ongelukjes

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ik heb de planken op 900*130 gezaagd (breedte via de tafelzaag op 45 graden ingesteld) en daarna de "schaafbankgeleider"(hopelijk juiste benaming) op 45 graden ingesteld om er zeker van te zijn dat de zijkanten ook daadwerkelijk 45 graden zijn zodat het mooi aansluit en ik geen kieren krijg. bij het schaven druk ik de plank tegen de geleider aan over de schaaf. nu was mijn fout het veiligheidsblad iets te ver te hebben uitgeschoven waardoor de messen enkele centimeters bloot kwamen te liggen. hand iets te laag op het hout, even niet opletten en m'n hand schoof zo over de messen.

Ik ben een newbie, heb hiervoor een inklapbare werktafel gemaakt van nieuwe steigerplanken en dacht dat dit een mooi leerprojectje zou zijn. Dat blijkt wel weer...
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Voor 3 jaar terug voor het eerst inval werk met mijn TS55 gedaan.
...
Nooit aan gedacht dat er bij de geleiderail een terugslag stop zit. Zo over mijn hand.
Zou iemand - dat mag Geert zijn uiteraard :) - even kunnen illustreren wat hiermee bedoeld werd? Massa's filmpjes al gezien van (inval)zagen met geleiderails (weliswaar niet allemaal "Groen") maar precies nog nooit een terugslagbeveiliging gezien... Bovendien loop je toch naast je werkstuk, dus als er al iets terugslaat - wat al niet zou mogen - gaat het toch (links) naast je heen?
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Zou iemand - dat mag Geert zijn uiteraard :) - even kunnen illustreren wat hiermee bedoeld werd? Massa's filmpjes al gezien van (inval)zagen met geleiderails (weliswaar niet allemaal "Groen") maar precies nog nooit een terugslagbeveiliging gezien... Bovendien loop je toch naast je werkstuk, dus als er al iets terugslaat - wat al niet zou mogen - gaat het toch (links) naast je heen?

Dat gaat over dit dingetje:
FESTOOL GELEIDESTOP FS- RSP
Dat zorgt ervoor dat je zaag niet wegschiet tijdens het invallen. Dat is een riskant moment omdat je de zool op moment nog niet stevig op de rail kan drukken, je zit dan nog niet tegen de diepteaanslag aan. Dat blokje zorgt ervoor dat de zool niet omhoog of achteruit kan.
 
Laatst bewerkt:

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ok, nu ben ik helemaal mee, bedankt. Het is dus letterlijk bij invallen midden in het hout. Al de filmpjes die ik totnogtoe gezien had lieten de zaag 'invallen' naast het werkstuk (omdat dat mijn 'toepassingsbereik' zou gaan worden heb ik alleen daar op gelet).

Bestaat deze stop dan ook voor Makita rails (vraagt ie zonder enig eigenbelang - ah ja, want ik zie nog geen toepassing waarbij ik de zaag echt zou laten invallen)?
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Zo'n blokje lijkt me snel en simpel te maken met een boutje met passende kop, een vleugelmoer en een blokje dat ik de gleuf kan glijden. Dat zou voor elke soortgelijke rail gemaakt kunnen worden.
Lijkt me ook, let wel op dat de zaagzool ook onder het blokje valt, niet alleen er tegenaan. Daardoor kan de zool ook niet omhoog komen.

FES491582_1.jpg
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Doe je invallen dan niet met beide handen? Ik in ieder geval wel, maar bij mijn cirkelzaag werkt de invalfunctie wat anders.
Ik ook!
Maar dan nog blijft het, zonder dat blokje, een riskant moment, in de zin dat je niet je handen, maar wel je werkstuk kan beschadigen als de zool loskomt van de lineaal.
Ik vind het lastig uit te leggen waar het door komt, maar je voelt zonder blokje direct het gebrek aan controle op het moment van invallen. Heeft ermee te maken dat je de zaag vast hebt bóven de zaagas, en dat je nog niet tegen de aanslag aandrukt, zodat je alleen aan de scharnierzijde de zool op de lineaal kan drukken, maar zelfs dat niet echt goed.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Het belangrijkste is dat de richting waarin het zaagblad zijn kracht uitoefent na het invallen omhoog gericht is, de tanden 'happen' in de onderkant van de plaat. Voordat je invalt is de kracht achterwaarts gericht, want het blad raakt het hout middenonder in plaats van aan de voorkant van het blad. De zaag wil dus achteruit rijden
 

Bruin

Actieve deelnemer
26 aug 2014
73
0
Leeuwarden
Grr...
Mijn schuurmachine laten vallen op de voorkant.
Laat dit nu net de gegoten geleidewielen zijn die niet bestand zijn tegen zo'n botsing.
maar eens kijken of deze nog nieuw te krijgen is of dat ik zelf iets moet fabriceren.

(sorry foto staat op de kop)
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    98 KB · Weergaven: 133

Bruin

Actieve deelnemer
26 aug 2014
73
0
Leeuwarden
Nee helaas dit is "beyond repair"
Het lijkt wel grafiet of iets dergelijks zo is het uiteen gevallen.
Het is een bosch pvs280 bandschuurmachine.
ik heb al een metalen staaf van de juiste diameter gevonden.
nu nog zien of ik er recht een gat doorheen kan krijgen.
ach het houdt je van de straat...
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    12,7 KB · Weergaven: 153

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Aangezien het toch moet draaien: kan je het afgebroken stukje 'bakeliet' er niet gewoon terug over schuiven? De breukrand haaks gevijld op beide stukken en dan de as uiteraard uitgevuld met 'rondellen' van kleinere diameter om laterale verschuivingen vd stukjes over de as te vermijden.
 

Bruin

Actieve deelnemer
26 aug 2014
73
0
Leeuwarden
Tja dat wordt een kwestie van proberen.
Dit wiel zorgt ook voor de geleiding van de schuurband dus moet wel van evenredige dikte zijn.
Het lijkt me beter om een geheel nieuw rolletje te maken.
het overgebleven stukje mag als maat fungeren
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.