balken van 300x300 zagen?

RichardvE

Actieve deelnemer
3 jul 2013
50
0
Boskoop
Ik heb laatst hetzelfde gedaan met een handzaag. Werkt prima, en als hij maar scherp is ben je er zo doorheen. Was ook eiken 300x300, 15 jaar oud en droog.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Spookschaaf - ik krijg wel de afbeelding te zien. Zijn er meer met problemen hieromtrent.
Trouwens hoe land zijn die balken? of staat dat al ergens?
vr.gr. Jan Pranger.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.435
692
Emst
Spookschaaf - ik krijg wel de afbeelding te zien. Zijn er meer met problemen hieromtrent.

Ik krijg ook de afbeelding niet te zien.
 

WR1944

Oud hout
Als het maar om een paar balken gaat denk ik dat de oplossing van caso het simpelste is. Rondom inzagen met de TS75 en verder met een handzaag. Dan heb je de zaagsnede van de TS75 als geleiding voor je zaag. En een beetje met de handzaag in de weer houdt je warm in dit jaargetijde en je krijgt er ook nog eens spierballen van. ;-)
 

spookschaaf

Nieuw lid
14 dec 2013
5
0
de balken zijn 3 meter lang.
het zijn 10 zaagsnedes dus niet heel erg veel.
ik denk dat ik voor de optie: TS75 plus handzaag ga.
misschien dat ik nog kettingzaag op de kop kan tikken, en dan daarna met de schuurband en of schaaf

iemand verstand van een kettingzaag? waar moet ik op letten?
mijn verstand zegt benzine, omdat ik een keer met een electriche heb gewerkt en een op benzine,
de electiche had veel minder kracht als de benzine?? maar bij die benzine hoor je vaak dat ze het niet starten??
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.435
692
Emst
Zaagkleding gebruiken, heb je die niet pas dan een andere manier van werken toe, maar geen kettingzaag.
Op letten, veiligheid/scherpte/slijtagepunten/manier van vast houden.
In jouw geval, zou ik de TS75 plus handzaag gebruiken.
 

Mr. Yellow

Actieve deelnemer
17 mrt 2014
43
0
Ik ben vandaag begonnen met eiken balken te zagen voor een overkapping. 25x25cm zijn de dikste van de stapel. Gelukkig konden we een Protool zwaardzaag van een collega lenen. Volgens mij nog een iets ouder model, want deze kan tot 400mm diep zagen. Werkt echt ideaal.
Natuurlijk zijn die machines niet goedkoop en schaf je die niet zomaar aan voor een paar balken. Nou had ik een paar jaar terug al eens een ombouwkit gezien in de USA. De Prazi Beam Cutter. Een ombouwkit voor 7-1/4" (190mm) cirkelzagen. Daarmee word het een zwaardzaag en kan je tot 12" diep kan zagen.
Heb nu een mailtje uitstaan bij de fabrikant of het laatste model, de PR-2700 op mijn cirkelzaag past. Kost zo rond de $150 dus dat is echt een schijntje van de kosten van bijv. een Festool of Mafell. Mits je al een goede cirkelzaag hebt natuurlijk. Al komen daar dan verzend- en importkosten bij. Maar dan nog is het een stuk goedkoper.

Bijkomend voordeel is als je een zaag hebt met een zool geschikt voor geleiderails, dat je dan een perfecte combo hebt. Moet enkel nog eens wat reviews opzoeken over de kwaliteit, maar misschien een tip voor mensen die af en toe met dikke balken of bijvoorbeeld dakplaten werken.

content



 
Laatst bewerkt:

gub

Actieve deelnemer
26 dec 2012
37
0
Kring van Dorth
Ik gebruik liever een echte kettingzaag. Ben je er trouwens als doorheen?
zo niet, wellicht is er iemand in de buurt met een kettingzaag.
 

Mr. Yellow

Actieve deelnemer
17 mrt 2014
43
0
Ik ben niet zo bekwaam met kettingzagen. Over 2 kanten recht/haaks "uit de losse pols" gaat hem dus niet worden.
Die Protool jankt er zo doorheen. Is een CCP 380. Maar ik ben niet de topicstarter. Kwam toevallig dit topic tegen bij het zoeken naar verhuurbedrijven voor zwaardzagen ;) (en toen maar geregistreerd, want er is hier genoeg nuttige info te vinden)

Maar goed, voor incidenteel gebruik lijkt me zo'n Prazi Beam Cutter wel wat. Zeker voor die prijs.
 
Goede reclame met zo'n filmpje.
Voor het oog zonder veiliheidsmiddelen (zaagbroek bril etc.)
In de praktijk met kettingzagen een aantal ongevallen mee gemaakt, wordt je niet vrolijk van.
Werken met ketting zaag of zoals in het filmpje met een zwaardzaag graag met alle veiligheidsmiddelen.
Het doorzagen van een slagader is zo gebeurd met alle gevolgen van dien.
 

Mr. Yellow

Actieve deelnemer
17 mrt 2014
43
0
Vrij weinig. Heb vandaag een paar foto's gemaakt tijdens het werk.

Zaagsnede in een eiken balk, met de zwaardzaag (Protool CCP380)
Zoals je ziet is het wat ruw waar de zaag uit het hout komt. Nu scheelt het ook omdat het schuin is gezaagd. Zo'n puntig uiteinde rafelt veel sneller.
Schuurpapiertje erover en je ziet er niets meer van.

Bovenzijde zaagsnede
content


Onderzijde zaagsnede
content


Achterzijde zaagsnede (exit zaag)
content
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Zo, dat ziet er goed uit! Wellicht heb ik het niet goed gelezen, maar heb je de zaag alleen voor deze klus gekocht?
 

Mr. Yellow

Actieve deelnemer
17 mrt 2014
43
0
@ TH0M. Nee, de Protool hebben we van een collega geleend. Niet rendabel om zo'n zaag voor 1 zo'n klus aan te schaffen. Mooi spul, maar geen mooie prijs ;)
Volgens mij verkoopt Protool dit model niet meer trouwens. Denk ook niet dat Festool dit alsnog weer op de markt zet. Maar hoe dat tussen die twee zit weet ik niet. Ben er niet zo in thuis. Ben meer een DeWALT gebruiker :D
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Festool is en Protool was een merk van TTS, Tool Technic Systems. Onlangs is het merk Protool opgedoekt, en is een aantal machines uitgebracht onder de naam Festool. Dat geldt ook voor de zwaardzaag:

 

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
Een goede raad, als je iets besteld en aankoopt in Amerika, mag je de douane kosten niet vergeten. Deze zijn nogal zeer prijzig. Spreek uit ondervinding.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.727
2.588
Gaanderen
Ja reken op een totaal van 40% Heb je pech nog iets meer. Opgebouwd uit 21% btw 20% invoerheffing en er komen nog inklaringskosten bij.
Kosten zijn wel afhankelijk van het bedrag dat de zending waard is. Dus dollar is euro plus een beetje. ( alles kort door de bocht want er is een waslijst aan regels en uitzonderingen)
 

Mr. Yellow

Actieve deelnemer
17 mrt 2014
43
0
Festool is en Protool was een merk van TTS, Tool Technic Systems. Onlangs is het merk Protool opgedoekt, en is een aantal machines uitgebracht onder de naam Festool. Dat geldt ook voor de zwaardzaag:


Dat weet ik dan weer wel. Ik doelde meer op het feit dat Festool bepaalde Protool producten in hun catalogus opneemt, maar ik weet niet of ze dat gaan doen met de gehele Protool catalogus of enkel geselecteerde producten. En wat de reden daarvoor is.

Die SSU200 van Festool kan "maar" tot 200mm. Voor bijv. dakplaten en wat lichter balkhout wel een mooie machine!
Ze hebben ook nog een 330mm model, maar daar kan je enkel isolatie mee zagen. Geen hout.

Ik heb de Prazi Cutter inmiddels besteld. Nog geen reactie van de fabrikant, maar zelf het e.e.a. uitgezocht en het zou moeten passen.
Ben mij bewust van invoerkosten/belasting etc. Heb al zo vaak spullen vanuit het buitenland (waaronder Amerika) besteld. Evengoed bedankt voor de tip!
 

Mr. Yellow

Actieve deelnemer
17 mrt 2014
43
0
De Prazi Beam Cutter afgelopen zaterdag ontvangen. Inmiddels gemonteerd. Paste niet helemaal "out of the box". Er zit een verstelbare strip op waarvan je één uiteinde moet bevestigen aan de rail van de hoogte-instelling van de zaag. Die strip is net te kort om de zaag perfect haaks op mijn zaag in te stellen. Dus zelf een extra bracket gemaakt die dat overbrugt. Op de foto zit de extra bracket er nog niet op waardoor de zaag iets naar achteren staat.
Verder wel compleet met verschillende bouten (qua schroefdraad) voor montage op de as.

Vandaag verder afgesteld en wat getest. Het zaagt haaks, maar het trilt naar mijn idee wat teveel. Heb ook niet echt vergelijkingsmateriaal wat dat betreft. Het is natuurlijk geen volledige beamsaw zoals de Protool, Mafell of Hema zagen.
Nadeel is de tear-out aan de bovenzijde van de zaagsnede. Die is vrij grof, maar ik hoop dat op te lossen met de geleiderail. Wacht nog op nieuwe antisplinterstrippen daarvoor. Desnoods kijken voor een andere ketting. Zit gewoon een Oregon ketting op. Zullen vast kettingen zijn die wat fijner zagen want de standaard ketting is bedoeld voor zowel cross- en rip-cutting en ik zal het voornamelijk voor crosscutting gebruiken. Maar moet me eens verdiepen in zaagkettingen.

012.JPG
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.