Purperhart afwerken zodat hij mooi paars blijft, onmogelijk?

nan23

Nieuw lid
9 nov 2009
19
0
Ik wil Purperhart mooi afwerken zodat hij zijn mooie paarse kleur blijft behouden.

Ik heb meerdere boeken geraad pleegt, zoals het hout vademecum, maar ook speciale website's
zoals http://en.wikipedia.org/wiki/Purpleheart.
http://www.af.nl/voorraad/massief/purperhart/

:arrow: Exposure to ultraviolet (UV) light darkens the wood to a brown color with a slight hue of the original purple. This effect can be minimized with a finish containing a UV inhibitor.

:arrow: uit een boek heb ik ook tip gehaald: Om de kleur zo goed mogelijk te behouden dient men een het hout goed van lucht af te sluiten met was of met bepaalde vernissoorten.

:arrow: de impregneerbaarheid is 4
de hardheid van het hout is 11.400N


de informatie die ik heb gevonden zal vast wel kloppen, alleen ik kan nergens de lak/afwerkings matteriaal krijgen die aan mijn wensen voldoet, of moet ik het doen met een potje SIKKENS jachtbouw lak met UV filter probleem is dat ik dan wel een glimmend lak laag krijg. thinnerlak schijnt sinds kort verboden te zijn werd mij verteld bij een verf speciaalzaak, celluloselak idem dito...

heeft iemand een tip? of heeft ervaring met dit hout soort?
laat het mij weten, alvast bedankt gr. Nan

Attached files
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Kijk eens op http://www.ecocolors.be
Ook voor particulieren.
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
purple heart blijft paars als je het voor het afwerken met citroensap behandeld.klingt gek maar het werkt wel.hoorde ook wel laatst van iemand die het met impregneerolie van AURO had afgewerkt - logisch want er zit als oplosmiddel citusolie in en dat blijkt het ook te doen.

groet
annette
 

nan23

Nieuw lid
9 nov 2009
19
0
annette zei:
purple heart blijft paars als je het voor het afwerken met citroensap behandeld.klingt gek maar het werkt wel.hoorde ook wel laatst van iemand die het met impregneerolie van AURO had afgewerkt - logisch want er zit als oplosmiddel citusolie in en dat blijkt het ook te doen.

annette

Annette bedankt voor je tip!

Ik heb inderdaad al een potje citroensap bij de supermarkt gehaald waarmee ik vandaag testen ga doen, ik had het in een boek gelezen dat je met het citroenzuur de kleur weer kan laten terrug komen, maar wist niet dat dat een blijvende werking heeft.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
nan23 zei:
ik had het in een boek gelezen dat je met het citroenzuur de kleur weer kan laten terrug komen, maar wist niet dat dat een blijvende werking heeft.

Ik heb het gister geprobeerd op een stukje enigzins verbruind purperhart, tot nu toe geen resultaat.
Waarschijnlijk zal er wat zonlicht overheen moeten, maarja die hielt zich gister de hele dag verstopt...
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Van zon werd het toch bruin? Ik denk eerder dat de inhoudstof die de paarse kleurveroorzaakt al reeds door UV licht was aangetast. het ingesmeerde stuk was toch immers al bruin? Volgens mij moet je bruine purprhart eerst opschuren/schaven tot het weer paars is en dan de aande oppervlakte liggende inhoudstoffen beschermen tegen UV met een lak of wellicht kan je de inhoudsstoffen idd 'fixeren' met citroensap.

Ik zou zeggen even opnieuw testen met een paars stukje en deze dan in de zon lggen en kijken of het paars blijft.
 

nan23

Nieuw lid
9 nov 2009
19
0
Ik zou jullie morgen als ik weer mijn camera heb de foto's laten zien die ik tot nu toe heb gemaakt, citroen zuur helpt idd, ik heb op een proef houtje laten intrekken, het werd idd meteen wat roder, maar houtinformatelijn legde mij uit dat je hem als het ware bleekt maar dan op een natuurlijke manier, alsof je er even een velletje schuur papier over heen haald.

Dat had ik idd gedaan voordat ik er citroenzuur liet inwerken, enfin. morgen foto's :!:
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ben benieuwd naar de foto's van je experiment. In citroensap zit maar een paar procent citroenzuur. Citroenzuur is wel te koop bij apotheken of internetwinkels. Dat levert misschien nog een beter resultaat.

jaap
 

nan23

Nieuw lid
9 nov 2009
19
0
jaap zei:
Ben benieuwd naar de foto's van je experiment. In citroensap zit maar een paar procent citroenzuur. Citroenzuur is wel te koop bij apotheken of internetwinkels. Dat levert misschien nog een beter resultaat.

jaap

Attached files
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
Ik heb wel eens bij gerucht gehoord dat Glitsa een probaat middel bij dit soort problemen is. Vraag me niet hoe het zit....... Ik heb het zelf nooit geprobeerd maar wie weet.
 

Houtwurm

Actieve deelnemer
23 nov 2009
29
0
uv blockers werken een anderhalf tot twee jaar ,daarna is het het oude liedje , eiken word dan toch pisgeel en je purperhart bruin ! bovendien geven die blockers een sluier over het hout wat heel onnatuurlijk overkomt ! gewoon zo min mogelijk in direct zonlicht
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Oke, dat is duidenlijk. Maar men gebruikt purperhart juist vanwege de decoratieve waarde, om het werkstuk dan altijd in een donkere kast te laten staan...

Hoe zit het dan als er geen direct zonlicht op valt? Bijvoorbeeld in een kast met glazen deuren, gaat het dan ook verkleuren?
 

nan23

Nieuw lid
9 nov 2009
19
0
Ik moet zeggen, ik ben best wel druk bezig geweest met het zoeken van een oplossing om Purperhart te conserveren en net wat COKO zegt: purperhart word gekozen om zijn decoratieve waarde, niet om achter deuren te bewaren zeker niet als ik er een klein kastje van maak.

wat ik niet begrijp is dat het "Houtvadecum" en diverse site's aangeven dat het lelijk bruin wordt als het niet wordt behandelt. ze zeggen NIET daarbij op wat voor manier je het zou kunnen conserveren, wel wat namelijk:

-Luchtdicht
-UV werend

Ik ben nu enkele dagen met reeds gemachineerd purperhart bezig, in een lokaal waar veel TL-verlichting is en ik zie met de dag verkleuren het is onvoorstelbaar hoe snel dat gaat, mischien insmeren met zonncreme hehe! ;)

zou een meubelwas helpen? of een olie? ik heb daar nog vrij weinig ervaring mee ik laat het echter niet onbehandeld, impregneren wordt het wel maar wat zou een mooie/slimme keuze zijn :?:

Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Nan23 en andere antwoordzoekers.
Kijk even op mijn site http://www.arstorno.nl onder sieraad houders tweede foto van een excentrisch gedraaid doosje van purperhart.
Ik heb dit doosje al maanden en staat gewoon in de kamer.
Is nu te zien op mijn expositie in de galerie in Nijkerk aan de Spoorstraat tot 20 december.
Ik heb deze houder geschuurd tot korrel 1000 en vervolgens behandeld met schuurpasta op basis van Schellac - overeenkomend met korrel 2000.
Daarna twee keer behandeld met schellac (shellawax).
Behandeld wil zeggen: insmeren - snel laten ronddraaien - een doek er tegenaan houden, waardoor het oppervlak gloeiend heet wordt en het oplosmiddel (terpentijn) verdampt en de shellawax impregneert en tot glans komt.
Zie ook de info op http://www.rons.biz over politoerproducten en houtdraai afwerkproducten.
Tot nu toe blijft de kleur goed!
MvG
Jan Pranger
http://www.arstorno.nl
 

Ron van Zaltbommel

Nieuw lid
18 okt 2008
9
0
www.rons.biz
Even een paar puntjes op de i bij de opmerkingen van Jan om misverstanden te voorkomen:
> Shellawax is een combinatie van Schellak en verschillende soorten was.
> Het oppervlak moet bij het aanbrengen van de shellawax-afwerking prettig heet worden; gloeiend heet is wat te veel van het goeie.
> Het oplosmiddel van Shellawax is voornamelijk ethanol en daarnaast wat terpentijn.

Wie ons wel eens op een houtdraaievenement heeft gezien heeft ongetwijfeld ook mijn purperhart schaal gezien. Ik heb deze ruim 2 jaar geleden gemaakt en net als Jan afgewerkt met Shellawax. De schaal staat altijd gewoon bij ons op de tafel in de woonkamer als hij niet met ons op reis is en is na al die tijd nog steeds paars.

Met houtelijke groet,

Ron van Zaltbommel

http://www.rons.biz
http://www.politoeren.com
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Van een amerikaanse meubelmaker: Als je purperhart -lang- op kleur wilt houden: beitsen in exact dezelfde kleur als het hout zelf, daarna afwerken met bijvoorbeeld een Uv beschermend product, dan kan het tot ongeveer zeven jaar op kleur blijven daarna alles weer herhalen.
Verder -theoretisch- zou het zo zijn dat een product dat bestaat uit schellak en was hetzelfde resultaat zou moeten geven als purperhart afwerken met Schellak en was. Met andere woorden, als dat niet zo is dan moet er iets anders aan de hand zijn als alleen maar de samenstelling. Ik heb een keer aan een meubelmaker gevraagd waarom een bepaalde houtsoort zo geweldig opkleurde nadat het met een bepaald product werd afgewerkt, hij heeft me dat toen zo geweldig goed uitgelegd - op basis van natuurkundige wetten- dat ik het nooit meer zal vergeten, dat is iets anders als de 'magie'van een product. ALS iets goed werkt - materieel gesproken - dan moet het ook technisch begrijpelijk verklaarbaar zijn en dat is beter als 'magie'. En aan technisch begrijpelijke uitleg heb je wat want ik heb de ervaring dat je dan zelf ook steeds beter dingen gaat doorzien, kan voorkomen, en oplossen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.