Metaal ontroesten met citroenzuur

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Beste forum ,

Als ik mijn oude beitel ed. zou ontroesten met citroenzuur , hoe kan ik hier het best mee omgaan ?
Ik heb hier geen ervaring mee , werkte voorheen met staalborstel en staalwol , ik zou het wel eens willen proberen .
Moet ik een speciaal bakje hebben , zijn handschoenen , masker ed aanbevolen ? Hoe is het met het afvalvloeistof na de werkzaamheden ? Kan ik citroenzuur mengen , zoals azijn of zout ?
Graag jullie advies aub ?

Groetjes
Schavenmannetje
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb nu een paar keer ontroest met citroenzuur.
Ik doe de metalen onderdelen in een emmer en giet er dan water bij tot alles onder water staat.
Dan een paar eetlepels citroenzuur erbij. Dat doe ik op gevoel. Bij ernstige roest en/of veel materiaal bijvoorbeeld vijf schepjes.
Dit doe ik wel buiten in de schuur (ik klus op zolder) want het stinkt wel een beetje.

Dit laat ik dan een paar dagen staan, af en toe schop ik tegen de emmer om de ijzeren onderdelen wat te verschuiven zodat het overal ontroest wordt.
Daarna spoel ik alles af met water.
En voor de zekerheid spoel ik alles schoon met rubberhandschoenen aan.
Citroenzuur wordt ook in voeding gebruikt, dus het lijkt me veilig.
Maar het hangt van de hoeveelheid af; bijvoorbeeld: een snufje zout is lekker, maar in een keer een kilo zout opeten is dodelijk.

Groeten, Raymond
 

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
Klopt, er komt een eigenaardige geur af. Naar mijn weten is het product 100% natuurlijk (heb ik ergens gelezen hier op het forum dacht ik). Dus in principe kan je het zomaar in de tuin gieten achteraf. Je doet de korreltjes gewoon in het water en deze lossen vanzelf op. Je hoeft het dus niet zelf te mengen. Zo heb ik een erg verroeste bankschroef weten te ontroesten, alleen de roestpuntjes die al erg diep in het metaal zaten gingen moeilijker weg.

Ik heb lange tijd met men blote handen in het water gezeten, aangezien ik nog eens wou naschuren met staalwol om echt alles er van te krijgen, en heb niets aan mijn handen gehad. Behalve wat rimpels van het lange weken dan.;)

EDIT: Dit vond ik op wikipedia: Citroenzuur is een organisch zuur dat van nature in heel veel levende wezens voorkomt. Ook mensen maken citroenzuur aan en zetten dit weer om.
Op een andere site vond ik ook dat citroenzuur een onderdeel van iedere levende cel is, aangezien het een sleutelrol speelt in de stofwisseling van de cel.

Het is dus niet schadelijk voor je lichaam, maar... wel irriterend voor de ogen!


Groeten,
Kenny
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Citroenzuur is risicoloos, nou ja laat ik zeggen tamelijk veilig. Kan gewoon binnen. Is niet giftig etc. Het zijn o.h.a. heel kleine korreltjes zoiets als zout. Bij de drogist verkrijgbaar. Omdat "niemand" weet hoeveel citroenzuur er per liter water moet, hanteer ik (dus bij gebrek aan beter) de verhouding uit de vroegere " dokachemie": 1 volumedeel citroenzuur op 19 volumedelen water. Ik geloof dat de meesten wat minder gebruiken (minder citroenzuur:)). Werkt echt.


mvg
klaas
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Klopt, er komt een eigenaardige geur af. Naar mijn weten is het product 100% natuurlijk (heb ik ergens gelezen hier op het forum dacht ik). Dus in principe kan je het zomaar in de tuin gieten achteraf.


Nou nou... ik wordt altijd een beetje kriegel als iemand het idee ventileert dat iets 100% natuurlijk dus veilig is. (Nou, ik kom er wel overheen hoor:))

Kriegel, omdat het niet waar is. Wij allen kennen natuurproducten die wel degelijk zeer schadelijk kunnen zijn voor mens dier plant en toch om in dezelfde terminologie te blijven 100% natuurlijk zijn. Om 1 voorbeeld te noemen: maag bevat als het goed is zoutzuur. Moet je niet op de verkeerde plek hebben.

Ik zou zelf citroenzuur niet in de tuin gieten. Elke amateurdokawerker bracht het vroeger braaf naar de kca-inzameling (als het een goede amateur was he). Maar het is met citroenzuur nou niet zo dat er direct iets uit de hand loopt he.
 

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
Nou nou... ik wordt altijd een beetje kriegel als iemand het idee ventileert dat iets 100% natuurlijk dus veilig is. (Nou, ik kom er wel overheen hoor:))

Daar heb je een punt, al had ik wel niet gezegd dat het 100 % veilig is.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het toch op de oprit uitgegoten heb. Op dat moment had ik het liever niet in mijn afvoerleidingen, je weet maar nooit dacht ik toen. Het containerpark is bij mij hier niet echt open op voor veel mensen bereikbare uren (jaja, Wallonië he), alhoewel ik het ook had kunnen opslaan. Maar zoek maar eens een vat dat groot genoeg is of veel flessen als je ze nodig hebt (om alle onderdelen van de bankschroef te ontroesten had ik wel wat water nodig ;)). Echt op en top milieuvriendelijk was het niet natuurlijk, dat kan ik gerust toegeven.
 

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
iK heb jaren geleden nog in een brouwerij gewerkt, waar een een alcoholisch drankje gebrouwd werd.
Daar werd ook citroenzuur gebruikt. Uit zakken van 20 kg moest er met een grote schep de juiste hoeveelheden afgewogen worden.
NOOIT last gehad van irritaties of dergelijke.

Persoonlijk denk ik dat het geen kwaad kan als de vloeistof in de pompbak gaat. Maar eens extra opzoeken kan geen kwaad.
 
citroenzuur kan echt geen kwaad...
sterker nog je kunt het gewoon in korrelvorm eten
smaakt best lekker maar van teveel(lees 3-4 eetlepels) kreeg je wel last van je maag
citroenzuur kan je gewoon weggieten in het riool(eventueel met veel water)
het zuur wordt dan zo verdund dat je het amper terug kan vinden

de concentratie die je het beste kunt gebruiken zou ik echt niet weten
ik zou eens beginnen met 0,5 molaire oplossing,werkt dat niet goed genoeg dan een 1,0 molaire en zo door
de molecuulmassa van citroenzuur is 192,12 dus voor een halve mol moet je dus ongeveer 96 gram oplossen in een liter water
 

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
Voorlopig ligt ze er nog, maar ik snap wel wat je bedoelt hoor.

Terug on-topic: ik las ook ergens dat het bestanddeel werkzaam is tot het stopte met lichtjes borrelen. Al zie ik dat niet meer na 2 minuten, dus is het misschien gewoon ingebrachte lucht/gassen of iets dergelijks? Chemie is niet echt mijn vakgebied...

Voor zover ik heb kunnen vaststellen werkte het toch door als het citroenzuur opgelost is en ging de roest er ook gewoon van door het in de oplossing te laten liggen. Ik zag alleszins dat alle citroenzuur opgelost was, voor zover ik kon zien met het blote oog. De roest was er nog niet helemaal af, dus had ik het nog een dag extra laten liggen, en naar mijn gevoel was er wel meer van gekomen. Misschien zit het wel in de gedachte, ik heb er geen foto's van genomen om het effectief te controleren.

Iemand dezelfde of juist andere ervaring?
 
Laatst bewerkt:
het oplossen van citroenzuur in gewoon water zou normaal geen gasvorming teweeg moeten brengen
het kan zijn dat het een reactie was met vuiligheid op het metaal waarbij h2 werd gevormd
hoewel in dat eigenlijk betwijfel,dat verwacht je eerder bij elektrolyse(ook een goede manier trouwens om roest te ontdoen van metaal)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Er zijn vele zuren die in de juiste concentratie ongevaarlijk zijn. Azijn en koolzuur in ons drinken. Zuren beneden een bepaalde ph zijn gevaarlijk. Net zoals basen boven een bepaalde ph. Op deze manier kan je een zuur onschadelijk maken, neutraliseren. De ph schaal loopt tot 14. Wat ik me van school kan herinneren is dat azijn zo rond de drie zit. Neutraal is zeven. Dus onder de drie en boven de 11 handschoenen en gezichtsbescherming. Bij gebruik van een zuur op een onedelmetaal onstaat waterstofgas. Dus alleen in een goed geventileerde ruimte gebruiken.
 
zelfs geconcentreerdere zure zijn niet echt heel gevaarlijk
heb al vaak genoeg zwavelzuur van 37 normaal en 98% op mij handen gekregen,evenals zoutzuur van 37%
was je het snel genoeg af dan houdt je er meestal niks van over behalve even wat geïrriteerde huid
bij zwavelzuur moet je wel opletten dat je er nooit water aan toe voegt!
dan krijg je namelijk een zeer hevige reactie! bij bijna alle overige zuren kan eht toevoegen van water geen kwaad
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
René ik ga niet mee in je redenering dat de twee zuren niet heel gevaarlijk zijn. Zwavelzuur is een van de sterkste zuren en in pure vorm erg gevaarlijk. Ook kan bij zoutzuur chloor vrij komen. Ik heb tijdens scheikundeles zuur over me heen gehad meteen afgespoeld en hier verder geen last van gehad maar de gaten zaten in broeken boeken en tafel. Ga maar aan een oogarts vragen of het gevaarlijk is als je die zuren in je ogen krijgt. Heb je goede kennis kan je de gevaren inschatten dan is het gevaar beperkt. Je geeft zelf aan dat je geen water bij zuren moet gooien. Dit getuigt van kennis. Maar waarom doe je dit niet. Het is bij sterke zuren gevaarlijk.
 

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Beste allemaal ,

Ik ga dit zeker eens proberen ! Lijkt mij in ieder geval veiliger dan salpeter ed .
Dank voor jullie adviezen .
Ik zet ter zijner tijd foto's op het forum , kwestie van de resultaten eens te bekijken

Groetjes
schavenmannetje
 
je hebt inderdaad gelijk dat ze wel degelijk gevaarlijk zijn maar ik bedoel ermee te zeggen dat als je er zorgvuldig mee omgaat het eigenlijk niet meer zo gevaarlijk is
ik werk dagelijks met bijna alle soorten zuren die er bestaan en daarbij met zeer veel andere soms zeer giftige stoffen
waarom je geen water bij H2SO4 mag gooien?
omdat H2SO4 zwaarder is dan water,hierdoor blijft het water erop drijven waardoor je een zeer heftige reactie bovenop het mengsel krijgt en daardoor dus spatten kunnen ontstaan

@ schavenmannetje:
Salpeterzuur(verdund) werkt naar mijn mening het beste om metalen schoon te maken
ik gebruik dit zelf heel erg veel om zwaar geoxideerde en vuile voorwerpen schoon te maken
nadeel is wel dat het redelijk prijzig is en volgens mij in nederland tot de verboden stoffen behoort
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
René ik deel het bovenstaande en wil niemand onnodig bang maken. Jij weet hoe je met gevaarlijke stoffen moet omgaan. Een parallel wil ik trekken naar houtbewerkers: zet enige tientallen oudere meubelmakers op een rij en laat ze de vingers tellen. Je komt niet op eenvijf of nul uit. Een ongeluk of vergissing zit in een klein hoekje.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Er zijn nog twee redenen waarom je het zuur bij het water doet: ten eerste zijn dan eventuele spetters meest water in plaats van meest zuur, en ten tweede kan de oploswarmte die vrijkomt je mengsel aan het koken brengen. Begin je met water dan heb je daar minder last van. Al heb ik wel eens een erlenmeyer water aan de kook gekregen met NaOH-tabletten :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik dacht mij te herinneren uit een ver schoolverleden dat zuren met water gemengd moeten zijn om effect te hebben. Klopt dit, of is dit een hersenspinsel van mij.
Zwavelzuur is een bestanddeel van vloeibare ontstopper. Een scheutje ontstopper in warm water geeft inderdaad een doffe knal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.