ongelukjes

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
primera zei:
Dat zeg jij.
Naar mijn mening maakt het wel uit als een zaagblad bod is.

Bij een botte zaag slaat het hout eerder terug.

Dit heb ik onlangs mee gemaakt.
Was gelukkig maar 2 nagels kwijt.

Dit kwam omdat het hout terug sloeg en omhoog en bij mijn nagels bleef hangen,

En bij een scherpe zaag zul je minder duwen waardoor de kans kleiner wordt dat je ineens door schiet met een stuk hout.

Je hebt helemaal gelijk Primera. Ik promoot ook zeker niet het gebruik van botte zaagbladen, Er zijn vele redenen te noemen waarom dat gevaarlijker is dan een scherp blad. Wat ik bedoelde is dat een bot blad net zo makkelijk door je vingers gaat dan een scherpe.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Toch zijn die relatief een stuk veiliger.
Bij een zaagblad is sowieso minstens 55% altijd afgeschermd en als je met een beetje beleid er mee omgaat (gebruik maken van je beschermkap) zo goed als helemaal, terwijl bij een kettingzaag 90% van het gevaarlijke gedeelte open en bloot is.
Daarnaast zou ik' liever' een zaagwond hebben van een cirkelzaag dan van een kettingzaag.

Al met al zijn beide natuurlijk ondingen, maar in al mijn jaren dat ik werk met gereedschap heb ik (even afkloppen) nog nooit ernstig letsel opgelopen. 1 Keer verkeerd vallen op de skipiste, met alle gevolgen van dien, koste me echter bijna mn leven, dus tja...

Werk met beleid, sta stil bij de gevaren, maar sta er niet door stil.
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Poehhh wat een verhalen hier allemaal! Al met al een vrij heftige hobby geloof ik!

Heb zelf tijdens mijn studie een kleine aanvaring met de vlakbank gehad. Zou even snel een latje afschuinen op 45 graden voor onze maquette. Dus geleider schuin gezet, 2...3 keer schaven...nog 1 keer goed aandrukken en...klapt het latje weg zo met de hand op het aanvoerblad waarvan de ringvinger net boven de beitel as..... vingertopje stuk en hup naar het ziekenhuis!

Nog geen maand later was een klasgenoot aan het stunten met een (te) kort stukje beuken. Wilde hij schulpen op de cirkelzaagmachine...geleider te ver naar voren gezet....doordrukken en een beste knal.... was dat stukje hout door het zaagblad omhoog geslingerd op zijn middenhandsbeentjes... wijs, middel en ringvingerbeentjes alle drie gebroken!

De docenten waren niet zo blij met ons...... :oops:
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
En ik maar denken dat ik er slecht vanaf was gekomen met een 30 cm lange houtboor in mijn bovenbeen. Had een lange houtboor in de machine zitten, trok hem uit het hout waarbij ik met een hand het blok hout vasthield, met de andere alleen de achterkant van de boor, toen de boor eruit was kantelde de boor nog uitlopend richting mijn bovenbeen, de motor al uit gelukkig.... nu zat ie er maar ongeveer een centimeter diep in..... mijn vader lachen joh.... die had eerst niet door dat het serieus was..... geen grote verwonding, ben verder gegaan met pleister erop.... het is nu wel zo als ik op dat plekje wrijf er een tinteling helemaal rond mijn knieschijf trekt... de dokter zegt dat er waarschijnlijk een zenuw naar de oppervlakte is getrokken.... ach ja is mee te leven ;-) Ik schijn er oud mee te kunnen worden met dat plekje..
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Ik heb twee voorvalletjes gehad:

Ben ooit eens met een T15 torx bit van een schroef afgegleden en in de nagel van mijn linker duim terecht gekomen. Dat is heel lang nog voelbaar geweest!

Andere ding was toen ik een bierflesje openmaakte met een schroevendraaier. Er kwam een scherf van het flesje af dat zich in de huid van mijn wijsvinger nestelde... En het biertje was niet eens voor mezelf!

@lex
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Het is een vak/hobby waar je gewoon altijd je verstand erbij moet houden vooral als je werkt met machines.
Maar ook als e niet met machines werkt.
Heb voor 4 jaar geleden mijn duim onder een vloerplaat gekregen tijdens het vloerplaten leggen.
Gewoon uit drukte en even het verstand er niet goed bij. resultaat was dat mijn duim verbrijzeld was. gelukkig alles wel goedgekomen.
Vorig jaar wou ik in de eerste week van de bouwvak mijn douche gaan verbouwen.
Er was een kleine op komst en het leek me beter om voor de tijd de douche aan te pakken.
De 2e week zouden we op vakantie gaan dus had ik een week de tijd wat normaal gesproken voldoende is om de klus te klaren.
Donderdags al begonnen met leiding verleggen e.d en vrijdags ook.
Zaterdags moest ik alleen de waterleiding van de douchecabine nog aanleggen.
Nu werke alles al tegen en toen ik dacht dat ik met mijn blote vuist wel even een stukje muur weg kon slaan (waar nog tegels op zaten) ging het radikaal mis.
Ik had het eerst niet in de gaten maar had mijn hele arm open getrokken, ik kon zo op mijn pezen kijken. Het bloed spoot eruit.
Gelukkig was ik niet alleen gauw mijn arm afgebonden en dat in de auto naar het ziekenhuis.
Daar werd geconstateerd dat mijn pezen flink beschadigd waren en op 3 plaatsen een slagaderlijke bloeding had.
Binnen een half uur met spoed geopereerd en 2 uurtjes later was alles weer klaar.
Al met al heb ik bijna een jaar in de ziektewet gezeten maar gelukkig is alles goed gekomen.
Zo blijkt maar weer dat je altijd je verstand moet gebruiken
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Wellicht niet helemaal ontopic maar hier mijn verhaal.

Ooit tijdens het vissen een haak in me hoofd gekregen. Ik gooide de blinker in een laag hangende tak, en kon het niet uitstaan dat ik daar nou precies in had gegooid. Trok vervolgens heel hard aan de lijn en schoot met een ongelofelijke vaart los. Zo bovenop mijn pet. Ik dacht eigenlijk nog niks en pakte de blinker beet en wilde hem van mijn pet afpakken. Op het moment dat ik realiseerde dat de haak muurvast in me hoofd zat, poepte ik hem wel even. Vervolgens naar huis gegaan, waar mijn vader probeerde de haak eruit te trekken. Ik vond het een slecht idee, aangezien er gewoon een weerhaak aan zat. Dit ging dus ook niet, en zijn naar de doctor gegaan. Vervolgens heeft hij hem eruit gesneden en kon ik weer mooi naar huis. De maat die erbij was, heeft ongeveer heel die dag gelachen :p

En paar jaar terug 3 vingers goed verbrand aan een eigen gemaakt stuk vuurwerk. Gelukkig alles goedgekomen, op een stoer oorlogslitteken na :p Direct gestopt met pyromaan zijn, dus misschien ook wel goed geweest. Ik kon tenslotte bijna vanaf de binnenkant van me duim bijna door mijn nagel heen kijken.

Ben 1ste jaars HMC'er, en probeer al het houtbewerken zo veilig mogelijk te doen. Dus heb nog geen ongelukken gehad op dit gebied. :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Soms kan je ook niet onmiddellijk merkbare of zichtbare schade oplopen. Mijn vader had een Scheppach combiné. Ik was een jaar of twaalf (en dat is nu 25 jaar geleden), en was tijdens een vakantie veel bij mijn vader in de werkplaats. Die een machine was erg lawaaierig, en het gevolg was dat ik na een tijd flinke oorsuizingen had. Het moet wel erg geweest zijn, want uiteindelijk zijn mijn ouders met me naar de dokter geweest. Die zei dat er niets aan de hand was. Blijkbaar was tinnitus toen nog niet bekend. Ik ben er nooit meer vanaf geraakt, en het resultaat is dat ik nu slecht hoor, nog altijd tinnitus heb en hyperaccousis (overgevoeligheid voor geluid, zeker harde droge geluiden zoals tikken van een hamer op beitel). Zeer vervelend allemaal.
En het is nooit meer goed gekomen tussen mij en Scheppach....
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Vandaag "snik " met de steekbeitel in mijn linker wijsvinger gestoken een beetje dom zou onze maxima zeggen .
Heb toen een aantal kreten gebruikt welke waarschijnlijk nog niet in het groene boekje staan zoals $#%$# en &^%%^ en niet te vergeten *&^%$%^&*(*&& SHIT .

was driftig bezig het plankje met de pennen te steken dus de gaten waar de staarten in moeten .
Natuurlijk is dat ook indirekt de schuld van onze hof leverancier van het hout want die heeft tenslotte dat padoek geleverd!!!

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Je moet ook het hout wegsteken en niet je vel. Heb je het houtbewerkingsboekje wel goed gelezen? Ik weet dat padoek al mooi rood is, je hoeft dit niet zelf te kleuren hoor :D

Sterkte!!
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ja Rendew, dat is inderdaad auw, je weet het wel, een ongelukje zit in een heel klein hoekje.
Meestal gebeurd dat met het nog gauw eventjes doen omdat je het toch nog klaar wilt hebben.
Niet meer doen dus. Morgen is er weer een nieuwe dag.
Beterschap met je vinger.
Groetjes Ad
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
mijn opa heeft een zaagtavel, en heeft een tijdje geleden een ongeluk gehad. hij wou een dun randje van een plaat af zagen, dus hij pakte zijn zaagtavel, en zaagte het kleine stukje eraf, maar net bij het laatste stukje, schoot het stukje hout weg, recht door zijn duim heen, de splinter is recht door zijn vlees gestoken, en uitijndeklijk bij zijn bot blijven hangen.

dus zo zie je maar, een ongeluk hoeft niet door je gereedschap te komen, maar kan ook door je materiaal gebeuren.

kijk allemaal goed uit als je kleine randjes zaagt, en gebruikt hier zeker geen zaagtafel voor.

neem bij kleine randjes altijd een lintzaag of decoupeerzaag
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ongelukjes zitten niet alleen in een klein hoekje (namelijk ook in die van 45graden)
Afgelopen zaterdag wou ik verder met mijn eerste meubelproject, het maken van een dressoir van vuren. De poten wou ik op 45 graden schaven voor een mooie verbinding. Voor nog geen halve seconde was ik mijn concentratie en m'n halve vingertop kwijt. 4 hechtingen en een flink kloppende vinger rijker. Les, neem de tijd en rust.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.