planken verlijmen tot tafelblad

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Albert, als ik je omschrijving goed interpreteer heb je kwartiers hout (zoek eens een plaatje en kijk of het overeenkomt met wat je hebt). Dat zal niet krom trekken maar kan uiteraard wel enigszins werken in de breedte, afhankelijk van het vochtpercentage.

Ik heb zelf 2 eiken tafelbladen verlijmd, planken koud op elkaar, dus zonder deubels / lamello's of wat dan ook met een RV van 12-14%, omdat ik niet langer wilde/ kon wachten, en het drogen in de woonkamer niet opschoot. Bijna een jaar later zijn de bladen nog mooi vlak en vertonen geen kieren. De planken waren wel mooi haaks geschaafd.

Ik gebruikte zelf 4 rechte vuren balkjes beplakt met plakband met een stuk of 4 klemmen per paar om het paneel recht te houden. Zorg wel dat je het geheel op een vlakke ondergrond legt. Het plakband zorgt er voor dat je paneel niet aan de balkjes plakt trouwens.
 

Albert*

Nieuw lid
17 sep 2016
13
0
Albert, als ik je omschrijving goed interpreteer heb je kwartiers hout (zoek eens een plaatje en kijk of het overeenkomt met wat je hebt). Dat zal niet krom trekken maar kan uiteraard wel enigszins werken in de breedte, afhankelijk van het vochtpercentage.

Ik heb zelf 2 eiken tafelbladen verlijmd, planken koud op elkaar, dus zonder deubels / lamello's of wat dan ook met een RV van 12-14%, omdat ik niet langer wilde/ kon wachten, en het drogen in de woonkamer niet opschoot. Bijna een jaar later zijn de bladen nog mooi vlak en vertonen geen kieren. De planken waren wel mooi haaks geschaafd.

Ik gebruikte zelf 4 rechte vuren balkjes beplakt met plakband met een stuk of 4 klemmen per paar om het paneel recht te houden. Zorg wel dat je het geheel op een vlakke ondergrond legt. Het plakband zorgt er voor dat je paneel niet aan de balkjes plakt trouwens.

Dank je Janwillem voor je inzichten.

Het is inderdaad kwartiers hout; het komt van een zagerij in Zwitserland, waar ik nu op vakantie ben.
Het is hout dat buiten in de vrije lucht in de bergen gedroogd is gedurende een paar jaar. Daarna is het gereed voor gebruik. Het wordt gebruikt voor piano's, harpen en zo: tonewood. Ander houd dat ze hebben is voor violen en zo. Het heeft ook een lange nerf precies langs het zaagvlak.
Zij hebben het geschaafd aan de zijkanten en daardoor is het "bijna ideaal" recht. Het hout trekt niet krom (zou vervelend zijn bij een cello).

Ik denk erover om de Silverline Serre Joint 600 van staal te kopen, vier stuks, lijkt me beter dan gewone klemmen; ik heb dan al een stabiel vlak.
En dan inderdaad een paar balkjes overdwars (ik heb balkjes van 3x4 cm); het geheel is ongeveer 50 cm breed.

Het is een goede tip om cellotape om de balk te doen waar de voegen komen opdat het niet aan de balkjes vastplakt. (ik las van een vierwegklem die gepoedercoat was, waardoor de lijm niet aan het tool kleefde; leek me handig).

Idealiter leek me beenderlijm; ook al is dat lastig verwerken - het zou betekenen dat ik alles moet insmeren en op de pers leggen binnen 20 minuten, en het hout vooraf moet verwarmen met een föhn.

Ik wil het blad gaan politoeren; waar ik bang voor ben is dat er bij gebruik van synthetische lijm net aan het oppervlak naast de voeg, houtlijmresten zijn die in het hout trekken en die ik niet meer kan wegschuren, zodat de politoer dan lelijk wordt. Het politoeren haalt als ik het goed begrijp de vlam naar boven maar ook oneffenheden en problemen met het oppervlak.
- Wat is een tip voor een lijm die je achteraf gemakkelijk van het oppervlak verwijdert?

Je hebt je blad koud op elkaar geperst. Was ik ook van plan, geen duvels er tussen, alsjeblieft niet.
- Moet ik de zijkant nog ruw maken met een schuurpapier?​

Dit wordt mijn eerste mooie werkstuk: een open-baffle luidspreker.
Tot nu toe prutste ik maar wat. Alles rond houtbewerking is nieuw voor me (al heb ik ooit bij Hubo gewerkt. :confused: )

albert
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
In feite moet je zonder klemmen al geen naden zien. Misschien met wat puzzelwerk betere resultaten te bereiken. Wat er bij de ene plank teveel is afgehaald, kan er bij de andere plank nog aanzitten. Als je daar niet uitkomt, dan heeft het geen zin verder te gaan, omdat het toch zal scheuren en krimpen, omdat het hout nat is. Het is naaldhout, dus het is ook gevoeliger dan loofhout voor werken.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Hoi Albert. Wat betreft de tape, ik heb zelf de balkjes ingepakt met tape, en klem het paneel tussen de balkjes. De balkjes dan haaks op de lijmnaad.
Overtollige lijm verwijder ik met een scherpe verfkrabber. Nog beter met een vochtige doek gelijk verwijderen.
Ik heb zelf de lijmnaad niet opgeruwd, gelijk van schaafbank naar lijmen.

Over klemmen valt eindeloos te discussiëren, ik heb zelf 120cm berlan klemmen, de goedkoopste die ik kon vinden en de kwaliteit bevalt me uitstekend. Ik werk er niet elke dag mee.
Hoe dan ook, haaks op de lijmnaad de balkjes klemmen om een vlak paneel te krijgen, dan samen drukken met grote klemmen.

Wat betreft het andere project. Haakse planken werkt het makkelijkst, maar de naden pas maken met een cirkelzaag is ook goed werkbaar, maar dan moet je dus op de volgorde letten. Als je een paar, 2-3cm in de breedte kunt missen is het ook wel met een handschaaf te doen als beginner, met een beetje aanleg.
 

Albert*

Nieuw lid
17 sep 2016
13
0
Beiden bedankt voor de tips. Ik zal de plankjes eerst in verschillende variaties naast elkaar leggen: als er ergens speling is, zal ik een andere volgorde nemen, of de planken omkeren.
Die Berlan klemmen zijn inderdaad goedkoop en tja, voor een paar keer gebruik is het wellicht voldoende.
Bij het schaven ben ik inderdaad 1,5 - 2 cm op de 50 cm breed kwijtgeraakt . . .
albert
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Bert,
Ik voeg maar snel wat aan voorgaande vraagstelling toe. Dus off topic.

ik heb net hout gekocht dat voor een pianobodem (resonantie hout/Resonantzholz) wordt gebruikt; jaarringen zijn bijna helemaal verticaal op plank.
Planken zijn 13mm * 1000 mm; vier stuks worden straks verlijmd.
Moet ik met dit speciale hout ook om en om leggen? Dat dunkt je?
albert


ik neem aan 100mm ipv 1000mm.
Jaaringen verticaal op de plank, als ik je goed begrijp, betekent kwartiers gezaagd en dus minimaal onderhevig aan krimp/werking. In dat geval is om en om leggen niet nodig maar ook (bijna) niet mogelijk, juist omdat de groeiringen haaks op de plank dikte staan.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Albert, wellicht is het leuk om in een apart topic de bouw van je luidspreker te plaatsen, inclusief foto's enzo? Dat zou de overzichtelijkheid van het forum wel ten goede komen :)
 

Albert*

Nieuw lid
17 sep 2016
13
0
Het is een goed idee om er een eigen topic van te maken; er komt dan ook wat in wat ik van de vioolbouwersclub 'meeneem' en natuurlijk van de audio groepen.
IK ben nog op vakantie, dus het duurt wel een paar weken voor ik het gereedschap heb en kan beginnen. Maar ik zal het documenteren.
De zagerij heeft bij een natuurleerpad een huisje neergezet met verschillende soorten hout; gewoon takken aan een touwtje. De oude vurenhout tak resoneerde echt, de jonge niet; en het donkere hout was dof. Nou probeer ik dus een luidspreker te maken die ook uit zichzelf 'klank' toevoegt, klingt dus, en dat ligt helemaal aan het hout - en aan de spanning van het hout.

Oh ja, natuurlijk een meter tot 1m20.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
ik neem aan 100mm ipv 1000mm.
Jaaringen verticaal op de plank, als ik je goed begrijp, betekent kwartiers gezaagd en dus minimaal onderhevig aan krimp/werking. In dat geval is om en om leggen niet nodig maar ook (bijna) niet mogelijk, juist omdat de groeiringen haaks op de plank dikte staan.

hmmm?? kwartiers gezaagd hout werkt net zo als alle andere manieren van zagen, echter doordat de verhoudingen in een kwartiers gezaagde plank haaks staan ten opzichte van elkaar werkt het recht evenredig in zowel breedte als dikte waardoor het hout recht blijft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.