Metaal ontroesten met citroenzuur

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
De wd40 op mijn zaagtafel blijft hoogstens twee dagen zitten, dan gebruik ik het ding wel weer. Papiertje er over en het is weg. Uurtje zagen, 1 x spuiten, uitvegen en klaar. WD40 staat altijd binnen handbereik. Wat wil ik meer?

Mijn wapenolie bewaar ik elders ;), goeie ouwe Ballistol Klever, blijft de beste voor wapens maar IK, persoonlijk, vind dat niks voor zaagtafelbladen. Kleeft te veel en is lastiger te verwijderen.

Groet, Rob.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Hm, handyman. Je bent hier nog niet lang. daarom de volgende opmmerkingen nav je stijl.
We gaan hier nogal , hoe zal ik het zeggen, "vriendschappelijk" of misschien beter om te zeggen "als leden van dezelfde club" (de houtclub), met elkaar om.

Ik herinner me mijn eigen eerste bijdragen waarin ik met een (in mijn geval onterechte) "ik weet het stijl" begon. Ik werd terstond verliefd op dit forum vanwege de beschaafde maar voor een goed lezertje niet mis te verstane reacties :)
 
A

Athanor

Guest
begin dan eens te googlen voordat je nog meer onzin hier plaatst!

Dit lijkt mij op het begin van een ontsporende discussie:(

Kunnen jullie in normaal taalgebruik aan mij uitleggen waar het verschil van inzicht uit bestaat?

En wat is normaal Nederlands de vraag die je aan de ander wilt stellen?

Groet van Fons
 
zal maar de verstandige spelen en hier niet meer op reageren
misschien als de heer handyman eens zijn reacties terugleest dat het dan duidelijk wordt wat voor onzin erin staat...

en je mag best denken dat ik 13 ben hoor:)
ik weet gelukkig zelf dat het niet zo is en dat is het belangrijkste
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
@armadaman, ik geloof dat je het niet goed gelezen hebt, ik heb namelijk nog nooit een verkeerd woord geschreven tot het moment de deze snotneus, mij beledigde en vernederde MET DE WOORDEN ""begin dan eens te googlen voordat je nog meer onzin hier plaatst!"" , nogmaals ik heb altijd geleerd om iedereen in zijn waarde te laten,ook al ben je het niet eens wat een ander verteld,.. wat deze meneer waarschijnlijk niet geleerd is,..
En hier wil ik het bij laten, en op een forum menselijke waardige manier met de rest hier verder te denken over deze schitterende hobby.

Alles wat ik hier tentoon prijst op dit forum is om mijn 45 jarige kennis van houtbewerken, restaureren van klassieke gereedschappen ,en dergelijke met iedereen te delen, en door jullie kennis op een nog hoger niveau te komen!

groet

@wim, inderdaad WD40 is inderdaad een katalysator, helpt het vernietigen van metaal!

@hackemann, er bestaat ook drogende wapenolie, wat jij bedoeld is wapenolie voor het opbergen van wapens, niet de olie voor tijdens gebruik van een wapen in het veld.


@rené13jaar, als jij zo verstandig wilt zijn moet je dit soort opmerkingen niet meer maken, kun je verwachten dat dat niet gewaardeerd word!
 
Laatst bewerkt:

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Dat is elektrolyse en ik ook niet je van het, het werkt met soda / 4 ampère en water .
ik heb dit een paar keer gedaan maar niet echt tevreden daarom was ik wel nieuwsgierig naar citroenzuur.
Het mooiste zou zijn dat het sneller ging, of zoiets als gritstralen maar ja....

electrolise_tekening.jpg PICT0105.jpgPICT0183.jpg
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
ja dit is de beste manier,....alleen je elektriciteitsrekening word sky high om maar even in het engels te blijven, en er komen zeer giftige dampen vrij,...

Wat noem jij skyhigh, handyman? Alleen iets roepen zonder specificatie voegt niet zoveel toe aan de discussie.
In het filmpje wordt een acculader van 6 ampere gebruikt. 6 ampere bij 12 volt is 0,31 ampere bij 230 volt. Nou heeft die verlader ook wat verlies, dus laten we voor het (reken)gemak uitgaan van 0,5 ampere. Dat is 115 Watt. Dat betekent dat je 8 uur eloktrolyseert voor 1kWh, dat is 3 kwartjes per dag.

Nu kan ik niet in jouw portemonnee kijken, maar ik vind dat bedrag wel te overzien.

Groet, Karel
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Vrienden van het forum.
Ik heb ervaring met beide technieken. Ben eigenlijk begonnen met de elektrolyse. Dit komt om dat ik van beroep in de elektro techniek rondzwerf. Ik moet eerlijk bekennen dat er niks mis mee is. Het is als je de spullen hebt een prima techniek. Een voeding had ik liggen beetje soda en wat afvalijzer. Klaar is de soep. okay de damp is niet best voor je maar een dagje schuren zonder masker is ook niet alles. Het metaal is in prima staat als je klaar bent, wel is het slim om tussendoor met een plamuurmes de dikke drap van het ijzer af te schrappen. Ook deze techniek levert heel vieze handen op.

Op ambacht en gereedschap las ik over citroenzuur. Klonk makkelijker en is wel een proefje waard. Ik heb deze techniek kort geleden weer gebruikt om mijn schaafmes te ontroesten. Ik BEN OM ,weinig werk weinig troep en geen gehannes met elektra, draden en vooral het afvalwater stond me op den duur tegen. Het eindresultaat was gelijk, de tijd voor het zuur is een stukje minder.
Een linkje naar mijn schaaf en het zuur: http://www.woodworking.nl/showthread.php?9207-Wie-weet-raad
Ik zoek de foto]s nog wel even van de elctrolyse tecniek

Nog even over het stralen. Daar heb ik HEEL SLECHTE ervaring mee. Deze techniek vond ik zelf eigenlijk veel te grof. Eigenlijk schiet je kleine kogeltjes ok het metaal af. De oppervlakte word daar heel grof en ongelijk van. Ik heb dit door een professioneel bedrijf laten doen. 1 keer maar daarna nooit meer. Helaas geen foto's van.
oja de kosten van soda> electra bij mijn berekeningen 85 euro ( cent) :D
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
klopt helemaal houtenklaas,..maar soms moet je wel 8 tot 10 dagen draaien bij flinke roest,en 10 x 0,75 is 7,50, doe dat 4 x per jaar ben 30 euro kwijt daar koop ik heel wat citroenzuur voor of EEN HELEBOEL schoonmaak azijn,...

dus een beetje doorrekenen voor dat je maar wat roept dat een ander niks toevoegt is het zelfde he,...en gelukkig kan je niet in mijn portemonnee kijken, dit zou ik gewoon zonde geld vinden kan ik weer meer gereedschap kopen,..


@armadaman,..stralen kun je met twintig verschillende matrialen doen , voor elk metaal elk wel wils, hebben ze het bij jou gewoon niet goed gedaan, ik heb een alu motor tank laten stralen nou je zag er niks van, glom tegen je op
 
Laatst bewerkt:
bij elektrolyse komen geen schadelijke dampen vrij hoor:)
er komt wel H2 en O2 vrij en O2 geeft uiteraard echt geen probleem maar de H2 kan wel problemen geven
H2 of waterstofgas kan (zeker in een afgesloten ruimte) bij het aandoen van bijvoorbeeld licht of in de buurt van andere ontstekingsbronnen ontbranden en een flinke explosie veroorzaken

ik heb zelf elektrolyse vroeger erg veel gebruikt om bodemvondsten schoon te maken maar voor gereedschap zou ik het eigenlijk niet echt aanraden
je houdt een stuk metaal over met soms heel erg veel kleine putjes erin en meestal flink zwart
niet echt mooi dus
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Rene 13 ik vind dat juist de O2 het probleem is. Beetje discussie kip of ei:p :p Veel reacties met zuurstof geven problemen terwijl het restproduct onschuldig is in dit geval h2o. Hout met zuurstof brand ijzer met zuurstof roest.
Kijk maar eens in een ziekenhuis hoe voorzichtig men met zuurstof is.
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
@wim alleen het idee al dat je bij electrolyze je makkelijk ""ALS VAN SPIJCK"" of de Hindenburg,zou kunnen gaan maakt het voor mij niet aantrekkelijk!!

daarom is voor mij het makkelijkst gewoon schoonmaak azijn,...schone natuurlijke geur, geen gevaarlijke situaties,...en absoluut geen aantasting van metaal,
het zwart worden na behandeling met organische zuren, komt door de koolstof,...
maar ook bij het gebruik van organische zuren komt waterstof vrij, alleen niet zo veel als bij electrolyze, er komt dus 2C2H5O2+2Fe->4C+5H2+2FeO en de oplossing kun je neutraliseren met soda,Na2Co3(aq)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.