Rode Beuk decoratieve schijven

Houterman

Nieuw lid
8 dec 2013
2
0
Beste houtbewerkers,

Ik ben nieuw op dit forum, en vind het fantastisch hier zo veel te leren over houtbewerking.
Ik heb een vraag betreffende een historische boom in mijn tuin.

Ik heb een 15 meter hoge Fagus Sylvatica (rode beuk) in de tuin staat die gekapt gaat worden.
Ik heb al contact gelegd met een bedrijf die het kappen voor mij gaat doen.

Nu is deze boom zo'n 1,75 meter in doorsnede, (zo'n 4 meter in omtrek) bij de stam.
Deze doorsnede blijft vrij constant voor zo'n 5-7 meter.

Nu lijkt het mij geweldig om zo'n 5 meter rode beuk in schijven van circa 10-20 cm te zagen.
Om zo met een zo'n 25-50 enorme schijven te eindigen.

Een schijf van 10cm met een vochtgehalte van 12% (ergens opgezocht, even kwijt waar) zou volgens de volgende berekening uitkomen op 206kg per schijf. 10cm x 3.14 (pi) x 0.875 (straal) x 750 kg (gewicht rode beuk per m³) = 206kg. Klopt dit? Ben nooit een rekenwonder geweest

Ik wil een aantal schijven ter decoratie in mijn huis, schuur, veranda en aan een aantal vrienden schenken.
Maar voordat ik zoveel schijven ga rondsjouwen wil ik eerst een beetje weten of het haalbaar is wat ik wil.

Ik heb een heleboel vragen waarvan ik hoop dat jullie mij wellicht een antwoord kunnen voorzien:

- Wat is een indicatie van het huidige vochtgehalte van de boom (gezonde boom, bloeit nog prachtig elk jaar)
- Hoe lang duurt het om te drogen op natuurlijke wijze (ik snap dat het afhankelijk is van temp. binnen etc. Maar is het maanden of jaren?)
- Wat is een acceptabel vochtgehalte om als decoratieve houten schijven gebruikt te worden
- Rode beuk werkt nogal, gaat zo'n kanjer van een boom niet enorm scheuren en til ik me straks een ongeluk voor versplinterd hout?
- Ik verwacht niet dat ik alle schijven zelf gebruik, en zou een zakcentje goed kunnen gebruiken om het kappen van de boom een stukje te vergoeden, is er een waarde indicatie van zo'n soort schijf?
- Iemand nog een leuke ingeving wat ik er mee zou kunnen doen?
- welke tips kunnen jullie me nog meegeven? ik sta open voor elke suggestie!

Ontzettend bedankt alvast!

Met vriendelijke groet,

Hans Houterman
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Idd zonde om te kappen.

Schijven zagen is ook nogal zonde vind ik. 'n paar schijven oké. Zo'n schijf zou je kunnen gebruiken als leuk tafelblad, of ter decoratie ansich. Maja 50 tafels? Paar voor jezelf, maar de resterende 45 verkocht krijgen lijkt me lastig.
Het hout dat rest is dan slechts bruikbaar als openhaardhout, misschien om te draaien of beeldhouwen?

Laat er dan planken van zagen, laat het drogen en probeer het dan te verkopen, daar is wel markt voor, sowieso hier op het forum (of bij mij :)).
Tijdens het drogen zullen zowel schijven als planken gaan werken en scheuren.
Planken kan je in het ergste geval gewoon opdelen in smallere delen.
Bij een schijf moeten de scheuren, maar in je ontwerp passen.

Waarde weet ik niet, bij de kuub prijs gaat men ook uit van planken in een bepaalde dikte, als je veel verkocht wil krijgen denk ik dat planken de beste keus is.

In welke regio woon je? Dan zullen de geïnteresseerde mensen zich wel melden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Gezien de diameter is dit niet zomaar ter plaatse in de lengte te zagen. Vervoer zal zwaar materiaal vereisen. En dus kosten.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
inhoud van een ronde schijf is oppervlak maal dikte. Oppervlak van een cirkel is pi maal r^2. Dikte is 0.1 m. Diameter is 1.75 m, dus r is 0.875 m. pi x r^2 x d is dan 0.2405 m^3 (240 liter); bij een volumieke massa van 750 kg/m^3 komt dat uit op 180.4 kg.
 
Ik heb zelf een kleine partij delen van een rode beuk.
Echt heel mooi hout.
Daar zijn bv prachtige meubelen van te maken.
Het zagen van schijven van zo'n boom is echt heel zonde.
Mocht de boom echt gekapt moeten worden laat de stam dan in delen of balken zagen en op een goede manier drogen.
Er is vast wel een mobiele zaaginrichting die dit karwei aan kan.
Mocht je in de buurt van Haarlem wonen kijk dan eens op internet naar stadshout, die weten met zo'n stam wel raad.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Kan je aan het uiterlijk zien of het rode beuk is? Rode beuk heeft minder waarde dan witte of gestoomde maar indien de tekening vanbinnen mooi is dan vind ik het persoonlijk de mooiste beuk. Je kan ook vallen op minder mooie beuk en dan is het hout amper meer waard dan steigerhout.

Ik had er zo eens gekocht omdat dat minder dan de helft van witte beuk koste per kuub, maar heb het niet meer gedaan want het is erg onstabiel en om een aanvaardbaar uitzicht te krijgen moest het meermaals met waterstofperoxide behandeld worden.

Ik vind het geen zonde om hem te kappen, het overgrote deel van de bomen hebben een zeer beperkte levensduur door hun omgeving en geschiedenis en kunnen nooit honderden jaren oud worden. Het lijkt er op dat deze al een heel mooi en erg lang leven heeft gehad en als je wacht riskeer je enkel dat de boom aftakelt en als brandhout al zijn CO weer de lucht in stuurt.
Nu ik ken meer edele eindes dan te eindigen in schijven, persoonlijk zie ik ze liever in volwaardige meubels. Je moet ook niet vergeten dat beuk niet buiten mag staan en dat die schijven binnen moeten blijven, zeker niet op een terras of zo, en dat er 100% kans is dat die diepe scheuren gaan hebben.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Een schijf van 10cm met een vochtgehalte van 12% (ergens opgezocht, even kwijt waar) zou volgens de volgende berekening uitkomen op 206kg per schijf. 10cm x 3.14 (pi) x 0.875 (straal) x 750 kg (gewicht rode beuk per m³) = 206kg. Klopt dit? Ben nooit een rekenwonder geweest

Laat ik voorop stellen dat ik hem rechtovereind en levend het mooiste vind, maar ik weet de reden niet.
Terwijl ik al heel wat bomen omgezaagd heb.

De schijven zal je waarschijnlijk met een heftruck of iets dergelijks moeten verplaatsen.
Vers kan het hout zomaar 3a4 keer zo zwaar zijn.
Scheuren gaat het in 99,9% van de gevallen.
Als je het buiten laat drogen zit er binnen een jaar schimmel in door heel de stam, daarna verzagen en binnen laten drogen kan heel mooi hout opleveren.
Je kan er beter een mobiele zaag bij laten komen, die zaagt er planken van zoals jij het wild.
Die zijn in heel Nederland te vinden
Dan is het hout wel hanteerbaar.
Ik heb gehoord dat de arnhemse-fijnhouthandel goede bomen koopt om te verzagen.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Tja vinden die kapmensen het leuk om schijven te zagen? Voor hun is dat ook extra werk om de 10cm een volle plak te zagen en extra slijtage aan materiaal. Exact recht/vlak zagen zullen zij ook niet doen.

Er zijn genoeg mobiele zagerijen die zon stam aan kunnen, en vervoer naar een vaste zagerij is nu ook niet het einde van de wereld, lijkt me. Je krijgt er immers voldoende hout voor terug.

Gebruik je alleen de hoofdstam of ook hoger gelegen delen? deze zullen ook nog flink aan de maat zijn lijkt me en best plankwaardig zijn.
 

tuoh

Oud hout
Het gaat hier vermoedelijk om een roodbladige Beuk? De Fagus Sylvatica Purpurea, of een afgeleide hiervan?

Verkoop het vel van de beer niet alvorens hij geschoten is:p Er is grote kans dat het hart, of de kern volledig verrot is, bij oude(ere) bomen een veel voorkomend verschijnsel. Dat zie je niet langs buiten, de boom kan perfect gezond ogen, maar niks is minder waar. Je gaat dan een formidabele stapel brandhout hebben liggen.

Een boomstam is ook geen stuk cake, dit wil zeggen dat men wel dunne schijven kan zagen van een gevelde boom, maar die schijven gaan zeker vervormen en scheuren tijdens het drogen, resultaat is dan alsnog brandhout. Hout voor binnen zou normaal gezien een 10% rv mogen hebben. Vers hout laat een gemiddelde waarde van 70 à 75% rv aflezen.

Als de stam geveld is en de kern ziet er goed uit zou ik de stam laten zagen op planken, dat kost wat maar je krijgt een boel bruikbaar hout in de plaats. Schijven (laten) zagen kost ook geld en hier eindig je met (duur) brandhout.

Mvg,

André
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik denk dat het om de Fagus sylvatica 'Atropurpurea' gaat, deze heeft rood blad.
Een boom die van binnen hol is, kan best kerngezond zijn.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dat is misschien ook waarom ze erg oude bomen vaak met rust laten, als je ze niet op een bepaalde leeftijd kapt dan vergroot de kans alleen maar dat ze hol worden en dat je met het hout niets kan aanvangen.
Doet mij denken aan de bekende galgenboom die trouwens op ons veld stond, zoals je hem ziet op de foto was de stam zo goed als volledig hol, ik heb hem trouwens heel mijn leven hol gekend want de zijkant was open en je kon er in kijken.
Nu is hij helaas gestorven en we hadden stukken van de stam meegenomen maar het resterende hout was gewoon pap.
 

Houterman

Nieuw lid
8 dec 2013
2
0
Wat een reacties zeg, bedankt!

Even een boel opheldering en antwoorden op een aantal vragen:

De boom staat in regio Arnhem-Nijmegen en moet gekapt worden helaas. Ik had 'm ook het liefst laten staan want het geeft de tuin karakter.

De meneer die de boom komt kappen gaat als volgt te werk. Hij neemt al het hout mee en betaalt mij daar een vergoeding van zo'n €30/kuub voor, wat hij in mindering brengt op zijn eigen factuur. Vervolgens kijkt hij of de boom verrot is van binnen. Is dit het geval, gaat het hele feest niet door en neemt meneer alles mee.
Is de boom nog kerngezond van binnen, is de stam voor mij. Ik betaal hem in dat geval extra (voor het extra werk van het zagen van schijven, en ontvang ook minder omdat hij minder hout meeneemt)

Planken ervan maken lijkt mij fantastisch. Mijn voorkeur gaat eigenlijk ook uit naar een grote robuuste tafel van 3m o.i.d.
Maar gezien mijn beperkte kennis van houtbewerking leek het mij een goed idee om er schijven van te maken omdat deze an sich als decoratieve stukken gebruikt kunnen worden.

Ik las een reactie over 'laat het dan op een goede manier drogen'. Ik vraag mij af, hoe ik dit moet doen? Is binnen op een grote zolder leggen (ik denk via een katrol omhoog hijsen) een goede manier? Kan ik schijven stapelen door bijvoorbeeld een tussen de schijven te leggen? Of zouden ze ook op hun kant kunnen drogen in soort fietsenrek opstelling). Moet je het hout eens in de zoveel tijd omdraaien?

Het feit dat het gaat scheuren maakt me niet zoveel uit. Misschien juist wel mooi om te zien omdat het een levend, werkend product is. Ik hoop alleen dat het wel 1 schijf blijft en niet in tweeën breekt. Gaat dat gebeuren denken jullie?

Of raden jullie echt met klem aan om een aantal lange planken te zagen?
In plaats van 50 schijven, 20 planken van 3m x 1,5m x 0,15m. of juist misschien eerder 10 van 4,5 of 5 meter lang.

Verder gebruik ik alleen de hoofdstam, deze zijn inderdaad wel van behoorlijk formaat, maar ik moet een selectie maken van het hout waarmee ik wil werken. Het kost eenmaal te veel opslag ruimte om met de gehele boom aan de slag te gaan.

Eind januari gaat 'ie tegen de vlakte, dus we hebben nog even om over wat ideeën te spar-ren (HA!)

Groet,

Hans Houterman
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wat een reacties zeg, bedankt!

Even een boel opheldering en antwoorden op een aantal vragen:

Allereerst de opmerking dat nat hout wel 3-4 x zwaarder kan zijn dan de 750 kg/m3 van droog hout: ik weet zeker dan nat hout zwaarder is, maar 3-4x is echt te veel. Ik denk dat nat beuken blijft drijven, dus nooit meer dan 1000 kg/m3 kan wegen.

Schijven, tja, of daar een markt voor is, ik weet het niet. Als ze 200 kg wegen, zou dat wel eens tegen kunnen vallen. Voor huis-tuin en keukenklussers (zoals ook ikzelf) is het vlakmaken van zo'n schijf nogal een uitdaging. De mensen die dat wel kunnen, weten meestal zelf ook wel aan zo'n schijf te komen.

Wat betreft het planken zagen en een tafel: er zijn natuurlijk meerdere manieren om een boom in planken te zagen: als je de planken op de juiste manier uit de boom zaagt, heb je een goede kans dat ze minder werken. Als het om die tafel gaat, zorg dan dat je bv. 1 mooie set planken kwartiers uit de stam laat zagen, van voldoende lengte voor 2-3 tafels en die éne tafel moet lukken. Dat betekent niet dat de rest van het hout dan brandhout wordt, maar dat hout heeft dan wel meer kans op trekken en buigen en droogscheuren etc. Vergeet niet ook hout voor de poten en het onderstel te laten zagen. Drogen eerst buiten, lijkt me, uit de zon en droog, netjes opgelat en zonder schors ivm ongedierte, kopse kanten met houtlijm of anchorseal. Daarna binnen, maar daar kan een mobiele zager je veel informatie over geven.

Moet er op je nieuwe tafel ook een schaal uit eigen boom (hint, hint) ?
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Inderdaad eerst afwachten of de kern rot is. Is dit niet het geval, gewoon op planken laten zagen.

Mijn vader vertelde me dikwijls dat beuk drogen nogal delicaat is.
Om goed te zijn moet je de gezaagde planken enige tijd (ik vermoed enkele dagen) recht laten staan, zodat de oppervlaktelaag al wat kan drogen.
Als je dat niet doet zie je volgens mijn vader naderhand alle drooglatten afgetekend in je hout, dikwijls verrassend diep.

Zal wel een formidabele hoop hout van komen, succes ermee!

Groeten,
Steven
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Misschien een foto van de boom???
Ik vind een stam van 1,5 m met 'maar' een hoogte van 15 meter best wel indrukwekkend. Hoewel, hier in de buurt weet ik er ook enkel staan die deze verhoudingen halen.
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
misschien een verrassing het meeste is al gezegt maar 175 doorsnee lijkt mij wat veel voor 4m omtrek
maar geen rekenwonder zoals je eerder zei :) kan je je berekening iets mee aanpassen
ook is misschien dan een zagerij wel haalbaar.
die schijven is enkel makkelijk om het daarna te kunnen kloven imo.

groeten, fransie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.