Een paar snijplanken....

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Forummers,

Het was weer even geleden sinds de productie van mijn laatste snijplank. Afgelopen weekend wat stuk stukken hout bij elkaar gepakt. Esdoorn en wat stukken notenhout. Allemaal gevlakt en haaks gemaakt -> toen alles door de vandiktebank (fijn hoor zo'n werkplaats). Daarna alles in de auto en richting huis. Thuis heb ik alles verlijmd (niets werkt zo lekker als mijn eigen werkplekje op zolder) en de dag daarna weer 2 keer door de vandiktebank..

20131210_125446.jpg

Ik wilde 2 snijplanken maken met gebogen lijnen en 1 standaard snijplank. Dit keer geen kopshout maar gewoon langshout.

20131210_162423.jpg

Groef frezen 8mm

20131211_092254.jpg

Fineer is samen ook zo'n 8mm dik...

20131211_090010.jpg

Klemmen.....en nachtje wachten!!!~

20131211_090231.jpg

ff met de nr 4 alles weer glad maken....

20131211_090903.jpg
2e groef frezen

20131211_091455.jpg
de groef fungeert als richtlijn om te zagen

20131211_091707.jpg
De groef fungeert dan als een soort van mal....Door het frezen krijg je een strakkere afwerking ...

20131211_092627.jpg
En weer klemmen....dit keer niet lang genoeg gewacht....gloeiendegloeiende:mad: Er is een klein beetje ruimte gekomen tussen de fineertjes.....Zucht....

Net was ik bezig met het zagen van de uiteindelijke vorm van de snijplank.....Wordt vervolgd
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Wat een mooi idee!
Maar heb je van het noten zelf fineer gezaagd?
Want je hebt een stuk of 8 lagen fineer met elkaar verlijmd?
Ben benieuwd hoe het er uit ziet als het klaar is.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
He toxiq dat fineer zo gebruiken is wellicht een idee voor je wenge inlay die je wil maken
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Heb ik aan gedacht Zuma, maar dan raak je die mooie tekening kwijt van het Wengé.

Rick, ik moet goed kijken om je werkwijze te ontcijferen (jaja, ik weet het, curiousity killed the cat) maar dan zal ook ontwetendheid zijn (mijner zijde)

je maakt eerst een mal (correct ?) daarmee frees je een groef uit, die maak je strak op de freestafel en vervolgens plak je je fineer er tussen
Heb ik dat goed

Hoe dik maak je je snijplanken ?
Zaag je het fineer alleen of vlak je dat ook ?
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Ik denk niet dat dat fineer valt te vlakken. Ik had er met latjes van 4mm al last van dat het eind afbrak bij de laatste slag van de vlakbank terwijl ik er per keer maar een paar 10de van af hield.
Inderdaad mooi om te zien hoe je te werk gaat bij het maken van die rondingen! Vroeg me al af hoe ze dat deden, ook als je met verschillende soorten hout werkt die aansluiten op dezelfde ronding.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Het idee kwam een beetje door het praten over de kast van toxiq......mmmm....dat kan ook wel vast gaaf in een snijplank...

Fineer heb ik gewoon liggen, zaag ik niet zelf....Zou wel kunnen maar wanneer het kant en klaar voor handen is lijkt me dat niet nodig.

Zondag hoop ik met een nieuwe variant te beginnen, deze zal ik zo duidelijk mogelijk fotograferen......Het is inderdaad een kwestie van mal maken->groef->freestafel en fineer plakken....

Snijplanken hebben geen vast dikte bij mij, vaak ligt dat een het hout wat ik op dat moment tegenkom. Het mooiste vind ik zelf zo'n 40-45mm...Ligt ook weer aan de andere afmetingen...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
@Rick, ik snap dat je de mal maakt om een mooie vloeiende lijn te krijgen die je kan herhalen, maar hoe ben je er zeker van dat je in eerste instantie een mooie vloeiende lijn in je mal hebt ?

Ps. mijn idee was het inleggen met een dikke strook Wengé, jij hebt je fineer door en door, dus van beide zijde is het patroon zichtbaar ?

Ik denk niet dat dat fineer valt te vlakken. Ik had er met latjes van 4mm al last van dat het eind afbrak bij de laatste slag van de vlakbank terwijl ik er per keer maar een paar 10de van af hield.
Inderdaad mooi om te zien hoe je te werk gaat bij het maken van die rondingen! Vroeg me al af hoe ze dat deden, ook als je met verschillende soorten hout werkt die aansluiten op dezelfde ronding.


Heb ik ook aan gedacht Woldenga, ik had zelf gedacht:

1. plank/balk eenzijdig vlakken
2. fineer zagen (bijv, 2 mm dik) zeker een 10 a 20 cm langer houden
3. stroken door de vandiktebank

Door de stroken langer te houden is het niet zo erg als de uiteinden stuk slaan
Ik heb dit nog niet geprobeerd...
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik denk niet dat dat fineer valt te vlakken

Kwam vanavond deze tegen, zeker de moeite waard om te proberen (te vinden in dit artikel)

P1030917_1.jpg
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Uhmm....da's niet vlakken maar op dikte schaven.....Eigenlijk maakt t met dergelijke dunne strips weinig uit hoor. Gistermiddag een stapeltje latjes gemaakt van 3 mm...valt goed te schaven mits je er een plaat onderlegt. Hier hebben we een speciaal hulpmiddeltje voor....Stuk multiplex beplakt met hpl en een dwarsbalkje aan de voorkant om te voorkomen dat deze voor de machine loopt...

Straks ga ik wat notenhout zagen voor poging 2......
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ja maar als je wilt buigen (zoals in jouw voorbeeld) zul je toch dunner moeten gaan ?!
Maar je gebruikt dus feitenlijk het zelfde principe ?
Zou dat met vlakken ook werken, toch eens proberen....eerst effies soep maken vandaag
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@bobken : He....Da's Scotty Lewis....Paar jaar geleden heb ik een enorm gaaf filmpjes gezien van maken van een armband...


Da's inderdaad de methode....Had zoiets eens ergens gezien in een andere toepassing. Dat samen met het meubel van Toqic en een project waar Tamar mee bezig was leidde tot de nieuwe serie snijplanken...Er liggen er weer aan aantal klaar om gescheurd te worden....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
IMG_7401.jpg
Malletje gemaakt, met een 8mm frees maak ik de groef

IMG_7402.jpg

zoveel mogelijk materiaal wegzagen !!

IMG_7403.jpg
Hout goed vasthouden en kleine beetjes tegelijk verwijderen...

IMG_7405.jpg
Hoppa....restjes fineer gelijk opgeruimd....

Wordt vervolgd....
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Dan is dat dus ook de manier om 2 verschillende soorten hout naadloos op elkaar aan te laten sluiten als je werkt met bochten in plaats van rechte lijnen? Heb helaas nog geen freestafel...:rolleyes:
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Rick, bedankt voor de laatste foto's die je plaatste. Nu snap ik hoe je het doet.
Maar nu een vraag: Krijg je op deze manier een zuivere passing van de delen tegen elkaar?
Ik ben niet zo'n wiskundegenie (waar bij anderen een knobbel zit, zit bij mij een kuiltje), maar volgens mij zijn met deze methode de tegenoverelkaar liggende binnen- en buitenbochten niet gelijk, ook al zou je misschien denken van wel. Denk je maar eens in, dat je op deze manier een cirkel zou frezen: no way dat de binnenste cirkel aan gaat sluiten tegen de buitenste! Je houdt immers een kier over ter dikte van je freesje.
Ik vraag me af, of dit misschien ook de oorzaak ervan was, dat je fineerverlijming niet helemaal goed wilde sluiten.
Ik post dit niet om de betweter uit te hangen, maar juist omdat ik hoop een reactie van iemand die dit verder goed kan uitleggen.
Ondertussen veel respect voor alle mooie dingen die je maakt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.