik eerst maar even schaven om het recht te krijgen en meteen een frisse paarse kleur

EHhhh niet dus, onder het paars is alles bruin :( het is alleen het buitenste laagje dat paars is, meer niet.

Moet ik nog wat doen na het schaven om die paarse kleur tevoorschijn te toveren of is dit hout al te ver heen ?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@rick:zo deed ik het vroeger ook, maar ik deed wel altijd latex sokken aan....

@allen: ik ben net even de schuur ingelopen en heb een stuk purperhart geschaafd, dat was dus na het schaven purperder ( mooi woord!) dan er voor, het was wat donker maar niet bruinig. Ik weet ook niet beter of onder verbruind purperhart zit weer paars. Omgekeerde wereld dus, als ik hier goed lees. Heb ik bijzonder purperhart of heeft iemand een andere verklaring of snap ik het niet goed :eek:

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.