Hoe het beste de oude verflaag te verwijderen van voordeur

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Beste forummers,
Enige weken geleden heb ik een tweedehands voordeur gekocht in de kleur donkergroen. Leek mij een leuk project om hiervan een mooie deur te maken. Het deurbeslag heb ik netjes kunnen verwijdweren en met veel poetsen weer in topconditie gebracht.
Een groot probleem bleek het slot te zijn. Er was geen sleutel bijgeleverd… en dan is het moeilijk zo niet onmogelijk voor een leek het slot uit te nemen. Na mij wat ingelezen te hebben op diverse fora (feitelijk cursussen voor inbrekers!) getracht dit op de door hen gedemonstreerde manieren te doen. Ge3let op het resultaat heb ik een duidelijk gebrek aan talent om als inbreker te werk te gaan en dus maar besloten het slot met slijptol en hamer te lijf te gaan. Het is mij uiteindelijk gelukt het slot te verwijderen, Phoe.
Nu mijn “probleem” en tevens mijn vraag: de kleur, donkergroen dus. Ik wil de deur uiteindelijk strak wit hebben.
Op welke wijze kan ik de huidige verf dan het beste verwijderen?
1. Met de (band)schuurmachine(hoe zit het dan met het vollopen van de band?
2. Afbijt en dan met een schraper de verf verwijderen en daarna schuren?
3. Of anders??
Ik zou graag gebruik maken van jullie expertise om dit aan te pakken en zo tot een mooi resultaat te komen en zie jullie berichten dan ook graag tegemoet!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Bandschuurmachines vindt ik linke dingen, je schuurt zo snel een kuil
afbijt...kweenie, chemisch spul
Ik zou zelf een verfföhn en krabber nemen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
Bandschuurmachine zou ik niet doen ivm berg en dal. Krabben met een föhn gaat prima maar je zal wel wat moeten plamuren. Alabastine heeft prima afbijt. De bio versie werkt wel minder goed. Gewoon schuren is vaak het snelst en je doet niet gauw iets fout. Als er hele dikke lagen opzitten dan zou ik branden.
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Hoi Herman,

Inderdaad de methode van Toxiq is de beste manier, misschien wel niet de snelste (dan had je gewoon een nieuwe deur moeten kopen), maar wel de manier om je deur netjes te krijgen. De bandschuurder is te grof en je krijgt heel snel een onregelmatig resultaat.

Afbijt is chemisch en je krijgt er ook niet alles weg.

Geweoon fohnen, krabben en daarna schuren.


Groet,

Ad
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Oke, hier heb ik wat aan! Het zal op deze manier (föhnen, krabben en daarna schuren) inderdaad een heel werkje worden maar dat houdt me ook van de straat. Gaan we zo doen!
Met dank aan de (snelle!) reageerders.
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
Een klein gasbrandertje werkt ook prima. Even opletten in de buurt van glas (maar dat moet je met de fohn ook). Wat erg helpt bij het verfkrabben is om een wetsteentje bij te hand te houden (een fijn schuurpapiertje op een plank geplakt zal ook wel werken) en dan zorgen dat je verfkrabber goed scherp blijft.
Zelf heb ik zo'n beetje alle kozijnen wel een keer helemaal kaal gemaakt, gaat uiteindelijk best snel. Veel sneller dan alles weg proberen te schuren, dat is zeker.
 
P

Pylk

Guest
Als je met een krabber werkt, is het verstandig om de hoeken van de krabber af te ronden. Zo voorkom je lelijke krassen. Voor de moeilijke hoekjes gebruik ik vaak een oude beitel, wel oppassen dat je het hout niet "induikt".
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
FF nog kort wat over bandschuurmachine. Dat kan wel maar dan alleen als je met een schuurraam werkt. Gewoon verfstripper (dat is zo'n hete fohn) en een krabber werkt het snelst. Met afbijt moet je ook krabben dus dat levert opzich geen voordeel. Na het krabben, eerst de boel opschuren van grof naar fijn. Daarna gronden en daarna plamuren. Dan weer schuren (plamuur vlakken) en weer gronden. Dan pas afschilderen
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Opnieuw sta ik weer versteld en ben ik blij verrast over de snelheid en de bruikbare adviezen die ik weer krijg!!
@Roekie en Pylk: goed tips (gasbrander, wetsteentje en het afronden van de krabber) ga ik zeker doen
@Zuma: om te zoenen! Een volledige beschrijving van wat en hoe ik het moet doen.
Ik ga binnenkort aan het werk met al jullie goede tips en werkbeschrijvingen en laat zeker wat resultaten zien!
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
eeh even een iets ander bericht,loszittende verf delen weg krabben licht opschuren, oneffenheden glad plamuren, schuren, goed afnemen en belangrijk goede verf kopen sigma wijzonol nelf.
 

WR1944

Oud hout
Als je toch je driehoekige verfkrabbertje wat af gaat ronden kan je één hoek een mooie afronding geven om ronde groeven uit te peuteren. Een tweede hoek kan je licht afronden tegen krassen maar de laatste hoek kan je beter scherp houden om toch goed in scherpe hoeken te komen.
My two cents.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De hoeken afronden sluit ik me wel bij aan, het scheelt nare krassen, een puntje om in de hoeken te komen ook wel
Maar laten we eerlijk zijn, wat kost een krabbertje nou ?! dan zou ik er gewoon lekker 2 halen ;)
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Misschien wel helemaal tegendraads.;)
Ik denk direct , mooi er zit al verf op. Dat scheelt alvast een sterke onderlaag. Voordeuren hangen met weer en wind in de kou-warmte.
Als jij de deur helemaal kaal maakt dan is het werk pas echt begonnen. Uitvlakken, plamuren voorgronden plamuren gronden voorzetten lakken aflakken, keer of twee drie. enz enz En vooral niet vergeten schuren schuren schuren.

Natuurlijk moet jij de deur EERST afhangen. Anders heb jij voorgaande handelingen vast voor niks gedaan. Een deur past namelijk NOOIT zomaar. Daar komt nog menig schaafje aan te pas. Als ik zo naar buiten kijk dan denk ik?? is het al voorjaar. De beste tijd voor buiten schilderwerk. Ik wil je niet ontmoedigen hoor.
Mijn idee zou zijn: Eerst afhangen en kijken of hij echt mooi past. Daarna met fijn schuurpapier met de hand licht opschuren. Dus rondom schuren, vergeet onder en boven ZEKER niet. Door het schuren maak je de onderlaag klaarr om de nieuwe laag te hechten. Zeker met dit weer erg belangrijk. Daarna deze voorgaande handelingen gewoon een keer of 2 .3.4 herhalen en je hebt een prima in de lak staand deurtje. Waar je ook nog eens met de fiets of kinderwagen tegen aan kan stoten.

Ik weet dit klinkt misschien niet zo dapper als jou eigen plan maar is echt al een hele opgave om het netjes voor elkaar te krijgen.
veel succes Hugo
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik heb deze bahco krabber set. Die hoef je niet te slijpen. Werkt veel beter dan een driehoekskrabber.

p-18335.jpeg

Net m'n voordeur voor de eerste keer in de lak gezet. Nog niet gepast, dus hoop dat ik goed gemeten heb :rolleyes:
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Het is een zeer zware houtsoort. Moet wel een tropische houtsoort zijn.
Ik wil natuurlijk graag een mooie voordeur, vlak en mooi afgelakt.
De keuze lijkt nu:
a. de oude verflaag laten zitten, schuren en plamuren en dan aflakken
b. helemaal kaal halen en zoals eerder beschreven alles doen om hem te optimaliseren.
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
joh, De verf er op laten zitten anders gaat een project worden van vele dagen, je kunt al die hoekjes en spleetjes toch niet 100% schoon krijgen. en met goede verf dekt wit toch wel. en het is makkelijker om er verf op te zetten dan alles schoon krabben. dus desnoods 3x lakken,
luister naar de wijze woorden van Armadaman
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Op zich ben ik het daar wel mee eens mits de ondergrond zich wel leent om over te schilderen. Soms moet je wel kaal maken. Maar als het niet nodig is dan liever gewoon goed schuren en er weer overheen.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Net m'n voordeur voor de eerste keer in de lak gezet. Nog niet gepast, dus hoop dat ik goed gemeten heb :rolleyes:
Ik wil niet stoken of bang maken. Maar uit ervaring weet ik dat een deur NOOIT zomaar past. De maatvoering is maar een heel klein deel van het afhangen van deuren.

Eerst toch maar afhangen is mijn advies.( zelf door schade en schande wijs geworden)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.