Wandmeubel tbv LCD tv en 2.1 stereo set

vanwaterschoot

Nieuw lid
3 okt 2013
20
0
Allen, ik ben nieuw op dit forum en wil gebruik maken van jullie kennis en kunde :D.

Binnenkort krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis. Ik ben voornemens een wandmeubel te maken om de tv aan te bevestigen. Het moet een soort dubbele wand worden om alle kabels in weg te werken. Verder moet er een plank komen waarop de versterker komt te staan en 2 speakers, de woofer wordt los geplaatst.

Mijn idee is om het te vervaardigen uit MDF en (gezien de keuze voor een eikenhouten vloer, whitewashed) om de planken te maken van eiken en deze dezelfde behandeling te geven.

Heeft iemand ooit eerder iets dergelijks gemaakt? Verder was ik ook benieuwd wat jullie adviseren qua bevestiging van het meubel aan de wand...
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Welkom,

Als je een tekening of afmetingen kun geven , is het makkelijker om te beoordelen wat de beste opties voor jou kunnen zijn.
Ik zelf heb ooit van mdf een wandmeubel gemaakt het hoogglans wit laten spuiten met daar op een massief beuken blad in kersen kleur gebeitst. Vervolgens nog 2 boeken planken daarboven met ingebouwde licht spotjes ook gemaakt van beuken hout. De kast was 60 cm diep en 244 cm lang en 45 cm hoog. Ik wilde de kast ook zwevend ophangen waar bij er later toch op terug gekomen omdat tocht nog al wat gewicht op de achter wand kwam te rusten en hebt toen besloten om er 6 kleine rvs ronden pootjes onder te zetten. Meubel kwam maar 25 cm boven de vloer uit. De 2 boeken planken hebt ik wel zweeft bevestigd.
10 mm gaten in de muur geboord en 8 cm diep daar in 10 mm draad spil in geschoven en vervolgens 10 mm gaten in het beuken
hout geboord en 8 cm diep en deze over elkaar geschoven dit ging perfect en is beren sterk deze werkwijzen gaat goed als de plank maar niet te breed is in mijn geval maar 25 cm.

Groetjes marc
 

vanwaterschoot

Nieuw lid
3 okt 2013
20
0
Beste Marc,

Bedankt voor jouw reactie. Ik ben van plan om een meubel te maken wat heel plat tegen de muur aanhangt. Circa 1 meter breed, 1,5 meter hoog en max de diepte van een stekkerdoos + mdf dikte. Haaks op deze constructie komen 1 of 2 planken. De lcd tv wordt met bijvoorbeeld een steun van vogel gemonteerd tegen het meubel. Helder?
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Oke helder is dus goed te doen. Een balkje van de lengte van de kast ongeveer 1 meter in jouw geval tegen de muur bevestigen en hier jouw ombouw over heen hangen. Als je balk voor ziet van een schuine zijde over de volle lengte en de zelfde schuine zijde
aan de binnenzijde van jouw ombouw vallen deze over elkaar en hangt de kast stevig en verankert aan de muur en ook nog eens een onzichtbare ophanging.

Groetjes marc
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Als onder het woord keep lat op het forum zoek kom je foto s tegen die je het misschien wel verduidelijken wat ik bedoel.
Groetjes marc
 

vanwaterschoot

Nieuw lid
3 okt 2013
20
0
Wederom bedankt voor het meedenken. We komen er wel:)

Ik wil het liefste plankjes van eiken haaks op het mdf maken. Hier kan de versterker op komen te staan. Echter dit apparaat is vrij diep. Zou het lukken om dit stevig te verbinden? Of kan ik er beter een vak van maken, dus met 2 horizontale planken en 2 stukjes ertussen?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
wat ik nu ga schrijven is volledig uit den boze op dit forum. Maar als je zelf iets gaat bouwen omdat het goedkoper lijkt ipv uit pure hobby liefde iets zelf met hout te maken dan zou ik zeker ook even het Ikea wand systeem bekijken. De pest van Ikea is vaak dat je er voor die prijs zelf niet tegen aan kan klussen DHZ-en. Uiteraard bij maatwerk en/of hobby/liefde dan wordt het verhaal anders. Ik weet wel uit ervaring dat ik na een verhuizing toch wel heel lang geen fatsoenlijke tijd heb gehad om weer eens lekker meubeltjes te maken.
 

vanwaterschoot

Nieuw lid
3 okt 2013
20
0
Beste Zuma,

Ook jij bedankt voor de reactie.

Het is absoluut geen afweging om kosten te besparen, ben namelijk trotse bezitter van profi gereedschap. Voor mij is het absoluut hobby en wil dan ook zelf het meubel maken. Ik raadpleeg dit forum enkel om niet opnieuw het wiel uit te vinden. Daarnaast moet het maatwerk worden en voldoen aan mijn specifieke eisen.

Langzaam maar zeker komen we steeds meer in de goede richting. Ik was verder alleen nog benieuwd of er iemand is die ooit iets dergelijks heeft gemaakt. Wellicht kan er dan een foto gepubliceerd worden ;)
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik heb recent voor een klant dit ontwerp gemaakt. Breedte 1450, hoogte 2150 en diepte 90 mm (gelijk aan de dikte van de TV incl. ophangbeugel).
Het kastje onderaan is een bestaand kastje dat ik in het ontwerp heb opgenomen.

Project 13027 flatscreen 02.jpg
.
Project 13027 flatscreen 03.jpg
 

vanwaterschoot

Nieuw lid
3 okt 2013
20
0
Beste Ekko,

Erg mooi! Hierbij hangt de tv aan een beugel aan de muur? Verder was ik nog even benieuwd welk materiaal gebruikt is voor de achterbouw en hoe het meubel aan de muur bevestigd is. Bedankt!
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Hierbij hangt de tv aan een beugel aan de muur? Verder was ik nog even benieuwd welk materiaal gebruikt is voor de achterbouw en hoe het meubel aan de muur bevestigd is. Bedankt!

De laatste foto komt van het web en heb ik aan mijn opdrachtgever getoond om de ideeën die ik had te visualiseren. Die was meteen enthousiast waarna ik het ontwerp (de eerste twee schetsen) heb gemaakt. Staat op de planning voor januari 2014.

Omdat de breedte 1450 mm is maak ik links en rechts van een volle plaat MDF (breedte 1220 mm) een strook van 115 mm die ik met domino's en lijm met elkaar verbind. De buitenzijden zaag ik in verstek en daartegenaan komen smalle stroken van 90 mm (ook met één zijde in verstek) tegenaan. Hoe exact ik het aan de muur ga bevestigen weet ik nog niet, maar aangezien het geheel ook op de grond rust denk ik aan een paar balkjes boven en onder tegen de achterwand, het paneel er omheen plaatsen en dan via de zijkanten met een paar schroeven borgen. Klinkt wellicht wat cryptisch allemaal, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel...
 

vanwaterschoot

Nieuw lid
3 okt 2013
20
0
Kan me voorstellen dat je met zo'n mooi uitgewerkte visual klanten enthousiast krijgt. Goed ontwerp zo met dat kastje.

Ik kan hem helemaal volgen! Maak je dan een sparing ter grootte van de LCD of hangt hij in de ontwerp tegen de MDF plaat aan?
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik kan hem helemaal volgen! Maak je dan een sparing ter grootte van de LCD of hangt hij in de ontwerp tegen de MDF plaat aan?

De uitsparing wordt iets groter dan de LCD-TV zodat (ongeveer 15 mm rondom). De voorzijde van het scherm zit op hetzelfde niveau als de voorzijde van het grote paneel. Ik ben nog wel benieuwd wat het effect op het geluid zal zijn...
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik ben niet zo van het weggooi-type (integendeel, niet tot onverdeeld genoegen van mijn vrouw).

Maaaarrrrr, als die TV vervangen wordt, hoe groot is dan de kans dat er ook een nieuw wandmeubel moet komen vanwege afwijkende maten?
Ik zou misschien een wat grotere rechthoek in het meubel uitsparen, en een soort van 'passe-partout' om de TV heen maken. Dan hoeft alleen die laatste te worden vervangen bij een andere TV.

Groet, Karel
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik ben niet zo van het weggooi-type (integendeel, niet tot onverdeeld genoegen van mijn vrouw).

Hahaha... ik heb hier op het forum al regelmatig voorbij zien komen dat afvalhout niet bestaat. Wellicht kun je haar dát even laten lezen... ;)

Ik zou misschien een wat grotere rechthoek in het meubel uitsparen, en een soort van 'passe-partout' om de TV heen maken. Dan hoeft alleen die laatste te worden vervangen bij een andere TV.

Op zich een mooie idee (zal ik zeker onthouden...), maar ik heb in dit geval gekozen om voor één geheel te gaan. Het betreft hier nl. een TV- en game-ruimte voor de kids. De huidige TV is nog redelijk nieuw en eigenlijk iets te klein voor de ruimte. De opdrachtgever heeft echter aangegeven eerst voor deze TV te gaan. Mocht deze ter ziele gaan, dan zal de volgende wel een slag groter worden. Dermate veel groter dat de huidige opening zonder noemenswaardige problemen aan alle kanten vergroot kan worden. En als díe stuk gaat, dan zijn we alweer heel wat jaren verder... :rolleyes:
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
De uitsparing wordt iets groter dan de LCD-TV zodat (ongeveer 15 mm rondom). De voorzijde van het scherm zit op hetzelfde niveau als de voorzijde van het grote paneel. Ik ben nog wel benieuwd wat het effect op het geluid zal zijn...

Een uitsparing heb je sowieso altijd nodig. De hitte van de electrische componenten moeten ook ergens heen kunnen.

Ik ben meer een voorstander van het paneel op de wand te hangen inplaats van een wand eromheen bouwen. Om drie redenen:
1. geluid
2. warmte
3. Ander paneel met andere afmnetingen om een of andere willekeurige reden.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Een uitsparing heb je sowieso altijd nodig. De hitte van de electrische componenten moeten ook ergens heen kunnen.

Klopt. Ik denk dat de ruimte tussen achterwand en het te maken paneel (die bedraagt ca. 70 mm) i.c.m. de open gelaten bovenkant van de wand (zie ontwerp) al-met-al voldoende moet zijn om de warmte afdoende af te kunnen voeren.

Het maken van een wand als deze heeft ook zijn voordelen. Belangrijkste (voor mij en de opdrachtgever) is toch wel dat de prominent in de muur aanwezige 5-voudige wcd (netwerk- en signaalaansluiting + 3 x 230 V) nu netjes weggewerkt zal zijn. En dan hebben we het nog niet eens over de reeks kabels die vanuit deze wcd naar de TV en naar het kastje eronder (met X-box, Wii etc.) lopen en weer terug. Het geheel zal straks een veel rustiger (lees: minder rommelig) beeld geven dan nu het geval is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.