Metaal ontroesten met citroenzuur

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Als ijzer corrodeert, kunner er twee soorten ijzeroxiden (roest dus) ontstaan:
FeO (ijzer(II)oxide) dat zwart is
Fe2O3 (ijzer(III)oxide) dat bruin is
meestal zien we bruine roest, maar in citroenzuur kan het dus ook zwart worden.

Dit kan dus geen kwaad het is gewoon roest dus gewoon weg borstelen!(koperborstel geen staal bostel deze geeft krassen)

Groet
Marco
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Ja, je hebt het er zo af.
Met een fijn schuurpapiertje (400) en wat staalwol zien ze er weer prachtig uit.
En ik vind die putjes, waar eerst veel roest zat, ook wel wat hebben. Het laat zien dat het echt oud is.
Zolang ze maar niet te veel op de spiegelkant zitten.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ok, FeO lost niet op in Citroenzuur? Dat zou dan een vervelende beperking van dit middel zijn (vervelend als je zowel niet van bruin als niet van zwart houdt :)).

Ken je een proces die die beperking niet heeft? (Ja, schuren; maar ik bedoel een chemisch proces; misschien elektrolitisch? Maar dat is zo'n gedoe).

mvg
klaas
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Hallo
Weetje,... het maakt mij niks uit of hij zwart word ik borstel ze toch altijd schoon.

In principe gebeurt dit dus bij alle chemische bewerkingen ook elektrolytisch daar moet je ook een additief bij gebruiken(soda bakpoeder).
Daarom gebruik ik ook altijd schoonmaak azijn.
Het is voor mij goedkoper en de werking is het zelfde, koop altijd 5 liter voor 1,90euro, en 800gram citroenzuur kost ongeveer 8 euro en is niet echt gemakkelijk voorhanden in mijn buurt en dorp.
De meeste apotheken bij ons zijn geen "MAAK APOTHEKEN MEER" dus hebben ook geen ingrediënten meer op de plank, ik vroeg of ze citroen zuur van tendo wilden bestellen(zijn daar dealer van), daar kreeg ik een negatief oordeel over omdat zij dan een doos van meerdere potten moesten nemen en dan van de rest niet af zouden komen!



Groet
Marco
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Na het citroenzuurbad spoel ik alles af onder de kraan. Met een simpel schuursponsje. Dat zwart spoelt er dan zo af.
Het is net alsof het bruine roest zwart is geworden.
Of dat het bruine er af ging en het metaal zwart wordt door de citroenzuur. En het ruimt echt heel zwavelachtig. Of ijzerachtig.
Ik ben echt heel slecht in scheikunde.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ok, FeO lost niet op in Citroenzuur? Dat zou dan een vervelende beperking van dit middel zijn (vervelend als je zowel niet van bruin als niet van zwart houdt :)).

Ken je een proces die die beperking niet heeft? (Ja, schuren; maar ik bedoel een chemisch proces; misschien elektrolitisch? Maar dat is zo'n gedoe).
Ik weet niet zeker of het zwarte aanslag FeO is (het zou ook het oxide van een bepaald legeringselement kunnen zijn), maar als het dat is is het afkomstig van de reactie met citroenzuur, NIET een onderdeel van het roest dat er al op zat; anders zou het ook niet zo eenvoudig te verwijderen zijn. Bij roesten ontstaan, voor zover mij bekend, geen FeO, maar vooral Fe2O3 en Fe3O4.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Het zwart dat ik na de citroenzuurbehandeling op die ene "sandvikbeitel" vond, is niet afveegbaar. Ja, schuren zal wel gaan. Dat geldt ook voor "gewone" bruine roest. Schuren is niet het antwoord dat ik wilde horen :)

Mvg
klaas
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Ok, FeO lost niet op in Citroenzuur? Dat zou dan een vervelende beperking van dit middel zijn (vervelend als je zowel niet van bruin als niet van zwart houdt :)).

Ken je een proces die die beperking niet heeft? (Ja, schuren; maar ik bedoel een chemisch proces; misschien elektrolitisch? Maar dat is zo'n gedoe).

mvg
klaas

Hallo Klaas
Ja die is er zeker om het zwart worden en odeurloos te maken.
Dit kreeg ik van een vriend van mij via een ander forum, waar ze al een tijd bezig zijn met dit onderwerp.

Ik heb laatst verbluffende resultaten behaald met Bio-ontroester.
Op advies van een bevriende klokkenrestaurateur heb ik 5 ltr besteld via de website www.bio-ontroester.nl
Ik stond er eerst sceptisch tegenover, maar mijn vriend heeft me overgehaald, door zijn resultaten met zijn klokken te laten zien.
Wat ons vooral aanspreekt is, dat je er eigenlijk geen werk meer aan hebt met staalborstels en zo.
Mijn tangen met messing stelinrichting kon er zo in omdat het messing niet wordt aangetast.
Helaas heb ik geen voor-na foto gemaakt, maar het werkt echt!


Volgens deze jongens word het metaal ook niet meer zwart!

Wat ik ook nog tegen kwam was:
Verder kan je ijzer ook ontroesten door het in thee te houden , neem 4 thee zakjes in 1 liter kokend water, aflaten koelen en ijzer er in doen en dan elk uur kijken of de roest weg is, het kan wel een dag duren.


Misschien heb je er wat aan!!

marco
 
Laatst bewerkt:

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Het zwart dat ik na de citroenzuurbehandeling op die ene "sandvikbeitel" vond, is niet afveegbaar. Ja, schuren zal wel gaan. Dat geldt ook voor "gewone" bruine roest. Schuren is niet het antwoord dat ik wilde horen :)

Mvg
klaas


Klaas
Gebruik eens schoonmaak azijn,...

En je moet twee dingen niet door elkaar halen zwarte roest en patina!!

Marco
 
Laatst bewerkt:

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
hmm, meerdere mensen met hetzelfde dus. Ik zie het eigenlijk altijd, vreemd. Bij sommige veeg je het zwart er idd zo af. Ik had laatst een sandvik zaag behandeld en daar moest toch echt schuurpapier aan te pas komen om het eraf te krijgen. Beetje jammer want toen was ook dat leuke vissen logo eraf :/
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Das helemaal niet vreemd, en ja, iedereen heeft dit!


En eindelijk een handelaar in de buurt gevonden die tendo citroenzuur wilt bestellen, ga ik dit ook eens proberen bij erge roest!
 
Laatst bewerkt:

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Ik weet niet zeker of het zwarte aanslag FeO is (het zou ook het oxide van een bepaald legeringselement kunnen zijn), maar als het dat is is het afkomstig van de reactie met citroenzuur, NIET een onderdeel van het roest dat er al op zat; anders zou het ook niet zo eenvoudig te verwijderen zijn. Bij roesten ontstaan, voor zover mij bekend, geen FeO, maar vooral Fe2O3 en Fe3O4.

dat van die FeO (ijzer(II)oxide) klopt wel, het blijkt dat dat zeldzaam is, de zwarte aanslag is ijzer(II,III)oxide. dus geen ijzer(II)oxide, dat ook
zwart is.

En Fe2O3 (ijzer(III)oxide) is bruin

Toch nog ergens goed voor die BiNaS van mijn zoon:) en mijn tabellen boek!;)chemische proces techniek
 
Laatst bewerkt:

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
wel grappig dat iedereen het heeft maar dat ik het zelden terug zie in de topics over dit onderwerp :)
Ik heb overigens de Tendo gewoon via Bol.com besteld, makkelijker kan niet volgens mij.
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
ja,,,maar is toch niet zo interessant!

en natuurlijk is het makkelijk bol.com betaal alleen niet graag verzendkosten als het niet hoeft,...en bij deze firma betaal ik geen verzendkosten

gr marco
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
dat van die FeO (ijzer(II)oxide) klopt wel, het blijkt dat dat zeldzaam is, de zwarte aanslag is ijzer(II,III)oxide. dus geen ijzer(II)oxide, dat ook
zwart is.

En Fe2O3 (ijzer(III)oxide) is bruin

Toch nog ergens goed voor die BiNaS van mijn zoon:) en mijn tabellen boek!;)chemische proces techniek

Zojuist heb ik 2 zwaar verroeste handzagen uit de citroenzuur oplossing gehaald,beide met een flinke zwarte aanslag. bijzonder vond ik dat ik bij het afspoelen het water goed zwart kreeg maar dat het metaal ook zwart bleef. tevens, ik was net begonnen met schuren van het eerste zaagblad (40 120 en daarna met 240) toen ik tot mijn verwondering zag dat het blad van de andere zaag al weer helemaal bruin was van de roest.

Mijn natuur en scheikunde lessen heb ik een aantal jaar geleden achter mij gelaten maar mijn gevoel zegt dat de citroenzuuroplossing de roest omzet in ijzer in plaats van het oplost in het water. Klopt dit?

Ik gebruik ook de Camille olie van Baptist om er voor te zorgen dat roest niet zo snel terug komt, maar helaas werkt dit niet op mijn Nooitgedacht winkelhaak, hier zit binnen enkele dagen weer roest op. weet iemand hier een mogelijke verklaring voor en oplossing voor? het hoeft natuurlijk niet een permanente oplossing te zijn maar dat ik het weken kan uitstellen naar eens in het kwartaal ofzo.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mijn natuur en scheikunde lessen heb ik een aantal jaar geleden achter mij gelaten maar mijn gevoel zegt dat de citroenzuuroplossing de roest omzet in ijzer in plaats van het oplost in het water. Klopt dit?

Nee dat klopt niet. Om ijzeroxide (Fe(II,III)xOy of Fe(III)2O3) weer te reduceren tot ijzer heb je wel wat meer 'spierballen' nodig dan citroenzuur. IJzer uit ijzeroxide ('erts') vrijmaken was niet voor niks in de geschiedenis zo 'moeilijk' dat we eerst een steentijd hadden, toen een bronstijd, en daarna pas een ijzertijd ;-). Normaliter heb je hiervoor pure koolstof, en veel hitte nodig...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.