lijmen net boven nul

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Hallo allemaal,

Nu het weer kouder word en ik geen binnenwerkplaats heb voor grote dingen ben ik gedwongen buiten te lijmen.
Ik weet dat lijmen die op waterbasis zijn gemaakt niet werken onder nul. Maar net daarboven weet ik niet zeker. Ik heb bison d3 extra. De klemtijd is niet belangrijk want ik maak maar een laag per dag (beuken) schaven, lijmen en weer wat anders doen. De volgende dag als het weer goed is schaaf ik de volgende laag.(geduld is een schone zaak) Ik heb gehoord dat de lijm zwakker is bij 1 tot 5 graden. Maar is dat ook zo na 24 uur klemmen? Het gaat tenslotte om het eindresultaat tijd is bij een hobby onbelangrijk.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als dat geen PU is dan moet je het beter boven de 5-7 graden houden, een goeie test is om wat lijm dun uit te smeren op een stuk hout, en als het enkele minuten later doorzichtig droogt dan is het goed, maar als het er wit uitziet net als kalkpoeder dan lijmt het niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.