balken van 300x300 zagen?

Mr. Yellow

Actieve deelnemer
17 mrt 2014
43
0
Haha, ja qua kleur is ie perfect!

De handleiding zegt dat je de ketting niet hoeft te smeren omdat een cirkelzaag langzamer draait dan een motorzaag.
Om de 10 á 15 zaagsnedes raden ze aan om de ketting in te spuiten met siliconenspray of WD40 om de boel "scherp" en draaiende te houden
Toch heb ik de ketting even in een bad met kettingzaagolie rondgedraaid. Overtollige olie weggehaald en hij draait wel merkbaar soepeler.
Dus van die siliconenspray zie ik vooralsnog af. Ook al draait hij minder toeren, olie kan nooit geen kwaad. Niet teveel natuurlijk.

Waarschijnlijk zet ik er een kettingsmeersysteem op. Dat word normaal op motoren gebruikt om de ketting (semi)automatisch te smeren tijdens het rijden. Handiger, maar zeker beter dan een spuitbus lijkt me.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Siliconenspray zou ik sowieso maar helemaal van vanaf zien. Zijn er kettinsmeersystemen voor verkrijgbaar of ga je die zelf aanpassen? Als ik zo vrij mag zijn om er naar te vragen, wat heeft die ombouwset nou gekost met invoerkosten etc?
 

Mr. Yellow

Actieve deelnemer
17 mrt 2014
43
0
Ja, siliconenspray leek me al niet echt een juiste oplossing. Als ik al zie wat voor verschil het maakt met de ketting zonder smering en gesmeerd met olie, dan is dat toch echt de beste oplossing.
Die aftermarket kettingsmeersystemen zijn er voor motoren, niet specifiek voor dit soort gereedschap, maar het principe is hetzelfde. En het blijkt dat veel gebruikers van zulke systemen daar ook kettingzaagolie in gebruiken. In principe hoef ik bij het systeem niets aan te passen. Enkel een gaatje in Beam Cutter voor de smeernippel.
Het is een handbediend systeem. Mechanisch zou mooier zijn, maar dan moet je weer iets gaan verzinnen voor de aandrijving en het moet wel compact blijven.

De Beam Cutter zelf kostte $159,95. Verzending was $61,65 (USPS Priority met extra verzekering). Totaal omgerekend zo'n €160,-
Dan nog invoerkosten (BTW + inklaring) á € 47,25. Dus net iets meer dan €200,- alles bij elkaar.
 

Mr. Yellow

Actieve deelnemer
17 mrt 2014
43
0
Heb het kettingsmeersysteem vanavond gemonteerd. Heb gekozen voor een Osco (one second chain oiler) vanwege de werking en de degelijke constructie (aluminium). Er zijn ook goedkope plastic varianten, maar die werken veelal door de trilling van de motor tijdens het rijden. Daar heb ik dus niets aan. Evenmin aan elektronische systemen.

De smeernippel blijk ik toch niet helemaal juist te hebben gemonteerd. Die zit net niet midden boven de ketting. Dus dat moet even opnieuw (gaatje boren + draad tappen. Dit maal boor ik hem er iets schuin in. Dan heb ik meteen een fijnafstelling van de nippel. (dieper/ondieper)
Verder is het een degelijk systeem. De groene knop bovenop het reservoir is een plunjer. Als je daar aan trekt pompt het systeem per keer zo'n 2cc olie. Dit kan ook minder door de plunjer niet helemaal uit te trekken. Werkt goed.

Heb het geheel aan de Beam Cutter bevestigd. Omdat je de cutter los moet halen bij bijv. het verwisselen van de ketting wil ik niet het slangetje los hoeven halen.
Dus het is nog steeds één systeem wat je met 2 bouten op de cirkelzaag monteert.

007.JPG


009.JPG
 
Laatst bewerkt:

Mr. Yellow

Actieve deelnemer
17 mrt 2014
43
0
Hier wat foto's van een zaagsnede in een eiken balk. Valt niet tegen, maar ik ben nog niet tevreden.
De aansnede, onderzijde en achterzijde zijn goed. De tear-out aan de bovenzijde moet beter kunnen. Dit is met een geleiderail (los liggend, niet geklemd) gezaagd.
Probleem is dat de zaagketting op de machine verder naar buiten staat dan een normaal zaagblad. Dus ik heb de nieuwe antisplinterstrip zo'n 5mm naar buiten geplakt op de rail.
De strip heeft zo meer ruimte om te bewegen, want normaal steekt het maar een paar mm naast de rail. Nadat ik die afgezaagd heb is de strip ook vrij grof. Ik vraag me af hoe dat met de Festool SSU200 zwaardzaag gaat. Vanavond eens kijken of er online wat over te vinden is.
Had al wel gezocht of ze voor die zaagmachine een speciale antisplinterstrip gebruiken, maar voor zover ik kon vinden heeft Festool maar 1 type.

Met de Protool, zonder enige vorm van splinterbescherming, heb je zo ongeveer 0,0 tear-out aan de bovenzijde. Dus het heeft toch ook te maken met de ketting.

En dan nog de kopse kant. Ook dit komt door de ketting. Met de Protool is dat een stuk vlakker. Soms zie je wel zo'n streep van de ketting, maar lang zo erg niet als bij de Beam Cutter.

Er is dus nog zeker ruimte voor verbetering. Ik ga me eens verdiepen in zaagkettingen en kijken wat daar aan verbeterd kan worden.


Eiken%20gezaagd%20met%20Beam%20Cutter%201.JPG


Voorzijde (aansnede)
Eiken%20gezaagd%20met%20Beam%20Cutter%202.JPG


Bovenzijde (met geleiderail)
Eiken%20gezaagd%20met%20Beam%20Cutter%203.JPG


Achterzijde
Eiken%20gezaagd%20met%20Beam%20Cutter%204.JPG


Kopse kant
Eiken%20gezaagd%20met%20Beam%20Cutter%205.JPG
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Kan aan mij liggen hoor maar waarom moet alles in hemelsnaam perfect worden? Je bent bezig met grof hout, wellicht voor constructies e.d. dat is geen fijnhoutbewerking meer waarbij alles perfect hoeft te zijn IMHO. Vroeguh deden ze het gewoon met de hand en dat leverde wellicht nog meer oneffenheden op maar daar heeft de constructie geen last van als het goed is. Of mis ik hier iets en ben je voor een ander doel bezig? Dat kan natuurlijk ook en dan begrijp ik het wellicht weer wel. ;) Ik vind het wel allemaal erg interessant dit gebeuren. Is wellicht interessant om een oude Festo pendelkap op de kop te tikken Kan je je eigen bomen verzagen mits de stammen niet te groot zijn (kunnen prima overweg met geleiderails).
 

Mr. Yellow

Actieve deelnemer
17 mrt 2014
43
0
Perfect word het niet. Het blijft immers een kettingzaag, maar ik wil graag het beste eruit halen en ik denk dat er nog verbeterpunten zijn. Het is ook een beetje een project wat dat betreft.
Als ik het vergelijk tussen een Protool zwaardzaag van enkele duizenden euro's en deze ombouwset van $160, dan heb ik absoluut geen reden tot klagen, maar als het wellicht beter kan met een kleine ingreep, waarom niet. Maar ja, zo denk ik dan :)
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Wow, ik vind het wel erg netjes wat ie zaagt.
Kan wel zo een machine gebruiken komende week :p .

Enne, holymoly, dat is wel een gigantische balk :eek: . Hoe heb je die omhoog gekregen?
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Enne, holymoly, dat is wel een gigantische balk :eek: . Hoe heb je die omhoog gekregen?

Ehhh, bedoel je mijn balk? Ik heb eerst de balken van de vloer van de tweede verdieping vervangen. Dit waren lichtere vuren balken van 100*200. Voor daar vloerdelen overheen gingen heb ik die balken gebruikt om de moerbinten voor de eerste verdiepingsvloer aan takels erin te hijsen. Eerste balk alleen gedaan, tweede balk met vriendin omdat deze ook over een tussenmuur kwam te liggen waardoor er niet alleen getakeld, maar ook schuin weggeduwd moest worden.

Op de derde foto van dit topic zie je de takel en de balken van de tweede verdiepingsvloer:

http://www.muntstraat24.nl/archives/date/2012/02

Overigens was dit de enigszins onderbemeten moerbint die er eerst in lag:

http://www.muntstraat24.nl/archives/601

Groet, @lex
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.