Eerste beitels gerestaureerd

P

Pylk

Guest
Ik had nog wat oude beitels liggen: gekregen of via een aardig adresje op de kop getikt, dat weet ik niet meer.
Eerst heb ik met staalwol de roest eraf gehaald daarna de beitels geslepen. Vervolgens heb ik van een oude essen bijlsteel een handvat gedraaid, van koperleiding een ring gemaakt en in een messing soldeerdop een gat geboord en vierkant uitgevijld. De beitel op een stuk hout in de bankschroef geklemd en het handvat erop geslagen, een nachtje in de rauwe lijnolie maakte de eerste beitel af.
PC080045.jpg
Nu ben ik bezig met een wat bredere beitel, helaas is die een beetje krom.
PC080042.jpg
Ik speel met de gedachte om de beitel met de schacht in een emailleeroventje te houden en als hij echt heet is, hem in de bankschroef te klemmen en een paar tikken met een bankhamer te geven om hem recht te zetten. Of weten jullie een betere methode?
Hieronder een foto van het oventje.
PC080044.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Als het een oude (gelamineerde) beitel is heb je kans dat de arend helemaal niet gehard is. Dan kun je hem gewoon buigen. Missien kan je met een vijl of koudbeitel of centerpunt even testen of het ijzer daar zachter is. Let wel op want gehard staal buigt niet maar breekt meestal. Ik heb er twee met een hamer en bankschroef rechter gemaakt.
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
mocht je hem opstoken om de beitel recht te maken, dan daarna harden en ontlaten inderdaad. Dat kan heel mooi met hetzelfde oventje. Het zal wel gewoon laaggelegeerd staal zijn, dus als de oven zo'n 600-700C is de beitel erin, dan opstoken tot 800-820C, even 15-30 min bij die temperatuur houden, afschrikken in de olie en dan (voor dat de beitel weer echt op kamertemperatuur is) 2 uur in een oven op ~220C ontlaten (evt. nog een keer herhalen). Simpel en leuk om te doen!

groeten,
Jan Anton

www.kosterplanes.com
 
P

Pylk

Guest
Bedankt voor jullie reacties, bij dit oventje kan ik helaas de temperatuur niet instellen: Het ding stookt gewoon door :S

@Wim Kluck: ik zal hem eens in een stevig bankschroef zetten en kijken wat of ik hem kan richten. Mocht dat niet lukken dan zal ik het oventje inzetten.
@JanAnton: Hoe hoog stook ik de beitel om hem te kunnen richten? Omdat er geen temperatuur instelling opzit zal ik moeten gokken wat de temperatuur van het oventje is, helpt dit schema me daarbij?
http://www.hearth.com/talk/wiki/know-temperature-when-metal-glows-red/
 
Laatst bewerkt door een moderator:

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
er zijn inderdaad mensen die dat aan de hand van de kleur doen. Dat leek mij altijd nogal lastig, maar met zo'n kaartje wil het misschien wel. Een thermokoppel met een digitale thermometer is niet zo heel duur (30-50 euro), maar wel weer een stap extra. Ik zou de beitel niet echt veel boven de 800-850C opstoken want dan loop je kans dat er te veel koolstof uit het staal verbrandt, vooral aan het oppervlak uiteraard. Dit zorgt er dan voor dat het staal niet meer goed hard wordt.

www.kosterplanes.com
 
P

Pylk

Guest
Vandaag heb ik eerst maar eens geprobeerd de beitel koud te richten, met behulp van de schuifmaat, een metalen meubelmakersklem, een bankwerkershamer en een vuistje de beitel gericht. Het gat in de bus op het handvat op maat gevijld en in elkaar gezet. Ik ben er wel tevreden over.
@JanAnton: Misschien dat ik later nog eens iets met het oventje probeer, die thermometer houd ik in mijn achterhoofd voor later eens. Ik heb jouw site eens zitten bekijken: ik krijg hetzelfde gevoel als sommige van mijn techniekleerlingen, die als ze een mooi werkstuk zien zelf maar niet beginnen omdat zij dat noooooit kunnen maken:eek:
@Jaap: Mercy. Om met de pindakaasreclame te spreken: Het milieu gaat me echt ter harte......... maar dit is gewoon leuk:p
PC090005.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Mooi werk!
Ik heb ook nog een paar oude beitels die ik moet opknappen. En jouw werk geeft me extra aanmoediging om daar snel mee te beginnen.
 
P

Pylk

Guest
Dank je, het valt uiteindelijk wel mee om zoiets te doen, je moet eerst inspiratie opdoen. Daar is dit forum weer heel geschikt voor :)
Binnenkort maar eens met de rest bezig
 
P

Pylk

Guest
Mijn zoon en schoonzoon kregen op Sinterklaas elk een setje beitel en en een Stanley schaaf, één van mijn dochters zei dat zij zich op deze wijze behoorlijk miskend voelde :eek: Gelukkig was ze deze week jarig zodat ik nog wat tijd had om nog twee beitels klaar te maken, een leren beschermhoes. Omdat ik nog wat hout had liggen dat over was van de bogenbouw van een aantal jaar geleden,besloot ik ook maar een houten hamer te maken.
De steel van de hamer is van een oude bijlsteel en loopt iets taps toe, de kop is van bolletrie of Surinaams groenhart, welke weet ik niet zeker. Het is een lekker zware kop.
Om het af te maken heb ik overal haar initialen ingegraveerd en de zaak een nachtje in de lijnolie gezet.
PC130060.jpg
PC130062.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pylk

Guest
Twee van mijn dochters en mijn zoon hebben ons ontzettend veel geholpen bij het restaureren van onze zeeschouw van een roestbak tot een mooi schip. http://www.home.deds.nl/~5a3/
Blijkbaar zijn de rechterhandgenen soms ook erfelijk via de vrouwelijke lijn ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
mooi hoor, wee inspiratie voor de winter....

mijn dochter timmert ook liever dn mijn zoon, is dus herkenbaar

Cas
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
Hee pylk
nooit geen beitel heften in de rauwe lijnolie, maar het liefst gekookte lijnolie deze droogt helemaal op, maar zal ook veel dieper intrekken ,en rauwe vormt dus alleen een dun laagje,...
 
P

Pylk

Guest
Ik meen me te herinneren dat rauwe lijnolie juist meer in het hout trekt: voor roeiriemen wordt vaak rauwe lijnolie gebruikt.
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
en eigenlijk nog beter om er een laagje vernis op te brengen, dan was of olie of dergelijks, nooit geen inwerking van zweet of andere nare middelen,....

Dat van de roeiriemen dat klopt ,maar word ook enkel gedaan om ROT tegen te gaan vandaar dat ik ook schreef dat rauwe lijnolie een laagje op de riemen achterlaat en gekookte lijn olie er dieper intrekt en geen plakkerig laagje achterlaat
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.