sfeerlichtjes

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo houtdraaiers.
De laatste weken heb ik in een groot aantal houtsoorten - soms voorzien van kleur (of anders afgewerkt met een eigen gebrouwen afwerkolie) - diverse modellen sierlichtjes gemaakt.
Het lukt mij echter niet de foto's op deze site te plaatsen en wel op het Duitse forum.
Ik heb ze daarom allemaal op mijn site gezet onder "nieuw werk".
Misschien een leuke inspiratie om er zelf een te draaien als ver"licht"ing in deze donkere dagen.
Ben benieuwd naar jullie reactie en andere voorbeelden want de creativiteit onder draaiers is groot.
vr.gr
Jan Pranger - Lemmer.
http://www.arstorno.nl
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
jan

de kerst sfeerlichtjes zien er leuk uit. heb je een korte werkbeschrijving van het project?? "vierkant"gedraaide voorwerpen vind ik erg interessant om ooit eens te maken

rick
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Jan, ik ben het met Rick eens, leuke sfeerlichtjes, zeker voor de kerst tijd.
Moet dat ook weer eens doen, zoals in het verleden, tenminste als er vanuit de famile vraag naar is.
Ad
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Rick.
Bij vierkant draaien is het wel gebruikelijk het uiteindelijke vierkant aan de zijkanten aan de vullen (lijmen) met stroken, zodat je een rond geheel kunt maken. Na b.v. het uithollen van de bovenkant en afwerking worden de aangelijmde stukken verwijderd en het eindresultaat vrijgemaakt van lijmresten.
Ik begin echter met een exact vierkant of rechthoekig stuk en bewerk dit al naar gelang het gewenste model. Ik werk van buiten naar binnen, waarbij eerst in het midden hout wordt weggedraaid en vervolgens steeds verder naar buiten.
Problematisch wordt het de hoeken zuiver te raken.
Wanneer ik in de buurt van de hoeken kon zet ik de machine stil en markeer op de leunspaan de laatste snede en de plaats van de hoek. Vervolgens zet ik de machine weer aan en legaan op de gemarkeerde plaats. Hierbij draai ik mij zelf iets naar links, waardoor ik de slagschaduw van de hoeken goed kan zien. Dan zet ik de laatste snede met uiterste precisie en vaste hand aan, waarbij het uiterste snijpunt van de beitel de hoeken raakt. Beweeeg ik de beitel iets voorwaarts, dan zie ik in de slagschaduw de plaats aan aanraking en het begin van de laatste snede. Loopt die goed dan vervolg ik uiterst precies en langzaam mijn weg met de beitel naar het midden.
Meestal behoef ik dan de hoeken nauwelijks nog bij te schuren.
Rick veel succes!!
Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.