budget combinatie invalzaag met tafel

FreekV

Nieuw lid
12 dec 2013
24
0
Ben voor eigen verbouw- en knutselproject op zoek naar een budget-combinatie van invalzaag die ik (omgekeerd) kan monteren op een zaagtafel.
Ik wil dit materiaal gebruiken als hobbyist, hoofdzakelijk voor verbouwing en inrichting van onze woning - en daarna voor een klus nu en dan. Een vaste zaagtafel is helaas geen optie, heb flexibiliteit van invalzaag nodig.

Als ik verder mag dromen - en het budget onbeperkt is - zou ik kiezen voor de Festool FS55 in combinatie met de CMS tafel (http://www.festool.be/NL/Products/P...name=Tafelcirkelzagen-TS-55-R-CMS-TS-55-R-Set ) maar dit is voor het gebruik dat ik er aan wil geven niet echt verantwoord.

Ik ben dus op zoek naar een goedkoop alternatief voor deze set dat kan deugen voor occasioneel gebruik. De Scheppach PL55 invalzaag vind ik een mooie optie, maar kan ik die ook op een budget-manier koppelen aan een zaagtafel zoals de Festool dat kan? Ik vond daar vooralsnog geen opties voor.

Alle tips zijn welkom!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Koop een ts55
Maak zelf een tafel. Er is laatst een diy geweest over het maken van een soort van module
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Volgens mij is scheppach weer failliet. Ik zou twee keer nadenken of ik hier een nieuwe van zou kopen. Het is en blijft een Chinese kloon van festool. Zelf heb ik mijn festool ts55 onder een tafel geschroefd.als ik deze ga gebruiken moet ik de zaag eerst parallel aan de geleider zetten dit kost even tijd. Je moet wel zorgen voor een goede aanslag/geleider deze moet langs het blad versteld kunnen worden. Je kan ook met twee lijmklemmen een lat of Alu profiel vastzetten. Je loopt vanzelf tegen de grenzen aan. Even zoeken op het forum er zijn hierover al een paar items langsgekomen. Incra heeft hele mooie aanslagen (fence) voor zelfbouw. Zit echter wel in het hoge prijssegment.
 

FreekV

Nieuw lid
12 dec 2013
24
0
Heb er inderdaad enkele DIY-topics op nageslagen - alleen vraag ik me af of dit wel een haalbare klus is voor een absolute beginner als ik. Misschien zijn er wel hobbyisten die DIY-tafels op vraag maken ;-)

Ik zie eventueel ook de Festool SYS-MFT tabletop als opstap om de invalzaag iets flexibeler op verplaatsing in te zetten. Maar dat is natuurlijk iets totaal anders dan een zaagtafel...

Over Scheppach dat failliet zou zijn, da's nieuw voor mij. Ik ga uiteraard liever voor een Festool, maar ik ben meer dan het dubbele van de prijs kwijt aan invalzaag met accessoires. Moest er een goedkopere third-party moduleerbare tafel op de markt zijn die te combineren valt met een Festool FS55, dan kan dit de bittere pil van aankoopprijs Festool misschien wel vergulden - maar de combinatie zou max. 750 euro mogen kosten.
 

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
Denk dat je met een budget van 750 op de tweedehandsmarkt wel een ts 55 en een afzonderlijke tafelzaag op zich zou kunnen vinden voor je vereisten.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Scheppach is niet failliet maar van der spek machines die importeur was van scheppach. Nog genoeg scheppach dealers in nl hoor.

Wat betreft de scheppach zaag. Ik heb hem ook. Goede machine. 1 nadeel. Je moet de liniaal 1 mm voor je lijntje leggen die je wilt zagen omdat tussen de liniaal en het zaagsnede 1 mm zit. Of dit ook bij de festool is weet ik niet. Misschien is het op te lossen maar daar heb ik nog niet na gekeken.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
P.s. ik heb nog een zeer goede holzher cirkelzaag te koop. 1400 watt. Holzher us destijds overgenomen door festool.
Hij is ook onder een tafel te plaatsen zit nieuw geslepen zaagblad op. Ik wou er 100 euro voor hebben.
 

Wiet

Actieve deelnemer
26 nov 2012
62
0
Bilzen
@Jesse,
Ik heb dezelfde zaag als jij en heb er geen probleem mee. Het is een stevig ding en zaagt altijd op dezelfde afstand van het liniaal (dus net tegen de ingezaagde splinterbescherming).
Heb je aan de afstelwieltjes achteraan gedraaid nadat je de splinterbescherming hebt ingezaagd ? een dunner zaagblad gestoken misschien ?
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Zaagblad zat er op. Wat bedoel je met de wieltjes en de splinterbescherming. Kan me zo snel even geen wieltjes voor de geest halen.
 

Wiet

Actieve deelnemer
26 nov 2012
62
0
Bilzen
splinterbescherming is de zwarte kleefstrip die uitsteekt aan de snijkant van het liniaal en die je dus de eerste keer op maat zaagt. De wieltje daarmee bedoel ik het systeem waarmee je de zaag op je liniaal spant en die je dus instelt alvorens je de eerste keer zaagt.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Bedankt. Die kleefstrip heb ik er niet op zitten. Appart morgen eens even kijken of ik die dan ergens kan krijgen.
 

Wiet

Actieve deelnemer
26 nov 2012
62
0
Bilzen
Heb ik al achter gezocht maar ik vind ze nergens (heb de mijne ook een stukje verknoeid met een grote kast even snel in stukken te zagen) Maar blijkbaar kan je die van Festool er ook tegen kleven. Kost iets van een 9 à 10 euro voor 140 cm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.