Schaven van het merk " Vanas "

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Hallo iedereen ,

Ik lees dit forum met een zekere regelmaat ,daar ik voornamelijk geintresseerd ben in goed " oud " houtbewerkings gereedschap " . Zo kocht ik enige tijd een schaaf van het merk Vanas , mijn vraag aan dit forum is , wie kan mij hier iets
meer over vertellen ? Komen niet zo vaak voor , zijn ook meestal met beitels van Kirschen voorzien ?
Alvast bedankt .
Schavenmannetje
 

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Hallo SunRayes ,

Hier enkele foto's .
P1000140.jpgP1000140.jpg
Even proberen of dit is gelukt , dit is trouwens een bossingschaaf .
Uit welk land komen deze , firma geschiedenis ?

Groetjes
Schavenmannetje
 

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Hallo SunRayes ,

Hier enkele foto's .
Nog eens proberen , hoop dat deze beter is , dwz verschillende foto's
P1000139.jpgP1000143.jpgP1000141.jpg




Groetjes
Schavenmannetje
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Wat een prachtige schaven!

Op de kopse kant is een merkteken ingeslagen. Kan je daar ook een foto van maken.
Het zou kunnen dat 'vanas' niet het merk van de schaaf is, maar eerder een wederverkoper.
Of het stickertje van een sinaasappel.

Groeten, Raymond
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Zo te zien is de beitel van Kirchen, nou ben ik niet bekend met schaafbeitels van dat merk . Maar de gewone beitels van hun zijn wel meer dan goed.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.552
Gaanderen
Kirschen verkoopt diverse maten beitels voor de bekende schaven. Maar mij is niet bekend dat ze schaven maken. Bij de naam vanas denk ik aan Tsjechië. Weet niet waarom maar komt zo op. Daar wordt soms heel mooi handgereedschap gemaakt voor de houtbewerker.
 

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Beste ,

Ziehier een foto van een kopskant van de bossingschaaf , was trouwens de enige aanwijzing , voor de twee schaven .
Aan de nummer zou men ook iets kunnen afleiden ( herkennen ) ?
Ik heb trouwens een dergelijk model , op het Duitse Ebay ooit verkocht worden , was van J.Weiss & Sohnn , als ik het memarktplaats 2 039.jpg goed herinner .
Of hier een verband is , dat is een ander verhaal .
 

tuoh

Oud hout
Dit kan goed van de verkopende firma zijn zoals SunRayes al aanhaalde. In België is dit wel een gekende naam. Dit is hun site http://www.vanas.be/pages/subnav.asp?hoofdcat=1&taal=Nl

Verkopen dus ook handgereedschap...

mvg

Deze firma heeft met houten schaven hoegenaamd geen binding. De firma is oorspronkelijk begonnen met hijs en hefwerktuigen en aanverwante artikelen. Nu verkopen ze inderdaad ook gereedschap van verschillende merken, maar niet onder eigen naam.

De oorsprong van die schaven zal ergens anders moeten gezocht worden vrees ik.

Mvg,

André
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Ik heb 3 steekbeitels van Vanas. Langs de ene zijde staan er de 2 Kersen in en langs de andere kant Ultra-Vanas Antwerpen.Waarschijnlijk was dat een herverkoper in het Antwerpse. Ik weet echter niet hoe oud de beitels zijn.
gr,
Danny
 

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Dag Danny ,

Zou je hier eens een foto van kunnen nemen ? Ben zeer benieuwd .
De mogelijkheid van eventuele Belgische oorsprong , ik weet het niet ,ik kende die site van het Belgische bedrijf reeds , schaven zijn hier niet terug te vinden ?Bovendien de meeste schaven van Belgische makelij hebben Franse Peugot Beitels , of zou ik hier fout in zijn

Ik ben benieuwd

Groetjes ,
Henri
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
beitels 004.jpgbeitels 002.jpg[[/ATTACH]beitels 009.jpg
U vraagt , wij draaien.... Ik heb een paar fotootjes genomen.Langs de ene kant 2kersen gegraveerd en aan de andere kant Ultra-Vanas.
De half vergane stickers op het handvat zijn op 2 beitels van Kirchen en op de andere - identieke - beitel Ultra-Vanas Antwerpen.
Vandaag heb ik er nog zo een paar zien liggen in de uitverkoopbak bij Goyvaerts. Voor de geïnteresseerden : 6 €.
gr,
Danny
 

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Beste Danny,

Dank voor de moeite . Zijn mooie beitels
Hier wordt wel van Ultra - Vanas gesproken ,op mijn schaven staat enkel Vanas , zou dit dezelfde firma zijn ?

Groetjes ,
Henri
 

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Hallo houtbewerkers,

Enige tijd geleden vroeg ik via dit forum , jullie adviezen , inzake het schavenmerk " Vanas "
Er zijn toen een aantal ideeën , suggesties gepost hierover , mijn dank hiervoor .
Tot vandaag waren mogelijke verklaringen niet zo duidelijk . Ik heb deze week op een tweedehands site dit exemplaar op de kop getikt !marktplaats 3 030.jpg
Mooi exemplaar toch ,
Groetjes
Henri
 

Bijlagen

  • marktplaats 3 029.jpg
    marktplaats 3 029.jpg
    52,4 KB · Weergaven: 64
  • marktplaats 3 034.jpg
    marktplaats 3 034.jpg
    65,8 KB · Weergaven: 63
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.