Tafelplannen

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
Hallo allemaal,

ik heb het plan opgevat om een eetkamertafel te gaan maken. Je raadt het al :p geen ervaring natuurlijk met deze specifieke tak van sport. Sterker nog; eens een klein stukje gelezen over de do's en don'ts van het tafelbouwen en zo'n beetje alle items onder het kopje 'veel voorkomende beginnersfouten' zaten in mijn eerste ontwerp :D.

Kortom, het lijkt mij zeer wijs om de huidige status eens te toetsen aan jullie kritische blik.

De bedoeling is een tafel te maken die normaliter vierkant ong. 1,5m wordt en wanneer je uit wilt breiden dan kun je de vier zijden opklappen en krijg je een ronde tafel. Aan een ronde tafel kunnen veel mensen zitten, leek mij wel handig. Bij de meeste uittrek/opklaptafels krijg je voor hooguit 2 personen extra plek (de extreme varianten daargelaten natuurlijk).
Hier wat plaatjes zoals het nu gedacht is.

Knipsel.JPGKnipsel2.JPGKnipsel3.jpg

Enkele vragen die ik al heb; hoe dik zou het blad minimaal moeten worden?
Welk houtsoort zou je hiervoor kunnen gebruiken? Ik wou het liefst dat het wel een mooie blikvanger wordt in de kamer. Misschien kersen of padoek? (Ik heb een hekel aan eiken meubelen). Al zou ik niet weten waar zo'n blad dan op zou komen qua prijs, ik hoop geen extra hypotheek te hoeven nemen voor deze tafel.
Weten jullie een goede 'snapsluiting' danwel magneetsluiting die de op te klappen delen goed vast kan houden? Heb laatst eens met magneetjes en snaps van de bouwmarkt zitten rommelen bij een steigerhouten meubeltje maar daar was ik niet echt tevreden over.
Het donkere randje van een ander soort hout leek mij wel mooi in het tafelblad. Hoe dat echter uitpakt met de plank aan de kopse kant (breadboard?) heb ik nog niet helemaal bedacht. Of is het onverstandig om zo'n randje in de tafel te zetten?

De poten dacht ik met een soort zwaluwstaart in de poot te laten.
Het kruis ter ondersteuning van het blad zou doorlopend worden met in het kruispunt een halfhout verbinding.
De poot zelf staat nu vierkant 300 getekend, dat leek mij aan de grote kant voor een massief stuk hout, dus die heb ik nu samengesteld uit 4 planken onder 45gr verstek (niet de stevigste verbinding, maar dat kan toch wel?)
De ondersteuning van de uit te klappen delen zou dan een stalen hoeklijn of t-profiel worden die je uitschuift/uittrekt. Dus 1 ondersteuning in het midden, die voldoende stijf moet zijn.

Alle kritische vragen/opmerkingen/verbeterpunten zijn welkom, ik ben benieuwd!

Roekie.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Aangezien bij normaal gebruik de randen naar binnen geplooid zijn, zou ik gaan voor een dikte van 24mm, dubbel gevouwen heb je dan al 48mm wat al flink is.
Magneten zijn een handige optie maar je moet zeker zijn van de kracht, niet dat de vleugel op je knieën klapt als de tafel een schok krijgt. Een andere optie is een gewoon L-vormig blokje dat rond draait en waarmee je de vleugel vasthaakt.

Ik zou persoonlijk van tropisch hout wegblijven uit principe.

En hoe ga je het centrale deel maken? Is dat een paneel of aparte planken met een groef of spatie tussen? Een groef lijkt mij een nachtmerrie om schoon te houden. Tenzij je aboluut massief wil, denk ik dat je technisch gezien het kader beter opvult met een plaat fineer. Maar ik zou zelf ook geen fineer willen op mijn eettafel.
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
@karel bedankt voor de link naar de magneten. Die optie van Benchworks lijkt mij ook niet gek. Probleem met magneten is dat het wel behoorlijk goed op elkaar afgestemd moet zijn. Beetje te licht en dan komt het blad naar beneden zeilen, beetje te straf en je trekt je een ongeluk..

@benchworks; het was inderdaad wel de bedoeling massief te gaan maken. Een vergelijkbare tafel (waar ik het ontwerp vandaan heb) heeft inderdaad planken met groeven. Een vlak geheel lijkt mij mooier. Ik was van plan planken met lamello's aan elkaar te lijmen.
Qua houtsoort; ik noemde padoek omdat ik begrepen had dat dat erg stabiel is. Ik heb in onze badkamer een wasmanddeksel ervan gemaakt, had het plankje bij de AF uitgezocht m.n. op de kleur. Ook de tekening is erg mooi. Maar misschien inderdaad niet zo'n goed idee om daar de tafel van te maken.

Welk inlands hout komt wat jullie betreft in aanmerking?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
@karel bedankt voor de link naar de magneten. Die optie van Benchworks lijkt mij ook niet gek. Probleem met magneten is dat het wel behoorlijk goed op elkaar afgestemd moet zijn. Beetje te licht en dan komt het blad naar beneden zeilen, beetje te straf en je trekt je een ongeluk..

Die site geeft vrij goed op welke houdkracht iedere magneet heeft. Het gewicht van iedere 'vleugel' is goed te berekenen of te meten nadat je ze hebt gemaakt. Dan kan je magneten op benodigde kracht bestellen, en eventueel meerdere kleinere magneten combineren voor voldoende houdkracht.

Wat ook nog zou kunnen: klittenband.

Wij gebruiken zowel magneten als klittenband om kunstvoorwerpen van mijn vrouw (keramiek) op te hangen. En aan de achterkant van het scherm van de laptop waarop ik dit typ zitten twee externe harddisk 'geplakt', ieder met 2 stukjes klittenband van 2 vierkante cm.

Groet, Karel
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
Inmiddels zijn we weer iets verder met de plannen hoe het tafelblad te maken. Zie plaatjes onder.
Ik ben van plan de 'kopse plank' te voorzien van een stuk donker hout (erop lijmen), en daar twee stukken naast van dezelfde houtsoort als het hele blad. Op die manier hoop ik een mooi vierkant accent te krijgen en de verlijmde plank te kunnen bewerken als zijnde 1 plank. Dus het gat van de pen/gat maak ik door het donkere hout tot in de eigenlijke plank.

Wat ik nog niet weet: ivm uitzetting van de planken en het aan haaks op elkaar zetten van nerven heb ik gelezen dat het verstandig is de middelste pen-gat geheel te verlijmen en de buitenste 2 extra ruimte te geven, zodat het hout kan werken. Maar hoe trek je de 'kopse plank' dan vast tegen de rest van het tafelblad? Als die alleen in het midden vast zit en aan de einden los erover geschoven zit dan zit daar toch zo een kier tussen?

alvast bedankt maar weer voor het meelezen / meedenken!
eetkamertafel.jpg
eetkamertafel2.jpg
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Dag Roekie,

met belangstelling je project bekeken! Als de rand rondom redelijk fors is, is de kans op kieren parallel Ad nerf best wel groot, maw als je een smalle lijst kiest is het risico kleiner. Of helemaal weglaten, dat kan ook bij massief hout.

De aansluiting op de kopse kant zou ik met messing en groef maken of met een losse veer zodat je nooit een doorlopende kier te zien krijgt.

de loshangende bladen zou ik met een houten of alu rib ondersteunen, een beproefde manier.

Succes ermee!

met vriendelijke groet, Hans
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
@hans, ik denk dat em inderdaad mes/groef gaat worden, thx

@joppe; supertafel heb je gemaakt zeg! Heel strak gelukt, daar ga ik niet bij in de buurt komen :) Nog ff een vraag; wat is de toegevoegde waarde van de 3 uitstekende pennen, extra stabiliteit? De hele mes/groef is toch al redelijk breed, die valt al vrij ver de poot in toch?
EN heb je dus van onder af in je poot in elke pen een deuvel zitten, middelste strak en de buitenste 2 in een 'slobgat'?
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
De pennen zorgen er voor dat de eindlat niet kan kantelen.
Klopt van onderen de buitenste pennen vast gezet met deuvels en slobgaten in de pennen gemaakt. Zorg voor genoeg ruimte, ik kan bij mijn tafel goed zien dat het blad door het jaar heen aardig van maat veranderd.

Groet Jos.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Dag Roekie, Joppe,
misschien begrijp ik het niet goed maar ben je niet bang dat het middendeel ergens scheurt als je het rondom opsluit met een verlijmde rand? Zelfs een kastdeur wordt al met een los paneel gedaan.

de tafel van Joppe zou door de uitvoering (geen rand) Misscgien iets minder gevoelig zijn voor dit euvel,

nogmaals geen kritiek maar nieuwsgierig naar je opinie.

met vr. grt Hans
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo Hans,

Een eindlat op een tafelblad is geen enkel probleem. Wel moeten er een aantal regels in acht worden genomen. Je noemde zelf al dat het blad niet opgesloten mag worden. Dat betekend dan ook dat in het ontwerp genoeg rekening wordt gehouden met het werken van het hout. Lange pennen zijn nodig om er voor te zorgen dat de eindlat niet kan kantelen t.o.v. het blad.

Vriendelijke groet Jos.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
OK, dus het middendeel kan werken tov de buitenrand en evt kleine kieren gaan vertonen op langetermijn. Zo had ik het ook begrepen.

maakt het dan nog veel uit welk hout wordt gebruikt voor het blad, maw welke soort werkt het minst?

groet, Hans
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
ok, ontwerp aangepast volgens de laatste tips. Hartelijk dank hiervoor!

@hans; ik hoop dat de deuvels in de pennen een kier tussen eindlat en blad gaan voorkomen. In die richting is er niet veel werking te verwachten, wel dus in de breedte van het blad (=lengterichting van de eindlat). Te verwachten is dat het einde van de eindlat gaat variëren tov de einden van het tafelblad. Daar moet dus voldoende ruimte voor gegeven worden.

Tevens de afmetingen aangepast naar vierkant 1.2m, is ook al groot zat voor normaliter met z'n 4-en eten. (60cm per persoon, ergens gelezen). In de ronde opstelling kunnen we dus pi*(1.2*wortel2) = 8.8 personen laten zitten:D

Nu ziet het er zo uit;

Eens kijken of we ergens hout kunnen krijgen.

Niemand nog gouden tips voor welk hout :confused:?

eetkamertafel3.jpg
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
Hallo allemaal,

het heeft even geduurd, maar uiteindelijk hebben we het hout dan toch binnen. Vanochtend bij Rick opgehaald, tussen de workshop door :).

Mooie kersen met wenge accenten.

Even een vraag; het idee was dus om een groef in de eindlatten te maken en daar het middendeel in te zetten middels pen gat. NU zijn de planken echter wat dunner geworden dan ik had gedacht, ze zijn 20mm. Pen zou dan een mmm of 7 dik worden. Is dat nog voldoende dik voor de beoogde constructie vraag ik mij nu af?

Knipsel.jpg
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
Wellicht kwam de vraag niet goed over of was niet duidelijk in de vorige post, maar kan iemand me kan helpen met deze vraag;
mijn planken zijn 20mm dik geworden (iets dunner dan ik aanvankelijk in mijn hoofd had), is dat nog voldoende dik voor deze constructie, of wordt dit te slap?

Mijn gevoel zegt dat zo'n pen van 7mm dik wel erg iel is. Bedoeling is dus een eindlat van de tafel er mee te bevestigen. Daar komt ook nog een opklapbaar deel aan, e.e.a. moet dus wel wat kunnen hebben...
Die maat van 60 zou ong de halve plankbreedte van de eindlat zijn, die wordt zo'n 120mm.

Ik hoor graag of dit zo kans van slagen heeft, of dat ik beter zonder eindlatten kan gaan werken met deze maat planken.. Alvast bedankt maar weer!

Knipsel2.jpg
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
Is er niemand die hier even kort zijn gedachten over wil delen? :(
Ik zit er wel een beetje mee in mijn maag.. Wat zou beter zijn gezien de dikte van de planken (20mm), met eindlatten (relatief iele pen/gat verbinding) of de eindlatten vergeten en gewoon het paneel ineeens aan elkaar lijmen, met de wenge delen er in gefreesd. Nadeel daarvan zou zijn dat ik niet goed weet hoe ik de werking van de wenge inlay tov de planken in de breedte op zou kunnen vangen..

Wat zouden jullie aanraden: optie 1 met pen-gat

Knipsel2.jpg

of optie 2, eindlatten vergeten en wenge infrezen?

Knipsel.jpg
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Alle 2 de opties gaan in de regeltjes van de kunst niet, er is in beide gevallen geen oplossing voor het in de breedte werken van het hout ten opzichte van het niet werken van dit hout in de lengte richting van de houtdraad. ik zou optie 1 verder uit werken, en deze problemen oplossen. een pen van 8mm dik moet (sterk genoeg) kunnen, dit is het probleem niet, maar een groef van 60 mm diep over bijna heel de lengte van de eindregel gaat weer niet. Oja, je kunt het werken van het hout niet tegenhouden met een sterke constructie (deuvel oplossing, eerdere optie), dan gaat het gewoon scheuren. je moet een oplossing bedenken die het werken van het hout toelaat.
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
Alle 2 de opties gaan in de regeltjes van de kunst niet, er is in beide gevallen geen oplossing voor het in de breedte werken van het hout ten opzichte van het niet werken van dit hout in de lengte richting van de houtdraad. ik zou optie 1 verder uit werken, en deze problemen oplossen. een pen van 8mm dik moet (sterk genoeg) kunnen, dit is het probleem niet, maar een groef van 60 mm diep over bijna heel de lengte van de eindregel gaat weer niet. Oja, je kunt het werken van het hout niet tegenhouden met een sterke constructie (deuvel oplossing, eerdere optie), dan gaat het gewoon scheuren. je moet een oplossing bedenken die het werken van het hout toelaat.

dank voor je antwoord! ik vond het al aardig remi worden in dit topic:) .

even een reactie op je punten. werking van het hout zou opgevangen worden door de 'pen' minder breed te maken als het gat in de eind latten. de pen wordt alleen in het midden verlijmd. het middendeel kan dus vanuit het midden vrij werken tov de eind latten.

8mm zou dus wat jou betreft voldoende zijn qua sterkte, daar ben ik in elk geval blij mee.

Kun je aangeven waarom zou die groef onvoldoende sterk zou zijn? Die wordt toch (grotendeels) weer opgevuld met de pen?
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ok, ik denk dat de eindregel makkelijk bol gaat staan, maar dit is dan weer op te lossen door, de middelste 2 regels te voorzien van lange pennen 60 mm (en deze vast lijmen) en daarna de pennen en groef maar 15 a 20 mm diep te maken,
en dan aan de eindregel (niet over de hele breedte aan het eind minimaal 20 mm laten staan) weer een pen van 60 mm diep, maar het gat hiervoor wel naar beide zijde 10 mm te breed (liever nog iets meer) maken zodat het wel kan werken vanuit het midden van het blad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.