Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 12 12311 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 120

Metaal ontroesten met citroenzuur

Beste forum ,

Als ik mijn oude beitel ed. zou ontroesten met citroenzuur , hoe kan ik hier het best mee omgaan ?
    Ik heb hier geen ervaring mee , werkte voorheen met staalborstel en staalwol , ik zou het wel eens willen proberen .
    Moet ik een speciaal bakje hebben , zijn handschoenen , masker ed aanbevolen ? Hoe is het met het afvalvloeistof na de werkzaamheden ? Kan ik citroenzuur mengen , zoals azijn of zout ?
    Graag jullie advies aub ?

Groetjes
    Schavenmannetje

Ik heb nu een paar keer ontroest met citroenzuur.
    Ik doe de metalen onderdelen in een emmer en giet er dan water bij tot alles onder water staat.
    Dan een paar eetlepels citroenzuur erbij. Dat doe ik op gevoel. Bij ernstige roest en/of veel materiaal bijvoorbeeld vijf schepjes.
    Dit doe ik wel buiten in de schuur (ik klus op zolder) want het stinkt wel een beetje.

Dit laat ik dan een paar dagen staan, af en toe schop ik tegen de emmer om de ijzeren onderdelen wat te verschuiven zodat het overal ontroest wordt.
    Daarna spoel ik alles af met water.
    En voor de zekerheid spoel ik alles schoon met rubberhandschoenen aan.
    Citroenzuur wordt ook in voeding gebruikt, dus het lijkt me veilig.
    Maar het hangt van de hoeveelheid af; bijvoorbeeld: een snufje zout is lekker, maar in een keer een kilo zout opeten is dodelijk.

Groeten, Raymond

Klopt, er komt een eigenaardige geur af. Naar mijn weten is het product 100% natuurlijk (heb ik ergens gelezen hier op het forum dacht ik). Dus in principe kan je het zomaar in de tuin gieten achteraf. Je doet de korreltjes gewoon in het water en deze lossen vanzelf op. Je hoeft het dus niet zelf te mengen. Zo heb ik een erg verroeste bankschroef weten te ontroesten, alleen de roestpuntjes die al erg diep in het metaal zaten gingen moeilijker weg.