Schuren/ afwerken attaché koffer

mnmt

Nieuw lid
9 dec 2013
11
0
Hallo allemaal,

Als nieuweling op dit forum heb ik me onlangs even voorgesteld en daarin ook meteen mijn eerste 'project' laten vallen. Ik heb deze attaché koffer gevonden op de zolder bij mijn ouders en wil kijken of ik hem op kan knappen. De buitenkant is wat bekrast en de lak lijkt uitgedroogd of gescheurd te zijn of iets dergelijks. Het leek mij in ieder geval dat de koffer toe was aan een schuurbeurt waarna hij opnieuw kan worden afgewerkt.

Nu ben ik helemaal nieuw in de wereld van houtbewerken en zou ik, voordat ik zomaar wat doe, graag het e.e.a. willen weten.

1. Kunnen jullie uit de foto's opmaken wat voor houtsoort dit is? Maakt dit uit wanneer ik het schuur? Welke grofheden van schuurpapier kunnen jullie aanbevelen?

2. Ik weet niet zeker of de 'grote vlakken' fineer zijn of niet, zo ja, dan neem ik aan dat ik wat voorzichtiger aan moet doen met schuren? Opnieuw, kunnen jullie dit afleiden aan de hand van de foto's?

3. Om goed bij de verschillende vlakken te kunnen komen ben ik van plan de koffer uit elkaar te nemen. Handvat, slotjes en voetjes er af, etc. Hiervoor zal ik ook de binnenbekleding moeten verwijderen, ik neem aan deze is verlijmd. Indien dit inderdaad het geval is, hebben jullie tips om het schadevrij te verwijderen en vervolgens weer te bevestigen? Ik ben in eerste instantie van plan het los te maken door te verhitten met een föhn en voorzichtig te 'wrikken'. Zijn er bepaalde lijmsoorten die jullie aanbevelen bij het herbevestigen van de bekleding?

Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen!

Hieronder volgen een aantal foto's:


IMG_0369.jpg
Bovenzijde, en vooraanzicht.

IMG_0391.jpg
Een van de 'grote' vlakken, mogelijk fineer?

IMG_0372.jpg
Vanaf de onderzijde

IMG_0377.jpg
Binnenkant, bekleed met stof.

IMG_0379.jpg
Aansluiting in de hoek van de koffer

IMG_0385.jpg
Clips aan de bovenkant zijn simpel te verwijderen

IMG_0387.jpg
Detail van slot, en deels het handvat. Lijkt me beter om te verwijderen om er beter bij te kunnen met schuren.
 

Mac

Actieve deelnemer
Heeee.. wat leuk zeg. Zo een heb ik er ooit ook eens gehad. Jaren mee rondgesjouwd totdat die echt niet meer oom aan te zien.... Ik had toen echter niet de tegenwoordigheid van geest om 'm te gaan restaureren.

Succes met je projekt, er duiken heel vast goede tips op!
 

mnmt

Nieuw lid
9 dec 2013
11
0
Hi Mac,
Laten we het hopen. Ben stiekem al begonnen en het handvat en slotjes zijn er al af. Bekleding aan de binnenzijde was inderdaad verlijmd. Klein openingetje gevonden en met een schroevendraaier er tussen gewrikt. Komt heel redelijk los zonder scheuren, etc. Het is overigens stof over een stuk 'karton' gestikt en dat zit dan verlijmd op het hout.
Heb ook al wat verschillende korrels schuurpapier gevonden: 60, 100 en 150. Zal 60 misschien te grof zijn om mee te beginnen bij een voorwerp als dit?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooie koffer, 60 is zeker veel te grof. Als het fineer is, heeft het de dikte van een ansichtkaart, daar moet je niet doorheen schuren. Ik zou zeker niet onder de 120 gaan en dan nog heel voorzichtig zijn. Als er lak op zit, dan is mat schuren voldoende om opnieuw te lakken. Als de beschadigingen tot in het hout (fineer) zitten dan heb je kans dat het daar verkleurt is en moet je misschien alle lak verwijderen om een mooie egaal resultaat te verkrijgen.

jaap
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Waarom schuren en niet eerst krabben/schrapen ? dat is voor dit soort dingen volgens mij veel veiliger
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
ja ik ben het et toxiq eens, met een los stanleymesje of een schraapstaal

De topicstarter is, zoals hij aangeeft, nieuw in de wereld van houtbewerking. En een schraapstaal is iets waar meer ervaren forumleden al moeite mee hebben om een goeie braam op te zetten en gebruiken.
Dus ik zou in dit geval ook schuren adviseren.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat zou ik juist niet doen.
Als het fineer is schuur je er zo doorheen en als het massief is moet je nog oppassen dat je geen kuilen gaat schuren
daarbij krijg je niet snel/makkelijk alle oude lakresten weg met schuren

een goeie verfkrabber kopen, met een electrische fohn voorzichtig verwarmen (je moet er even gevoel voor krijgen) en dan met de nerf mee krabben

mijn eerste krabsels waren ooit houten luikjes van een bootje van ruim een eeuw oud (ging gelukkig goed)
Desnoods even kijken of de ts aan een stukje oud hout met lak kan komen om een beetje gevoel te krijgen voor het krabben

Persoonlijk vindt ik het resultaat veel mooier
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Dat zou ik juist niet doen.
Als het fineer is schuur je er zo doorheen en als het massief is moet je nog oppassen dat je geen kuilen gaat schuren
daarbij krijg je niet snel/makkelijk alle oude lakresten weg met schuren
...
Persoonlijk vindt ik het resultaat veel mooier

Je moet natuurlijk niet met een machine schuren, voorzichtig met de hand met een niet te grove korrel. Dan kan het bijna niet fout gaan. Je fijne papier zal door de lak wel snel vollopen, maar kuilen en door het fineer schuren? Het kan, je bent dan wel behoorlijk onbesnut bezig geweest :rolleyes:
Met een schraapstaal met een te agressieve of onregelmatig gezette braam of krabber beschadig je in mijn ervaring het kwetsbare fineer juist veel en veel sneller.
Ook moet je opletten met je aanzetten van je schraapstaal, ben je hier niet bedreven in, dan zie je meteen waar je schraapstaal het eerst contact maakte met het hout...dus de aanzet wegschrapen en voor je weet weet ben je door het fineer heen...
.
Ben het wel absoluut met je eens dat een werkstuk bewerkt met een schraapstaal een veel mooier resultaat geeft.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Nou ik ben toch fan van schraapstaal, ik zou dat in ieder geval proberen. het hangt r vanaf hoe de hechting van de verf is en hoe die is veroudert. ik had laatst een eikenhouten keukenkast deurtje met een rode verf, ik heb met mijn schaaf dit er in nog geen 5 minuten afgehaald. de verf brokkelde er af. In dit geval was de verf (waarschijnlijk acryl) niet in het hout getrokken. Op de laatste foto, close up slotje is dit waarschijnlijk dit ook te zien, de verf/vernis heeft blaasjes. Als je deze met je nagel kan verwijderen, zou ik voorzichtig met een stanley mesje het meeste er van af trekken.
Goed consequent schuren is ook lastig voor een beginner, gebruik voor de scherpe hoeken en grotere oppervlakten een schuurblokje, kijk goed wat je schuurpapier meeneemt en als er residu op je papier zit verwijder dit met een stanleymesje. probeer het eerst licht op te schuren met 100 liefst 120
 

mnmt

Nieuw lid
9 dec 2013
11
0
Allereerst, bedankt voor de input allemaal!
wat betreft schrapen vs schuren; ik wist niet van schrapen af. Het klinkt echter wel wat risico-voller, soort van schaven? Ik kon het niet laten en had gisteren al een begin gemaakt met het schuren, voordat ik van het schrapen las. Ik heb de fijnste korrel die ik op dat moment had gebruikt; 150. Het lijkt prima te gaan. met schrapen had ik wellicht makkelijker om de sloten ed heen kunnen werken, ik heb ze er nu namelijk allemaal af gehaald om goed te kunnen schuren. Straks ook makkelijker met de afwerking denk ik.
Misschien dat ik straks nog even naard e bouwmarkt ga voor een fijner stukje papier. Ik zat te denken aan 220 oid; is dat een goed idee?
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Hoi mnmt,

Leuk project! Als ik jou was zou ik beginnen met het schuren met 220 en kijken hoe het verloopt. Je kunt altijd naar grover papier zonder schade te hebben toegedaan, andersom is niet altijd gegarandeerd. Wikkel je papiertje in een vlak blok/ plaatje hout oid. zodat je gelijkmatig materiaal/ de lak verwijderd en je geen dip in je koffer schuurt. Mocht het je niet snel genoeg gaan stap dan over op 180 en mocht het echt hardnekkig zijn dan naar 120. Met schuren moet men nou eenmaal geduld hebben maar het resultaat is natuurlijk dat wat geld.

Groet, Maurice
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Heb je bericht gemist. Super irritant dat wanneer ik een pagina open laat staan, later alsnog reageer en dan niet gewaarschuwd word dat er ondertussen gepost is :mad: Anyways, goed dat je begonnen bent met de fijnste korrel. Zoals in m'n eerder bercht zou ik je schuurpapier om iets vlaks wikkelen. Vooral als je bij sluitingen of schanierwerk komt om te voorkomen dat je scherpe hoeken afrond. Daarom mijn advies, gebruik fijnkorrelig eerst en werk in de korrel omhoog of naar beneden naar gelang je vordert.
 

mnmt

Nieuw lid
9 dec 2013
11
0
Ik ben dus even bezig geweest maar moet nu weer wat 'nuttige' dingen doen. Voordat ik daar mee begin dacht ik jullie even een update te geven, voor het geval jullie dat leuk vinden.
Al met al gaat het schuren nog best oké en valt het me reuze mee hoe lang het duurt. Wat misschien niet duidelijk was in mijn eerdere berichten was dat ik inderdaad met de hand schuur, dus geen machine. Ik heb vanochtend ook wat fijner schuurpapier gehaald bij de bouwmarkt met een korrel van 220.

Hieronder wat foto's van de bezigheden:

1.jpg
De 'werkbank', oftewel de salontafeltjes van de tv-hoek boven. Buiten is het vochtig en mij te koud.

3.jpg
Schuurpapier (150), eigenlijk voor elektrisch schuurapparaat, maar paste precies om twee kurk blokjes heen die ik had gevonden.

2.jpg
Later had ik dit handige klemmetje ook nog gevonden, heb er een stukje 220 op gezet.

4.jpg
Eén van de zijkanten van de koffer. Ik denk dat ik het nog wat verder op moet schuren..

5.jpg
Zijkant en ronding, de ronding doe ik op de hand met een los stukje schuurpapier.

6.jpg
Onderkant van de koffer moet nog worden gedaan, denk dat ik hem toch nog verder uit elkaar haal voor ik hier aan begin.

7.jpg
Een van de korte zijden van koffer, de 'witte puntjes' en een aantal kleine gaatje kwamen te voorschijn na het schuren. Het lijkt me wel massief hout, weet niet waar het door komt.. Is dat houtworm?
De andere kant heeft het niet, dit is het enige vlak waar dit voorkomt.

9.jpg
Bovenkant van de koffer waar de slotjes en het handvat normaal zouden zitten.

10.jpg
Het handvat en de sloten. Dit is nog een van de lastigste dingen om te schuren door de ronde vormen. Moet nog verder worden geschuurd, voorlopig heb ik het allemaal met een los stukje papier gedaan..

Dat was het dan voorlopig, later op de dag pak ik nog wat stukjes en haal ik hem waarschijnlijk helemaal uit elkaar. Ik hou jullie op de hoogte! Tot dus ver leuk projectje om te doen.

PS: Is het mogelijk om meerdere foto's in een keer toe te voegen? Eén voor één is het zo veel werk..
 

Bijlagen

  • 8.jpg
    8.jpg
    45,1 KB · Weergaven: 202

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
gaaf !!
als je zoiets ziet zou je er bijna zelf 1 gaan maken....
koffertjes, doosjes, theedoosjes, sigarendoosjes...het wordt tijd dat ik die incra set eens flink aan het werk zet
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Ziet er goed uit! Waarom die gaatjes nou tevoorschijn komen is mij ook een raadsel, het zal zeker een massieve plank zijn. Close-up foto's verduidelijken misschien?
Je kunt meerdere foto's tegelijk opladen door na je eerste foto geselecteerd te hebben, vervolgens via dezelfde "knop" je volgende foto te selecteren etc. en dan als laatse handeling klikken op toevoegen. Ik zou de schanieren aan de onderzijde ook verwijder alvorens te schuren. Zo beschadig je het schanier niet en heb je goed ruimte om te kunnen schuren. Het lijkt, en zal zeer waarschijnlijk, messing zijn en is erg zacht. Wees voorzichtig met het verwijderen van de schroeven, waarvan ik aanneem dat deze ook messing zijn, want deze breken snel af vooral wanneer ze opwarmen doordat je ze bv met een accuschroemachine te snel eruit schroeft. Zou ik dus met de hand doen. Het zou kunnen zijn dat bij het verwijderen van de schroeven je ze zo beschadigd dat je ze wil vervangen. Als je dat doet smeer dan een beetje kaarsvet (paraffine) of bijenwas aan het schroefdraad voordat je ze er weer in jast.

Succes!
 

mnmt

Nieuw lid
9 dec 2013
11
0
Hi Botte Bijl,

Bedankt voor de tips! Ik heb er inderdaad al een aantal schroeven uit gehaald aan de binnenkant, waren erg zacht en zat er aan te denken ze te vervangen.. Dat trucje met kaarsvet kende ik nog niet.
Ik ga er later nog even mee verder, als er weer iets wezenlijks is veranderd zal ik weer een update geven.

Ik moet ook gaan nadenken over hoe/ waarmee ik het wil afwerken als het eenmaal mooi geschuurd is! Tips?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ben dus even bezig geweest maar moet nu weer wat 'nuttige' dingen doen. Voordat ik daar mee begin dacht ik jullie even een update te geven, voor het geval jullie dat leuk vinden...

Wees er zeker van mnmt dat ze dit reuze interessant vinden op dit forum.
Mooi verslag. We zijn er gek op :)

ik ben verbaasd dat nog niemand van het forum zich heeft gewaagd aan een antwoord op de vraag uit welke houtsoort de paneeltjes zijn gemaakt. En mnmt, ik zou wel willen weten of de paneeltjes uit massief zijn gemaakt of gefineerd.

ik volg dit met belangstelling. Iemand zei al zelf zo'n koffertje te willen maken. Projectje na het kistje II ??

mvg
klaas0639
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
De topicstarter is, zoals hij aangeeft, nieuw in de wereld van houtbewerking. En een schraapstaal is iets waar meer ervaren forumleden al moeite mee hebben om een goeie braam op te zetten en gebruiken.
Dus ik zou in dit geval ook schuren adviseren.

Je kunt ook prima schrapen met een afbreekmes.
Wordt het mesje bot, weggooien en nieuwe pakken, wel even voorzichtig de olie/vet er afvegen.

http://www.stanleyworks.nl/products/detail/Messen/Reserve+Afbreekmessen/Afbreekmesjes+25mm
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.