Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Eerste beitels gerestaureerd

Ik had nog wat oude beitels liggen: gekregen of via een aardig adresje op de kop getikt, dat weet ik niet meer.
    Eerst heb ik met staalwol de roest eraf gehaald daarna de beitels geslepen. Vervolgens heb ik van een oude essen bijlsteel een handvat gedraaid, van koperleiding een ring gemaakt en in een messing soldeerdop een gat geboord en vierkant uitgevijld. De beitel op een stuk hout in de bankschroef geklemd en het handvat erop geslagen, een nachtje in de rauwe lijnolie maakte de eerste beitel af.
    PC080045.jpg
    Nu ben ik bezig met een wat bredere beitel, helaas is die een beetje krom.
    PC080042.jpg
    Ik speel met de gedachte om de beitel met de schacht in een emailleeroventje te houden en als hij echt heet is, hem in de bankschroef te klemmen en een paar tikken met een bankhamer te geven om hem recht te zetten. Of weten jullie een betere methode?
    Hieronder een foto van het oventje.
    PC080044.jpg
    Laatst gewijzigd door Pylk; 08-12-13 om 17:28.

Je zult hem daarna weer opnieuw moeten harden en ontlaten.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Als het een oude (gelamineerde) beitel is heb je kans dat de arend helemaal niet gehard is. Dan kun je hem gewoon buigen. Missien kan je met een vijl of koudbeitel of centerpunt even testen of het ijzer daar zachter is. Let wel op want gehard staal buigt niet maar breekt meestal. Ik heb er twee met een hamer en bankschroef rechter gemaakt.

mocht je hem opstoken om de beitel recht te maken, dan daarna harden en ontlaten inderdaad. Dat kan heel mooi met hetzelfde oventje. Het zal wel gewoon laaggelegeerd staal zijn, dus als de oven zo'n 600-700C is de beitel erin, dan opstoken tot 800-820C, even 15-30 min bij die temperatuur houden, afschrikken in de olie en dan (voor dat de beitel weer echt op kamertemperatuur is) 2 uur in een oven op ~220C ontlaten (evt. nog een keer herhalen). Simpel en leuk om te doen!

groeten,
    Jan Anton

www.kosterplanes.com

Bedankt voor jullie reacties, bij dit oventje kan ik helaas de temperatuur niet instellen: Het ding stookt gewoon door :S

@Wim Kluck: ik zal hem eens in een stevig bankschroef zetten en kijken wat of ik hem kan richten. Mocht dat niet lukken dan zal ik het oventje inzetten.
    @JanAnton: Hoe hoog stook ik de beitel om hem te kunnen richten? Omdat er geen temperatuur instelling opzit zal ik moeten gokken wat de temperatuur van het oventje is, helpt dit schema me daarbij?
    http://www.hearth.com/talk/wiki/know...tal-glows-red/
    Laatst gewijzigd door Pylk; 08-12-13 om 22:19.

er zijn inderdaad mensen die dat aan de hand van de kleur doen. Dat leek mij altijd nogal lastig, maar met zo'n kaartje wil het misschien wel. Een thermokoppel met een digitale thermometer is niet zo heel duur (30-50 euro), maar wel weer een stap extra. Ik zou de beitel niet echt veel boven de 800-850C opstoken want dan loop je kans dat er te veel koolstof uit het staal verbrandt, vooral aan het oppervlak uiteraard. Dit zorgt er dan voor dat het staal niet meer goed hard wordt.

www.kosterplanes.com

Prachtig om zo "oud" gereedschap een tweede of misschien wel derde leven te geven. Dat is ook echt groen en sustainable werken.

jaap

Vandaag heb ik eerst maar eens geprobeerd de beitel koud te richten, met behulp van de schuifmaat, een metalen meubelmakersklem, een bankwerkershamer en een vuistje de beitel gericht. Het gat in de bus op het handvat op maat gevijld en in elkaar gezet. Ik ben er wel tevreden over.
    @JanAnton: Misschien dat ik later nog eens iets met het oventje probeer, die thermometer houd ik in mijn achterhoofd voor later eens. Ik heb jouw site eens zitten bekijken: ik krijg hetzelfde gevoel als sommige van mijn techniekleerlingen, die als ze een mooi werkstuk zien zelf maar niet beginnen omdat zij dat noooooit kunnen maken
    @Jaap: Mercy. Om met de pindakaasreclame te spreken: Het milieu gaat me echt ter harte......... maar dit is gewoon leuk
    PC090005.jpg

Dat is een mooi beitel geworden!

Mooi werk!
    Ik heb ook nog een paar oude beitels die ik moet opknappen. En jouw werk geeft me extra aanmoediging om daar snel mee te beginnen.

Forum Rechten