Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Question Schaven van het merk " Vanas "

Hallo iedereen ,

Ik lees dit forum met een zekere regelmaat ,daar ik voornamelijk geintresseerd ben in goed " oud " houtbewerkings gereedschap " . Zo kocht ik enige tijd een schaaf van het merk Vanas , mijn vraag aan dit forum is , wie kan mij hier iets
    meer over vertellen ? Komen niet zo vaak voor , zijn ook meestal met beitels van Kirschen voorzien ?
    Alvast bedankt .
    Schavenmannetje

Hallo Schavenmannetje,

Heb je er misschien een foto van?

Hallo SunRayes ,

Hier enkele foto's .
    P1000140.jpgP1000140.jpg
    Even proberen of dit is gelukt , dit is trouwens een bossingschaaf .
    Uit welk land komen deze , firma geschiedenis ?

Groetjes
    Schavenmannetje

Hallo SunRayes ,

Hier enkele foto's .
    Nog eens proberen , hoop dat deze beter is , dwz verschillende foto's
    P1000139.jpgP1000143.jpgP1000141.jpg

Groetjes
    Schavenmannetje

Wat een prachtige schaven!

Op de kopse kant is een merkteken ingeslagen. Kan je daar ook een foto van maken.
    Het zou kunnen dat 'vanas' niet het merk van de schaaf is, maar eerder een wederverkoper.
    Of het stickertje van een sinaasappel.

Groeten, Raymond

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Zo te zien is de beitel van Kirchen, nou ben ik niet bekend met schaafbeitels van dat merk . Maar de gewone beitels van hun zijn wel meer dan goed.

Kirschen verkoopt diverse maten beitels voor de bekende schaven. Maar mij is niet bekend dat ze schaven maken. Bij de naam vanas denk ik aan Tsjechië. Weet niet waarom maar komt zo op. Daar wordt soms heel mooi handgereedschap gemaakt voor de houtbewerker.

Dit kan goed van de verkopende firma zijn zoals SunRayes al aanhaalde. In België is dit wel een gekende naam. Dit is hun site http://www.vanas.be/pages/subnav.asp?hoofdcat=1&taal=Nl

Verkopen dus ook handgereedschap...

mvg

Beste ,

Ziehier een foto van een kopskant van de bossingschaaf , was trouwens de enige aanwijzing , voor de twee schaven .
    Aan de nummer zou men ook iets kunnen afleiden ( herkennen ) ?
    Ik heb trouwens een dergelijk model , op het Duitse Ebay ooit verkocht worden , was van J.Weiss & Sohnn , als ik het memarktplaats 2 039.jpg goed herinner .
    Of hier een verband is , dat is een ander verhaal .

Nou, lastig.
    Het lijkt erop dat het een schaaf van het merk kirschen is, maar zover ik weet maken die geen schaven.
    Ik heb wel de volgende informatie gevonden:

http://www.holzwerken.de/museum/hers...kirschen.phtml
    Misschien dat je daar verder mee komt

Groeten, Raymond

Forum Rechten