balken van 300x300 zagen?

spookschaaf

Nieuw lid
14 dec 2013
5
0
ik heb een berg eiken balken liggen van 300x300 mm een flinke kop maat dus. deze balken wil ik afkorten. hoe kan ik dit het beste doen? het is natuurlijk de bedoeling dat ik mooi haaks kan afkorten. ik heb al gekeken naar een zwaard zaag. maar deze gaan maar tot 200mm, en een kettingzaag vind ik te grof, en ik denk dat je daar ook niet zo haaks mee kan zagen. iemand een idee hoe ik dit het best kan aanpakken
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Protool heeft een zwaardzaag 330 mm bij 90 gr. Volgens mij heeft mafel een handcirkelzaag die 23 cm kan zagen. Nadeel deze weegt ong 60 kilo en is zeer aan de prijs. Mafel heeft ook een handlintzaag maar hier weet ik uit mijn hoofd niet de maximale Zaagdiepte van.
Die grote cirkelzaag is volgens mij via de Duitse site te zien.
 

Warringa

Nieuw lid
13 jul 2010
9
0
Protool bestaat niet meer. Dit was een zuster van festool en ze zijn verder gegaan met de naam festool. Dus voor de zwaard zaag van festool kijk eens op www.festool.nl. Heb er onlangs mee gewerkt in het trainingcemtrum van festool in dalfsen..
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
evt is met de kettingzaag afzagen en dan naschaven met de elektrische schaaf een optie, maar dat is wel tijdrovend dus niet handig voor tientallen balken
 
  • Leuk
Waarderingen: Rick_B

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
30*30 flinke balken.

Zal je toch naar Mafell moeten wat zwaardzaag betreft.
Festool gaat maar tot 20cm en de 33cm variant is slechts voor isolatie materiaal geschikt (?)
Mafell gaat tot 40cm en is wel geschikt voor hout, de ZSX Ec 400. Of eventueel de Twin versie met 2 motoren goed voor 2x3000W aan vermogen:eek:, voor als je haast hebt :eek:

Ik weet niet hoe hoog die berg is en hoeveel zaagsneden het in totaal worden, maar is met de hand zagen geen optie?
Balken van 30*30cm vormt al snel een berg natuurlijk :cool:, als je het niet vaak gebruikt is een Mafell een heel mooi, maar weliswaar duur grapje voor één project.


Iets in deze geest ofzo? :)

zagen.jpg
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
De vraag inderdaad hoe vaak je het zult moeten doen en welke investering dan geoorloofd is.
Ik zou het zelf gewoon met de handcirkelzaag langs 4 zijden inzagen, dan kom je toch al gauw zo'n 90mm diep, totaal dus 180. Het stuk dat in de kern dat overblijft, van 120mm, zou ik dan met een handzaag te lijf gaan.
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
welliswaar voor metaal bedoeld, maar met een bandzaagmachine kun je het in 2x wsl wel redden (300 diep zullen ze niet redden wsl).
Die machines zijn niet zo duur, zeker 2e hands.. Kopen, gebruiken en weer proberen te verkopen zonder al te groot verlies :)
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Hetzelfde probleem heb ik gehad laatst tijdens de bouw van mijn werkplaats. Balken van 200x200mm en de enige manier om deze mooi recht af te korten is met een kettingzaag welke een haaks bord eronder heeft. Een zwaardzaag is meer voor dakplaten en voldeed voor mij in ieder geval niet. De beste keus is dan een Mafell welke speciaal voor dit doeleinde zijn gemaakt, maar zoals eerder gezegd erg duur.

Het beste werkte voor mij om ze in te zagen tot 130 met een cirkelzaag en de rest met een handzaag. Mocht je kiezen om de balk aan meerdere kanten in te zagen kijk dan wel goed uit naar het oppervlak waar je de mal op klemt. Wanneer dit niet recht is kom je slecht uit, een waterpas tussen de mal klemmen kan helpen.

Succes
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Nou...halverwege dit jaar heeft een vriend van mij geholpen om blokken te zagen van 40x40cm iepen balken. Gewoon met de kettingzaag en het geheel is er behoorlijk haaks uitgekomen....Dit is dan ook een vakman met vele uurtjes ketting-zaag-training....
 

spookschaaf

Nieuw lid
14 dec 2013
5
0
zozo wat een reacties, bedankt allemaal!
het gaat om een paar zaagsnedes, in eerste instantie een stuk of 10.
maar om dit met de hand te doen is ook een flinke klus.

er bestaan welliswaar wel een aantal machines heb ik dus nu gehoord.
maar dan ben ik al snel veel geld kwijt
de aanschaf van een kettingzaag heb ik er nog wel voor over..
een niet te dure.. 2e hands 100 euro...??

een bandzaagmachine lijkt me ook wel wat..
maar dat ga ik niet redden voor 100 euro denk ik..

ik heb een ts75 maar dan blijft er nog een mooi stukje hout staan.. ;(

een kettingzaag met een haaks bord erop, is die alleen van maffel verkrijgbaar?
of ook andere merken? dat klink wel mooi. bovendien vind ik het werken met een kettingzaag wel leuk om te doen :))

anders opties zijn welkom.. het butget voor een stukje zaag gereedschap ligt rond de 100 euro..
 

spookschaaf

Nieuw lid
14 dec 2013
5
0
@ jurriaan, jou idee snap ik niet helemaal? 1 blad van je kettingzaag? je bedoelt het blad waar je ketting overheen loopt?
@ Jan Pranger, als ik op je link klik krijg ik een inlog scherm? ik ben wel benieu
 
A

Athanor

Guest
Voor dat geld ga je moeilijk een kwalitatief goede oplossing vinden denk ik.... Dan zou ik voor de tip gaan met je festool rondom in te zagen en de rest met een trekzaag te doen.


Fons
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Ik Heb ook ooit 16 blokken van vierkant 400 gemaakt, eerst laten zagen met een kettingzaag (deze mijnheer was er blijkbaar geen talent want alles was scheef).

Heb bij een kennis op een metaal bandzaag de blokken haaks gezaagd, daarna 9 tegelijk met een spanband tegen elkaar getrokken en met een schaafmachine en een bandschuurmachine de bovenkant gevlakt.

Als ik heb bovenstaande lees, zou ik ook rondom aftekenen, inzagen met de TS75, met de hand de rest zagen en vlak schuren.

Wij lezen graag hoe dit is gelukt!

Cas
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Of na het rondom inzagen met ts 75 het middendeel zagen met een reciprozaag.
Voor kapconstructies gebruikten wij wel de electrische kettingzaag om balken dubbelschuin aan te zagen, was op zich wel te doen, maar komt natuurlijk niet op een halve mm aan.

2 even dikke klosjes aan een kettingzaagblad voor en achter bevestigen en deze langs een soort zelfgemaakte haakse geleider laten lopen zou denk ik ook wel kunnen, maar zulk soort dingen probeer je meestal uit bij gereedschap dat je al hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.