Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26

Onderwerp: Tafelplannen

Tafelplannen

Hallo allemaal,

ik heb het plan opgevat om een eetkamertafel te gaan maken. Je raadt het al geen ervaring natuurlijk met deze specifieke tak van sport. Sterker nog; eens een klein stukje gelezen over de do's en don'ts van het tafelbouwen en zo'n beetje alle items onder het kopje 'veel voorkomende beginnersfouten' zaten in mijn eerste ontwerp .

Kortom, het lijkt mij zeer wijs om de huidige status eens te toetsen aan jullie kritische blik.

De bedoeling is een tafel te maken die normaliter vierkant ong. 1,5m wordt en wanneer je uit wilt breiden dan kun je de vier zijden opklappen en krijg je een ronde tafel. Aan een ronde tafel kunnen veel mensen zitten, leek mij wel handig. Bij de meeste uittrek/opklaptafels krijg je voor hooguit 2 personen extra plek (de extreme varianten daargelaten natuurlijk).
    Hier wat plaatjes zoals het nu gedacht is.

Knipsel.JPGKnipsel2.JPGKnipsel3.jpg

Enkele vragen die ik al heb; hoe dik zou het blad minimaal moeten worden?
    Welk houtsoort zou je hiervoor kunnen gebruiken? Ik wou het liefst dat het wel een mooie blikvanger wordt in de kamer. Misschien kersen of padoek? (Ik heb een hekel aan eiken meubelen). Al zou ik niet weten waar zo'n blad dan op zou komen qua prijs, ik hoop geen extra hypotheek te hoeven nemen voor deze tafel.
    Weten jullie een goede 'snapsluiting' danwel magneetsluiting die de op te klappen delen goed vast kan houden? Heb laatst eens met magneetjes en snaps van de bouwmarkt zitten rommelen bij een steigerhouten meubeltje maar daar was ik niet echt tevreden over.
    Het donkere randje van een ander soort hout leek mij wel mooi in het tafelblad. Hoe dat echter uitpakt met de plank aan de kopse kant (breadboard?) heb ik nog niet helemaal bedacht. Of is het onverstandig om zo'n randje in de tafel te zetten?

De poten dacht ik met een soort zwaluwstaart in de poot te laten.
    Het kruis ter ondersteuning van het blad zou doorlopend worden met in het kruispunt een halfhout verbinding.
    De poot zelf staat nu vierkant 300 getekend, dat leek mij aan de grote kant voor een massief stuk hout, dus die heb ik nu samengesteld uit 4 planken onder 45gr verstek (niet de stevigste verbinding, maar dat kan toch wel?)
    De ondersteuning van de uit te klappen delen zou dan een stalen hoeklijn of t-profiel worden die je uitschuift/uittrekt. Dus 1 ondersteuning in het midden, die voldoende stijf moet zijn.

Alle kritische vragen/opmerkingen/verbeterpunten zijn welkom, ik ben benieuwd!

Roekie.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Voor de magneten kan je eens kijken op www.supermagneten.nl. Daar bestel ik de magneten voor de kunstwerken van mijn vrouw. Sterk spul! Gewoon uitrekenen hoeveel kracht je nodig hebt. De magneten laten zich eenvoudig met epoxy in een uitsparing lijmen.

Groet, Karel

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Aangezien bij normaal gebruik de randen naar binnen geplooid zijn, zou ik gaan voor een dikte van 24mm, dubbel gevouwen heb je dan al 48mm wat al flink is.
    Magneten zijn een handige optie maar je moet zeker zijn van de kracht, niet dat de vleugel op je knieën klapt als de tafel een schok krijgt. Een andere optie is een gewoon L-vormig blokje dat rond draait en waarmee je de vleugel vasthaakt.

Ik zou persoonlijk van tropisch hout wegblijven uit principe.

En hoe ga je het centrale deel maken? Is dat een paneel of aparte planken met een groef of spatie tussen? Een groef lijkt mij een nachtmerrie om schoon te houden. Tenzij je aboluut massief wil, denk ik dat je technisch gezien het kader beter opvult met een plaat fineer. Maar ik zou zelf ook geen fineer willen op mijn eettafel.

@karel bedankt voor de link naar de magneten. Die optie van Benchworks lijkt mij ook niet gek. Probleem met magneten is dat het wel behoorlijk goed op elkaar afgestemd moet zijn. Beetje te licht en dan komt het blad naar beneden zeilen, beetje te straf en je trekt je een ongeluk..

@benchworks; het was inderdaad wel de bedoeling massief te gaan maken. Een vergelijkbare tafel (waar ik het ontwerp vandaan heb) heeft inderdaad planken met groeven. Een vlak geheel lijkt mij mooier. Ik was van plan planken met lamello's aan elkaar te lijmen.
    Qua houtsoort; ik noemde padoek omdat ik begrepen had dat dat erg stabiel is. Ik heb in onze badkamer een wasmanddeksel ervan gemaakt, had het plankje bij de AF uitgezocht m.n. op de kleur. Ook de tekening is erg mooi. Maar misschien inderdaad niet zo'n goed idee om daar de tafel van te maken.

Welk inlands hout komt wat jullie betreft in aanmerking?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door roekie Bekijk Berichten
    @karel bedankt voor de link naar de magneten. Die optie van Benchworks lijkt mij ook niet gek. Probleem met magneten is dat het wel behoorlijk goed op elkaar afgestemd moet zijn. Beetje te licht en dan komt het blad naar beneden zeilen, beetje te straf en je trekt je een ongeluk..
    Die site geeft vrij goed op welke houdkracht iedere magneet heeft. Het gewicht van iedere 'vleugel' is goed te berekenen of te meten nadat je ze hebt gemaakt. Dan kan je magneten op benodigde kracht bestellen, en eventueel meerdere kleinere magneten combineren voor voldoende houdkracht.

Wat ook nog zou kunnen: klittenband.

Wij gebruiken zowel magneten als klittenband om kunstvoorwerpen van mijn vrouw (keramiek) op te hangen. En aan de achterkant van het scherm van de laptop waarop ik dit typ zitten twee externe harddisk 'geplakt', ieder met 2 stukjes klittenband van 2 vierkante cm.

Groet, Karel

Inmiddels zijn we weer iets verder met de plannen hoe het tafelblad te maken. Zie plaatjes onder.
    Ik ben van plan de 'kopse plank' te voorzien van een stuk donker hout (erop lijmen), en daar twee stukken naast van dezelfde houtsoort als het hele blad. Op die manier hoop ik een mooi vierkant accent te krijgen en de verlijmde plank te kunnen bewerken als zijnde 1 plank. Dus het gat van de pen/gat maak ik door het donkere hout tot in de eigenlijke plank.

Wat ik nog niet weet: ivm uitzetting van de planken en het aan haaks op elkaar zetten van nerven heb ik gelezen dat het verstandig is de middelste pen-gat geheel te verlijmen en de buitenste 2 extra ruimte te geven, zodat het hout kan werken. Maar hoe trek je de 'kopse plank' dan vast tegen de rest van het tafelblad? Als die alleen in het midden vast zit en aan de einden los erover geschoven zit dan zit daar toch zo een kier tussen?

alvast bedankt maar weer voor het meelezen / meedenken!
    eetkamertafel.jpg
    eetkamertafel2.jpg

Dag Roekie,

met belangstelling je project bekeken! Als de rand rondom redelijk fors is, is de kans op kieren parallel Ad nerf best wel groot, maw als je een smalle lijst kiest is het risico kleiner. Of helemaal weglaten, dat kan ook bij massief hout.

De aansluiting op de kopse kant zou ik met messing en groef maken of met een losse veer zodat je nooit een doorlopende kier te zien krijgt.

de loshangende bladen zou ik met een houten of alu rib ondersteunen, een beproefde manier.

Succes ermee!

met vriendelijke groet, Hans

Hallo Roekie,

Bij mijn salontafel heb ik ook een eindlat gebruikt. Hoe ik die gemaakt heb is duidelijk beschreven. Mogelijk heb je er wat aan.
    http://www.woodworking.nl/showthread...lontafel/page2

Groet Jos.

@hans, ik denk dat em inderdaad mes/groef gaat worden, thx

@joppe; supertafel heb je gemaakt zeg! Heel strak gelukt, daar ga ik niet bij in de buurt komen :-) Nog ff een vraag; wat is de toegevoegde waarde van de 3 uitstekende pennen, extra stabiliteit? De hele mes/groef is toch al redelijk breed, die valt al vrij ver de poot in toch?
    EN heb je dus van onder af in je poot in elke pen een deuvel zitten, middelste strak en de buitenste 2 in een 'slobgat'?

De pennen zorgen er voor dat de eindlat niet kan kantelen.
    Klopt van onderen de buitenste pennen vast gezet met deuvels en slobgaten in de pennen gemaakt. Zorg voor genoeg ruimte, ik kan bij mijn tafel goed zien dat het blad door het jaar heen aardig van maat veranderd.

Groet Jos.

Forum Rechten