bedhoek verbinding

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Nu het project van de luiken wat hout betreft wel richting einde loopt ben ik naar wat nieuws aan het zoeken.

Waarschijnlijk ga ik me zelf maar een een nieuw bed aanbieden. Voor het ontwerp ben ik nog aan het zoeken en aan het meten wat er wel en niet gaat passen.

Wat ik zeer ws wel ga doen is een ideetje wat ik lang geleden voorbij heb zien komen toepassen. Dat was een ideetje via festool waarbij het latten frame in het bed frame ruste mbv .... tennisballen... Ik vond het toen erg grappig maar ook wel handig gevonden. Zeer waarschijnlijk komt dat het comfort wel ten goede en voorkom ik eventueel gepiep en gekraak :)

Waar ik nog niet uit ben, zijn de hoekverbindingen.

Het bed moet uiteraard demonteerbaar zijn. Dit moet echter op een degelijke manier zijn die niet na 2-3 demonteren de geest geeft.

Nu kwam ik na wat google sessie's deze verbinding tegen. Het is een verbinding die ik bij ontwerpen van Team7 bedden vond. maar hoe dat ding nu werkt is me niet helemaal duidelijk.
i-50-53032.jpg

via deze link is er een vergroting te zien : http://storanza.com/nl/item/50/notenhouten-bed-valore-team7

Het ziet er wel stoer uit maar lijkt me ook best een puist extra werk voor iets dat je ws nauwelijks ziet.

Mocht men betere/andere sugesties voor een goede hoekverbinding hebben dan hoor ik dat graag.

alvast bedankt.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Google eens op bedhaken!

De verbinding die jij toont is afkomstig van fabrikant Team 7, uit Oostenrijk,bekend voor houten meubels.
http://www.team7.at/nl/slapen/bedden/valore-relief

Het is hun oplossing om geen metaal in het bed te verwerken, sommigen geloven dat metaal negatieve velden veroorzaakt tijdens het slapen vandaar.

Zelf werk ik met 2 zware domino's boven elkaar geplaatst, enkel verlijmd in de lange regel, tussen deze domino's gebruik ik een draadeinde dat ik in een rampapmoer (in de poot) vastdraai. in de regel boor ik in het kopshout een gat dat uitkomt in een gat dat niet doorloopt en dus enkel zichtbaar is vanaf de binnenkant, het gat moet net groot en diep genoeg zijn om met een sleutel de moer op het draadeinde vast te draaien.
Werkt perfect.

Maar eerst een proefverbinding om te kijken of het werkt bij jouw dimensies.

Mvg,

Geert
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Voor zover ik het kan bekijken valt de zijplank in pennen of een zwaluwstaart in het voeteneind. Aan de lichtkleurige houten strip zit een soort van bordenknoop die in het grote gat valt en naar beneden gedrukt wordt. Zodoende wordt het voeteneind strak tegen de zijplank aangetrokken. Er zit zeker meer werk aan vast dan een paar bedhaken. Maar als je allergies bent voor metaal in of aan je bed is dit wel de oplossing.
 
A

Athanor

Guest
Ik ben momenteel ook bezig met het vervaardigen van een bed en heb me over hetzelfde vraagstuk gebogen. Ik opteer voor dezelfde oplossing als Geert omschrijft, op het internet een blog gevonden waarbij deze werkwijze in foto's is te zien. Kijk voor meer info hier.

Fons
 

WR1944

Oud hout
Misschien kan je er een authentiek tintje aan geven door deze hardware. ;-)
Doordat men veel van plaats naar plaats trok was veel omvangrijk Amerikaans meubilair snel te demonteren. Zo werden voor bedden bedbouten gebruikt die door de poten heen gingen. Bouten rustten op de bodem van een potgat. Dat gat werd door een messing schildje afgedekt.
http://www.horton-brasses.com/store/bedhardware
Misschien is dit als alternatief te gebruiken. Niet veel bedden in Nederland zullen zo uitgevoerd zijn (denk ik als leek).
 
A

Athanor

Guest
Die had ik ook al gezien. Typisch Amerikaans, dat gaan we hier maar niet overnemen, dat we soms al in inches meten denken is al erg genoeg toch? En dan heb ik het nog niet eens over "fences". :rolleyes:


Fons
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
686
Emst
Voor mijn bed heb ik bedhaken gebruikt, gewoon bij de bouwmarkt vandaan.
Met 5 minuten is het bed uit elkaar
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Het tennis ballen verhaal heb ik een paar jaar geleden op de Duitse Festool site gezien. Heb net zitten zoeken, zul je net zien, nergens meer te vinden....

Waar het op neer komt is dat je een bedframe hebt met aan de binnenkant een extra lat. In deze lat zitten gaten waarin je tennisballen kunt leggen. Die gaten zijn dusdanig groot dat een tennisbal er een stukje in valt en de randen zijn schuin, als je snapt wat ik bedoel.

Vervolgens heb je de lattenbodem waar aan de zijnkanten dus ook die zelfde gaten zitten en dat dus keurig op die ballen komt te liggen.

Uiteindelijk heb je dus een bedframe en een latten bodem die op elkaar liggen gescheiden door tennisballen. Om de 20-25 cm zo'n ding. J emoet nauwkeurig werken zodat het allemaal netjes past. Resultaat is dat je lattenbodem dus verend is opgehangen in je bedframe.

voordeel is dus extra comfort en .... tijdens andere inspanningen geen krakend of piepend bed :cool:


Ik zal ff verder zoeken naar die bouwtekening van festool. Was een van die voorbeelden die festool online had staan om te laten zien wat je allemaal kon maken. Waren ook ook tuinligstoelen bij etc etc.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.