Naslagwerken schrijnwerkerij, timmerwerk ....

kodama

Actieve deelnemer
Ik ben op zoek naar technische naslagwerken over schrijnwerkerij, timmerwerk, houtbouw of aanverwante onderwerpen.
Vooral boeken of ander materiaal ivm dakconstructies en layout.
Alle talen zijn welkom Engels, Duits, Frans, Japans.

Ik bezit reeds verschillende boeken over het onderwerp, vooral Japanse en Franse werken, maar ben op zoek naar nog meer. Dit voor intensieve studie van traditionele technieken.
Ook tips waar ik technische bibliotheken kan raadplegen zijn welkom. Of ben je in het bezit van een boek dat je niet kwijt wil dan kan ik mischien een kopie bekomen?
Mijn intresse gaat vooral uit naar werken die niet meer gedrukt worden of commercieel beschikbaar zijn.

Alvast bedankt.
Spread the word..
 

goud-van-hout

Nieuw lid
14 okt 2009
18
0
Hoi,

Zoek eens op de naam van Fritz Spannagel (was een Duits architect die in 1957 is overleden)
Die heeft veel boeken geschreven waarin tekeningen en afbeeldingen staan over houtconstructies in zowel de meubel als woningbouw uit het verleden

groet,
albert
 

kodama

Actieve deelnemer
Hey,
Bedankt dat waren alvast twee goede tips waar ik al het één en ander interessant vond. Het meeste wat ik vond is mij echter min of meer bekend.
Ik vond echter niet echt waar ik momenteel naar op zoek ben dus andere tips zijn nog steeds welkom.
Thanx

Mathieu
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Graag zou ik even inhaken op dit topic.

Ik ben benieuwd wat de must have reads zijn voor de beginnende hout(be)werker. Zijn er verder ook nog zoiets als hout vakbladen, welke verkrijgbaar zijn bij de (betere) boekhandel?
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Dé handboeken bij uitstek voor de opleiding hout in het onderwijs:polyvalente opleiding hout, verkrijgbaar bij uitgeverij De Boeck.

http://vrij.uitgeverijdeboeck.be/collec ... outbewerk/

Deze handboeken gebruik ik voor mijn leerlingen van het eerste tot het laatste jaar.
(Jaja, ik sta in het onderwijs bij de jeugd van tegenwoordig die echt nog wel geboeid zijn door hout...)
Het gaat over machineleer, gereedschapsleer, materialenleer, trappen, buitenschrijnwerk, enz...
Ze bevatten niet altijd de laatste materialen uit de houtindustrie, maar de volledige basis van houtbewerking vindt je terug op een zeer geïlustreerde manier.
 

kodama

Actieve deelnemer
Hey Jokke,
Merci voor de info maar die boeken heb ik reeds in m'n bezit. Ze zijn inderdaad interessant maar niet datgene waarnaar ik op zoek ben. Ik zou mischien wat preciezer in mijn omschrijving moeten zijn.

Een voorbeeld is het geweldige werk: Traite theorique et pratique de Charpente van Louis Mazerolle. Ik heb ook een heleboel Japanse werken over het onderwerp tot mijn beschikking die ik stilaan maar zeker probeer te ontcijferen.
Eigenlijk hoopte ik gelijkaardige werekn te vinden in het Engels, Nederlands of Duits.Hetgeen ik zoek zijn werken ivm met zeer complexe layout technieken, complexe houtverbindingen met samngestelde hoeken, of beschrijvingen van oude technieken voor het bewerken van niet-gekantrechte stock of gebogen oppervlakten met hand gereedschap.

Toch bedankt!
Hopelijk gaat er nu een lichtje branden, zo van: a ja ik heb nog wel het één en't ander op zolder liggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.