planken verlijmen tot tafelblad

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
zie de foto, als ik dit met lijmtangen samendruk zou er dan zodanig veel spanning in het hout komen dat het blad gaat krom/scheluw trekken of het hout zal gaan scheuren, t.z.t.? De planken zijn namelijk niet helemaal recht over de lengte, zie de foto, voornamelijk op de einden zit er wel een mm ruimte tussen de planken. Nu denk ik dat het wel goed gaat maar vraag me toch af wat jullie ervaring is, over het verlijmen onder (deze) spanning.
IMG_20131210_202825.jpg
6 fins grenen planken 27x92mm 1400 mm lang, verlijmen tot een tafelblad (vochtgehalte 18%)
De houthandel waar ik het hout besteld heb heeft het ook geschaafd en de kanten zijn niet allemaal mooi haaks geschaafd (fijn).

O ja, er komen nog domino's in tussen/in de planken om verschuiven te voorkomen en de planken plaats ik zoveel mogelijk om-en-om (hart boven-hart onder) en ga nog meer lijmtangen gebruiken dan op de foto te zien is.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Zelf heb ik vorige week een notenhouten tafelblad verlijmd. Mijn eerste tafelblad. Heb ruwe planken gekocht en zelf geschaafd. Omdat ik een korte schaafbank heb kon ik de planken niet echt mooi passend op elkaar krijgen. Daarom heb ik het volgende gedaan;
Heb een fijn zaagblad op de feston invalzaag gedaan. De planken tegen elkaar gelegd en gemarkeerd, zodat je later het precies weer op de zelfde plek tegen elkaar lijmt.
Daarna precies over de naad gezaagd. Op die manier zaag je aan beide kanten iets weg en krijg je precies passende planken.
Bij mij is het prima gelukt.
Ik zou ze dus in ieder geval niet tegen elkaar drukken, die spleet daar blijft dan spanning op staan.
Heb zelf dus ook lamellen gebruikt om het met verlijmen iets makkelijker te houden, om de planken alvast vlak te houden.

succes dermee

Enne, je hebt wel mooie klemmen!
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Punt 1, maken dat je hout vlak en haaks is. Idealiter de jaarringen om en om liggen.
Punt 2. Je hout is te nat. 18 procent is goed in schrijnwerk maar voor meubelwerk heb je 8 a 10 nodig.

Als ik dergelijk hout verlijm tot panelen of bladen gebruik ik T- sergeanten, omdat je hiermee veel druk kan geven. Bijkomend voorzie je dan rechte latten boven en onder om bolduwen tijdens het klemmen te voorkomen.

Conclusie,

Best even wachten met verlijmen.
Een domino is in dit geval niet echt nodig maar kan natuurlijk nooit kwaad.

Bert
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Nu denk ik dat het wel goed gaat maar vraag me toch af wat jullie ervaring is, over het verlijmen onder (deze) spanning.
6 fins grenen planken 27x92mm 1400 mm lang, verlijmen tot een tafelblad (vochtgehalte 18%)

Het vochtgehalte van het hout is relatief hoog. Voor houtbewerking moet je toch meer denken aan een max van 10%. Dit betekent dat - mocht je het hout nu gaan bewerken - het hout nog serieus gaat werken.

In combinatie met het huidige (inferieure???) schaafwerk gaat dat écht problemen geven.
 
A

Athanor

Guest
De lijmtangen die je gebruikt zijn gemaakt om het te lijmen object haaks aan te drukken tijdens het klemmen en zo vervorming tegen te gaan. De kieren op de uiteinden moet je zoveel mogeljk vermijden, daar droogt het hout het eerst en komt er veel spanning op, zeker gezien het door jou opgegeven RV van 18%. Beter is om enigszins hol geschaafde planken te hebben, dan kun je met een klem in het midden de hele lijmnaad al dichtdrukken en rustig andere klemmen aanbrengen.


Fons
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Hmmm, zo te lezen zit ik met een probleempje, ik zou de tafel uiterlijk 28 dec opleveren. En het hout is al geschaafd op de gewneste tafelbreedte. Het hout ligt nu in ieder geval in een cv verwarmde ruimte.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hmmm, zo te lezen zit ik met een probleempje, ik zou de tafel uiterlijk 28 dec opleveren. En het hout is al geschaafd op de gewneste tafelbreedte. Het hout ligt nu in ieder geval in een cv verwarmde ruimte.

Probleem valt toch wel mee? Wachten tot je hout wat teruggedroogd is, met de handschaaf eea corrigeren. Subtiele streken maken, tijdig stoppen en passen. Planken goed merken ivm volgorde. Gaat gewoon lukken. Gebruik (zeker als je nog niet zo vaak dit soort dingen gedaan hebt) als hulpmiddel bij het lijmen iedere 30cm een lamel. Dat werkt net wat sneller bij het lijmen, je zit minder te klooien om alles op precies dezelfde hoogte te krijgen.

Kan je zelf vochtpercentage meten? Rond de tien procent kan je gaan schaven. Denk niet dat je de levertijd gaat halen, hout is een natuurproduct, dat laat zich niet dwingen.

Succes!

Groet, Rob.
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Kan je zelf vochtpercentage meten? Rond de tien procent kan je gaan schaven. Denk niet dat je de levertijd gaat halen zei:
Helaas heb ik nog geen vochtmeter. Het zal inderdaad wel lukken om het blad goed te krijgen, alleen de 28 dec waarschijnlijk dan niet.
Over het iets hol schaven: Ik denk dat ik de naden een fractie van een mm ga herzagen met m'n cirkelzaag door 2 naast elkaar liggende planken op elkaar te leggen en dan zagen (spiegelen). Niet hol dus maar vlak want ik denk dat ik met hol schaven verder van huis raak op dit moment.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Helaas heb ik nog geen vochtmeter. Het zal inderdaad wel lukken om het blad goed te krijgen, alleen de 28 dec waarschijnlijk dan niet.
Over het iets hol schaven: Ik denk dat ik de naden een fractie van een mm ga herzagen met m'n cirkelzaag door 2 naast elkaar liggende planken op elkaar te leggen en dan zagen (spiegelen). Niet hol dus maar vlak want ik denk dat ik met hol schaven verder van huis raak op dit moment.

Waarom denk je dat je met hol schaven verder van huis raakt???
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Waarom denk je dat je met hol schaven verder van huis raakt???

o ja, omdat ikzelf nog geen vlakbank heb en nog onvoldoende ervaring heb met handmatig hol schaven en geen extra (grenen) planken op voorraad heb. Maar dat het hol schaven de juist oplossing is is wel duidelijk.
Denk je dat wanneer de planken, die de open naden op de einden veroorzaken, een fractie hol geschaafd zijn het wel nu al verlijmd zou kunnen worden, met een RV van 18%?

Bedankt voor de hulp! Ik vind het een fantastisch forum, woodworking. Ik ben sinds een paar maanden startend ondernemer en moet nog veel zelf uit zien te vogelen (in een lang verleden (1985) heb ik MTS meubelmaken gedaan)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Plankje erbij halen om verlies door herstel terug te winnen. Ik verlijm mijn planken altijd mbv een verlijmfrees (festool).
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ikzelf lijm geen tafelbladen meer zo plat tegen plat, ik frees er altijd een verlijmprofiel op, dat is stuken steviger maar ik doe het vooral om de planken perfect vlak te houden tegen over elkaar. Wat letterlijk uren schuur of schaafwerk uitspaart achteraf.

Maar op zich is er niets mis met plat op plat lijmen, enkel de 18% vocht baart mij zorgen, je kan rekenen dat iedere plank binnen een week of twee een paar mm hol/bol gaat staan. Want hout begint pas te krimpen als het vochtgehalte onder de 24% is dacht ik en vanaf 8-9 blijft het zijn vorm behouden. Dus het moet nog meer dan de helft van zijn krimp-weg afleggen.
Je kan rekenen dat je over de breedte van je tafelblad makkelijk meer dan een cm gaat verliezen.

Dat is het probleem met planken bij de houthandel laten schaven, kan je meestal helemaal niet betrouwen. Zelfs al hadden ze het goed geschaafd dan had je beter eerst het hout een maand of twee bij jou binnen gelegd en dan gaan laten schaven. Het vocht in grenen van de handel zit nog in de cellen, en komt niet van de buitenlucht of door regen etc... en dat heeft veel meer tijd nodig om te drogen dan een reeds gedroogde plank die weer buiten gelegen heeft of zo.
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Dat is het probleem met planken bij de houthandel laten schaven, kan je meestal helemaal niet betrouwen. Zelfs al hadden ze het goed geschaafd dan had je beter eerst het hout een maand of twee bij jou binnen gelegd en dan gaan laten schaven.

dat is voor de volgende keer.
Overigens heb ik nog geen houthandel in mijn regio (Den Bosch, straal +/- 25km) kunnen vinden die meubelhout (met een RV van rond de 10%) levert
 
Laatst bewerkt:

Albert*

Nieuw lid
17 sep 2016
13
0
Punt 1, maken dat je hout vlak en haaks is. Idealiter de jaarringen om en om liggen.

Bert
Bert,
Ik voeg maar snel wat aan voorgaande vraagstelling toe. Dus off topic.

ik heb net hout gekocht dat voor een pianobodem (resonantie hout/Resonantzholz) wordt gebruikt; jaarringen zijn bijna helemaal verticaal op plank.
Planken zijn 13mm * 1000 mm; vier stuks worden straks verlijmd.
Moet ik met dit speciale hout ook om en om leggen? Dat dunkt je?
albert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.