Metaal ontroesten met citroenzuur

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik dacht mij te herinneren uit een ver schoolverleden dat zuren met water gemengd moeten zijn om effect te hebben. Klopt dit, of is dit een hersenspinsel van mij.
Zwavelzuur is een bestanddeel van vloeibare ontstopper. Een scheutje ontstopper in warm water geeft inderdaad een doffe knal.

Zwak zuur is veel reactiver dan sterk zuur. Ik werk zelf op een zinkfabriek waar geconcentreerd zwavelzuur 96% een groot bijproduct is (700 ton per dag).
Ik zal de productie details besparen, maar een groot deel van de plant is in lood uitgevoerd omdat hier zwavelig zuur gevormd wordt, een zwak zwavelzuur waar je gewoon je hand in kan steken, je vel wordt hooguit een beetje geirriteerd. Het spul is wel zo aggressief dat het rvs opvreet of het niks is!

Het sterke zuur wordt gewoon door "pisbakstalen" leidingen rondgepompt, slijtage is minimaal, maar pas op! Een klein spettertje op je vel voelt alsof er een brandende peuk wordt uitgeduwd.
Zuur met water geeft inderdaad een zeer heftige exotherme reactie. Afhankelijk van de verhouding loopt de temperatuur zeer snel op tot boven de 150 graden!!

Citroen zuur is inderdaad "veilig" , wordt veelvuldig in de voedingsindustrie gebruikt. Heb er deze week nog mijn koffie apparaat mee ontkalkt, werkt ook prima...

Alleen mijn ochtend bakje pleur was niet te zuipen! Volgende keer de leidingen toch maar goed naspoelen ;)
 

SDC79

Actieve deelnemer
25 nov 2013
42
0
Overijse, BE
... en dan onder de kraan met een staalborstel en een schuursponsje schoonmaken ...

De eerste keer dat ik dit deed was zonder handschoenen, en was dan meteen ook de laatste keer. Handen hadden enkele dagen later nog de geur van roest.
En ja, handen verschillende keren gewassen :eek:

Daarna altijd latex handschoenen aangedaan.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
René,
Voor de veiligheid moet je inderdaad product aan water toevoegen.
Maar ontstopper in warm water geeft een doffe knal! Ik gebruik ontstopper soms voor het ontkalken van toiletpotten en reservoirs. Om de reactie te versnellen vul ik die met warm (geen heet) water. En daarna een scheut ontstopper. De reactie is heftig, maar alles is daarna brandschoon. (Dit is wel behoorlijk of-topic, maar het ganse draadje is wel interessant!)
 
heb het eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd en ik ga het ook nooit proberen:)
ik doelde eigenlijk op het maken van concentraties voor bio,chemische of medische doeleinden:)
maar daar is het uiteraard het verkeerde forum voor:p
trouwens,meeste ontstoppers zijn op base van Natriumhydroxide en meestal nooit meer zwavelzuur:)
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
hallo
ik heb dit er eens een stukje mee gelezen, maar kom net als meerdere hier tot de conclusie, dat niemand eigenlijk weet wat van verhoudingen , kracht van het citroenzuur, veiligheid of dergelijke! omdat ik ook hier niet zo zeker van was
ben ik gewoon gaan proberen met schoonmaak azijn en dat werkt eigenlijk tien keer beter dan citroenzuur of zelfs de sterkere zuren, voordeel hiervan zijn constant gebruik(door filtratie) geschikt,stinkt niet, voor alle metalen, zeer goedkoop,maar voor mij het belangrijkste milieu vriendelijk!
laatst 5 liter bij de aldi gekocht voor 1,99
gr
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Van de week heb ik de tafel van mijn lintzaag ontroest met citroenzuur. Begonnen met 1:20 volume, maar al snel een oververzadigde oplossing gemaakt. Dat bleek in een uurtje alle roest te verwijderen. Papje er weer afgeschraapt en in een jampotje opgeborgen voor de volgende keer. Oppervlak nabewerkt met staalwol en ingesmeerd met een heel dun laagje WD40. Als nieuw!

Groet, Rob.

PS: wat veiligheid betreft, citroenzuur is relatief ongevaarlijk, het zuur wat ik gebruik is een voedingssupplement. Overdaad schaad natuurlijk, en je moet het niet in je ogen krijgen. Ik maak er ook koperen pannen mee schoon, half theelepeltje poeder vermengen met twee theelepels zout, klein beetje water er bij en dan met een stukje papier schuren. Werkt zo goed als direct! Ruim afspoelen met water.
 
Laatst bewerkt:

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
één uur das snel,...maar wd40 is niet zo denderend voor metaal als bescherming, eerder aantastend..zou liever auto was, of bijenwas gebruiken blijft niet nat en is mooi glad ,voor een glijvlak als jou zaag tafel,.....
op geborgen in een jam potje zal de volgende keer zijn kracht al verloren hebben door invloed van licht en zuurstof,....
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
WD40 werkt prima. Het voorkomt vliegroest en laat zich snel verwijderen zodat er geen vettigheid op je werkstuk komt wat bij de afwerking vervelend gaat doen. En als het zuur uit het potje niet meer werkt, dan maak ik voor € 1,35 weer een nieuw papje! Maar ik heb het donkerbruine vermoeden dat het wel een maandje of 12 goed blijft.

Groet, Rob.
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
okay,.. dat is jou mening,maar ik weet zeker dat het na 14 dagen al zijn werking heeft verloren door de oxidatie met zuurstof!!
en WD40 is het slechtste anti roest oppervlakte beveiliger, die je kan bedenken, het werkt ongeveer het zelfde als cola met goud na een tijd heb je niks meer over,...lijkt mij ook onlogies om eest je tafel olie vrij te maken voor je iets gaat zagen,gewoon een beetje beijen was of turtle was en je hebt nooit geen vliegroest meer!
Als je gereedschap je lief is gebruik NOOIT geen WD40 als bescherming tegen roest, wil je wel olie gebruiken neem dan wapen olie daar zit parafine olie in dat bescherming bied terwijl het opgedroogd is!!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Camelia olie werkt goed. Van wd40 heb ik met betrekking tot roestwerende eigenschappen geen goede ervaringen. Met andere woorden voor een nachte prima maar langer niet. Het werkt wel om hetvocht te verdrijven. Dus is mijn gereedschap nat geworden in de wd40 en de volgende dag camelia olie. Vaseline of andere vetten werken ook prima tegen roest. Maar wil je het daarna gebruiken moet je eerst de (harde) vetten verwijderen.
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
klopt wim camelia olie perfect,..alle vetten blijven vet, trekken zeer veel stof aan , auto was niet, en nooit geen roest meer!
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
kijk daar is nou een forum voor, waar mensen zoals jij ook komen, niet erg hoor ik post alleen maat voor mensen die wat, met mijn 45 jaar van gereedschap maken en onderhouden, als het je niet bevalt lees je er maar overheen, of gaat zelf googelen of in de speeltuin spelen, en geen mensen beledigen die je niet kent
meneer RENÉ 13 hoop dat die 13 niet je leeftijd is al hoewel het daar wel op lijkt!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.