Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 12 12311 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 120

Metaal ontroesten met citroenzuur

Beste forum ,

Als ik mijn oude beitel ed. zou ontroesten met citroenzuur , hoe kan ik hier het best mee omgaan ?
    Ik heb hier geen ervaring mee , werkte voorheen met staalborstel en staalwol , ik zou het wel eens willen proberen .
    Moet ik een speciaal bakje hebben , zijn handschoenen , masker ed aanbevolen ? Hoe is het met het afvalvloeistof na de werkzaamheden ? Kan ik citroenzuur mengen , zoals azijn of zout ?
    Graag jullie advies aub ?

Groetjes
    Schavenmannetje

Ik heb nu een paar keer ontroest met citroenzuur.
    Ik doe de metalen onderdelen in een emmer en giet er dan water bij tot alles onder water staat.
    Dan een paar eetlepels citroenzuur erbij. Dat doe ik op gevoel. Bij ernstige roest en/of veel materiaal bijvoorbeeld vijf schepjes.
    Dit doe ik wel buiten in de schuur (ik klus op zolder) want het stinkt wel een beetje.

Dit laat ik dan een paar dagen staan, af en toe schop ik tegen de emmer om de ijzeren onderdelen wat te verschuiven zodat het overal ontroest wordt.
    Daarna spoel ik alles af met water.
    En voor de zekerheid spoel ik alles schoon met rubberhandschoenen aan.
    Citroenzuur wordt ook in voeding gebruikt, dus het lijkt me veilig.
    Maar het hangt van de hoeveelheid af; bijvoorbeeld: een snufje zout is lekker, maar in een keer een kilo zout opeten is dodelijk.

Groeten, Raymond

Klopt, er komt een eigenaardige geur af. Naar mijn weten is het product 100% natuurlijk (heb ik ergens gelezen hier op het forum dacht ik). Dus in principe kan je het zomaar in de tuin gieten achteraf. Je doet de korreltjes gewoon in het water en deze lossen vanzelf op. Je hoeft het dus niet zelf te mengen. Zo heb ik een erg verroeste bankschroef weten te ontroesten, alleen de roestpuntjes die al erg diep in het metaal zaten gingen moeilijker weg.

Ik heb lange tijd met men blote handen in het water gezeten, aangezien ik nog eens wou naschuren met staalwol om echt alles er van te krijgen, en heb niets aan mijn handen gehad. Behalve wat rimpels van het lange weken dan.

EDIT: Dit vond ik op wikipedia: Citroenzuur is een organisch zuur dat van nature in heel veel levende wezens voorkomt. Ook mensen maken citroenzuur aan en zetten dit weer om.
    Op een andere site vond ik ook dat citroenzuur een onderdeel van iedere levende cel is, aangezien het een sleutelrol speelt in de stofwisseling van de cel.

Het is dus niet schadelijk voor je lichaam, maar... wel irriterend voor de ogen!

Groeten,
    Kenny
    Laatst gewijzigd door K-Wood; 15-12-13 om 16:25.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citroenzuur is risicoloos, nou ja laat ik zeggen tamelijk veilig. Kan gewoon binnen. Is niet giftig etc. Het zijn o.h.a. heel kleine korreltjes zoiets als zout. Bij de drogist verkrijgbaar. Omdat "niemand" weet hoeveel citroenzuur er per liter water moet, hanteer ik (dus bij gebrek aan beter) de verhouding uit de vroegere " dokachemie": 1 volumedeel citroenzuur op 19 volumedelen water. Ik geloof dat de meesten wat minder gebruiken (minder citroenzuur:-)). Werkt echt.

mvg
    klaas

kan ook gebruikt worden om cocaïne mee aan te lengen om te spuiten tenminste dat zei die apotheker toch toen ik achter een kilo citroenzuurkorrels kwam vragen

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door K-Wood Bekijk Berichten
    Klopt, er komt een eigenaardige geur af. Naar mijn weten is het product 100% natuurlijk (heb ik ergens gelezen hier op het forum dacht ik). Dus in principe kan je het zomaar in de tuin gieten achteraf.

Nou nou... ik wordt altijd een beetje kriegel als iemand het idee ventileert dat iets 100% natuurlijk dus veilig is. (Nou, ik kom er wel overheen hoor:-))

Kriegel, omdat het niet waar is. Wij allen kennen natuurproducten die wel degelijk zeer schadelijk kunnen zijn voor mens dier plant en toch om in dezelfde terminologie te blijven 100% natuurlijk zijn. Om 1 voorbeeld te noemen: maag bevat als het goed is zoutzuur. Moet je niet op de verkeerde plek hebben.

Ik zou zelf citroenzuur niet in de tuin gieten. Elke amateurdokawerker bracht het vroeger braaf naar de kca-inzameling (als het een goede amateur was he). Maar het is met citroenzuur nou niet zo dat er direct iets uit de hand loopt he.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door klaas0639 Bekijk Berichten
    Nou nou... ik wordt altijd een beetje kriegel als iemand het idee ventileert dat iets 100% natuurlijk dus veilig is. (Nou, ik kom er wel overheen hoor:-))
    Daar heb je een punt, al had ik wel niet gezegd dat het 100 % veilig is.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het toch op de oprit uitgegoten heb. Op dat moment had ik het liever niet in mijn afvoerleidingen, je weet maar nooit dacht ik toen. Het containerpark is bij mij hier niet echt open op voor veel mensen bereikbare uren (jaja, Wallonië he), alhoewel ik het ook had kunnen opslaan. Maar zoek maar eens een vat dat groot genoeg is of veel flessen als je ze nodig hebt (om alle onderdelen van de bankschroef te ontroesten had ik wel wat water nodig ). Echt op en top milieuvriendelijk was het niet natuurlijk, dat kan ik gerust toegeven.

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2012
    iK heb jaren geleden nog in een brouwerij gewerkt, waar een een alcoholisch drankje gebrouwd werd.
    Daar werd ook citroenzuur gebruikt. Uit zakken van 20 kg moest er met een grote schep de juiste hoeveelheden afgewogen worden.
    NOOIT last gehad van irritaties of dergelijke.

Persoonlijk denk ik dat het geen kwaad kan als de vloeistof in de pompbak gaat. Maar eens extra opzoeken kan geen kwaad.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ach, ik triggerde vooral op het statement "natuurlijk dus 100% veilig" he :-). Ik denk dat het wel goed komt met je oprit.

met vr. groet,
    klaas 0639

citroenzuur kan echt geen kwaad...
    sterker nog je kunt het gewoon in korrelvorm eten
    smaakt best lekker maar van teveel(lees 3-4 eetlepels) kreeg je wel last van je maag
    citroenzuur kan je gewoon weggieten in het riool(eventueel met veel water)
    het zuur wordt dan zo verdund dat je het amper terug kan vinden

de concentratie die je het beste kunt gebruiken zou ik echt niet weten
    ik zou eens beginnen met 0,5 molaire oplossing,werkt dat niet goed genoeg dan een 1,0 molaire en zo door
    de molecuulmassa van citroenzuur is 192,12 dus voor een halve mol moet je dus ongeveer 96 gram oplossen in een liter water

Forum Rechten