Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Purperhart afwerken zodat hij mooi paars blijft, onmogelijk?

Ik wil Purperhart mooi afwerken zodat hij zijn mooie paarse kleur blijft behouden.

Ik heb meerdere boeken geraad pleegt, zoals het hout vademecum, maar ook speciale website's
    zoals http://en.wikipedia.org/wiki/Purpleheart.
    http://www.af.nl/voorraad/massief/purperhart/

:arrow: Exposure to ultraviolet (UV) light darkens the wood to a brown color with a slight hue of the original purple. This effect can be minimized with a finish containing a UV inhibitor.

:arrow: uit een boek heb ik ook tip gehaald: Om de kleur zo goed mogelijk te behouden dient men een het hout goed van lucht af te sluiten met was of met bepaalde vernissoorten.

:arrow: de impregneerbaarheid is 4
    de hardheid van het hout is 11.400N

de informatie die ik heb gevonden zal vast wel kloppen, alleen ik kan nergens de lak/afwerkings matteriaal krijgen die aan mijn wensen voldoet, of moet ik het doen met een potje SIKKENS jachtbouw lak met UV filter probleem is dat ik dan wel een glimmend lak laag krijg. thinnerlak schijnt sinds kort verboden te zijn werd mij verteld bij een verf speciaalzaak, celluloselak idem dito...

heeft iemand een tip? of heeft ervaring met dit hout soort?
    laat het mij weten, alvast bedankt gr. Nan

Attached files

Re: Purperhart afwerken zodat hij mooi paars blijft, onmogelijk?

Kijk eens op http://www.ecocolors.be
    Ook voor particulieren.

purple heart blijft paars als je het voor het afwerken met citroensap behandeld.klingt gek maar het werkt wel.hoorde ook wel laatst van iemand die het met impregneerolie van AURO had afgewerkt - logisch want er zit als oplosmiddel citusolie in en dat blijkt het ook te doen.

groet
    annette

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door annette
    purple heart blijft paars als je het voor het afwerken met citroensap behandeld.klingt gek maar het werkt wel.hoorde ook wel laatst van iemand die het met impregneerolie van AURO had afgewerkt - logisch want er zit als oplosmiddel citusolie in en dat blijkt het ook te doen.

annette
    Annette bedankt voor je tip!

Ik heb inderdaad al een potje citroensap bij de supermarkt gehaald waarmee ik vandaag testen ga doen, ik had het in een boek gelezen dat je met het citroenzuur de kleur weer kan laten terrug komen, maar wist niet dat dat een blijvende werking heeft.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nan23
    ik had het in een boek gelezen dat je met het citroenzuur de kleur weer kan laten terrug komen, maar wist niet dat dat een blijvende werking heeft.
    Ik heb het gister geprobeerd op een stukje enigzins verbruind purperhart, tot nu toe geen resultaat.
    Waarschijnlijk zal er wat zonlicht overheen moeten, maarja die hielt zich gister de hele dag verstopt...

Van zon werd het toch bruin? Ik denk eerder dat de inhoudstof die de paarse kleurveroorzaakt al reeds door UV licht was aangetast. het ingesmeerde stuk was toch immers al bruin? Volgens mij moet je bruine purprhart eerst opschuren/schaven tot het weer paars is en dan de aande oppervlakte liggende inhoudstoffen beschermen tegen UV met een lak of wellicht kan je de inhoudsstoffen idd 'fixeren' met citroensap.

Ik zou zeggen even opnieuw testen met een paars stukje en deze dan in de zon lggen en kijken of het paars blijft.

Bij bewerken van purperhart is het hout in eerste instantie lichtpaars. Pas onder invloed van licht donkert het na naar dieppaars. Daarmee verdwijnt uiteindelijk ook de mooie kleur paars als de kleur naar dieppaars gaat. Echt voorkomen kun je dit niet.

Ik zou jullie morgen als ik weer mijn camera heb de foto's laten zien die ik tot nu toe heb gemaakt, citroen zuur helpt idd, ik heb op een proef houtje laten intrekken, het werd idd meteen wat roder, maar houtinformatelijn legde mij uit dat je hem als het ware bleekt maar dan op een natuurlijke manier, alsof je er even een velletje schuur papier over heen haald.

Dat had ik idd gedaan voordat ik er citroenzuur liet inwerken, enfin. morgen foto's :!:

Ben benieuwd naar de foto's van je experiment. In citroensap zit maar een paar procent citroenzuur. Citroenzuur is wel te koop bij apotheken of internetwinkels. Dat levert misschien nog een beter resultaat.

jaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaap
    Ben benieuwd naar de foto's van je experiment. In citroensap zit maar een paar procent citroenzuur. Citroenzuur is wel te koop bij apotheken of internetwinkels. Dat levert misschien nog een beter resultaat.

jaap
    Attached files

Forum Rechten