Help eikenhouten vloer in de onderhoudsolie gezet en nu doffe vlekken...

Nicolioo

Nieuw lid
27 nov 2013
13
0
Heb vrijdagavond/nacht ben behoorlijk lang bezig geweest onze vloer in de onderhoudsolie gezet maar echt eaardeloos resultaat.
wat heb ik gedaan?

vloer is eerst met clean z schoongemaakt
laten drogen
revol olie met alaska white gemengd , ongeveer 1/3 blikje door een hele liter in 1 keer aangemaakt.
olie met een kwast aangebracht dun in strepen her en der en met de boenmachine met een witte pad verdeeld.
ongeveer een half uur gewacht en toen de gele vloer met een witte pad uitgeboend gelijkmatig.
nagevreven met de hand met hydrofiel luiers om overtollig olie weg te nemen.

De volgende ochtend voorzicht in gebruik genomen, vloer had toen 8 uur droogtijd erop zitten, onze honden zijn er pas na 14 uur drogen op gegaan.
nu de volgende ochten kon ik wel huilen toen ik beneden kwam, allemaal matte vlekken echt overal, vegen, krassen poten van de honden.

ik heb nu een uur op de vloer gelegen met pluisvrije doeken om de boel proberen weg te krijgen, dus droog uitwrijven. Met veel krachtzetten krijg ik her en der een klein beetje olie op mijn doek mar echt niet veel.

Wat is er misgegaan en wat kan ik er aan doen?
We hebben zoveel pech met deze vloer niet normaal meer!

hieronder een paar foto's maar is lastig op de foto te krijgen, je ziet het voornamelijk bij daglicht , als je er een lamp op zet zie je het nauwelijks.

oh ja en ik kan er heel gemakkelijk met mijn zachte vingernagels een kras in maken, die kan er dan vervolgens wel uitgewreven worden met een doek door hard te boenen.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    50,9 KB · Weergaven: 134
  • image.jpg
    image.jpg
    53 KB · Weergaven: 131
  • image.jpg
    image.jpg
    57,6 KB · Weergaven: 133
  • image.jpg
    image.jpg
    78,7 KB · Weergaven: 133

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
hoeveel lagen heb je aangebracht en heb je ook de afwerk olie erop gedaan?

Olie dient in het hout te trekken, eer dit helemaal verzadigd is ben je niet met 1x klaar.
Wij hebben zelf ook een eikenvloer en daar is wel meer dan 1 laag op gegaan. Boven hebben we op de overloop nog geen afwerk laag opzitten en duidelijk verschil.
De krassen blijf je houden anders de honden sokjes aantrekken.

Het boenen had ik persoonlijk nog lang niet gedaan ene stukje hout zuigt harder olie op dan het andere stukje hout. Mijn tip koop nog een paar blikken en een afwerk olie. Die 8 uur droogtijd houd gerust een week aan om de vloer niet te gebruiken.
 

Nicolioo

Nieuw lid
27 nov 2013
13
0
hoeveel lagen heb je aangebracht en heb je ook de afwerk olie erop gedaan?

Olie dient in het hout te trekken, eer dit helemaal verzadigd is ben je niet met 1x klaar.
Wij hebben zelf ook een eikenvloer en daar is wel meer dan 1 laag op gegaan. Boven hebben we op de overloop nog geen afwerk laag opzitten en duidelijk verschil.
De krassen blijf je houden anders de honden sokjes aantrekken.

Het boenen had ik persoonlijk nog lang niet gedaan ene stukje hout zuigt harder olie op dan het andere stukje hout. Mijn tip koop nog een paar blikken en een afwerk olie. Die 8 uur droogtijd houd gerust een week aan om de vloer niet te gebruiken.

eerst is door de parketteur corcol aangebracht die moet 8tot 10 dagen harden, daarmee is het hout helemaal vezadigd, daar heeft hij zorg voor gedragen, dan heb ik nu ruim 2 weken later de vloer gereinigd met cleanz en dat is denk ik de fout? En daarna de onderhoudsolie revol aangebracht, die hoeft maar een uurtje of 8 te drogen volgens de parketteur en de verpakking en de leverancier, heb me wel echt goed voor laten lichten. Ik denk zf dat de fout is geweest een onderhoudszeep te gebruiken oor het schoonmaken voor het oliën, ik had een clean s moeten gebruiken, een reinigingsmiddel wat de zeep verwijderd..
., Een week de vloer niet gebruiken is niet echt haalbaar als je in een huis woont, ik weet niet hoe jj dat dan doet maar hier gaat dat niet met 3 honden en 2 kinderen

de vloer is eerst een tijd onbeschermd geweest dus ik weet dat die vlekken echt met de olie te maken hebben, wat er aan de hand is weet ik niet maar als ik jouw verhaal lees heb je een heel andere vloer met een ander onderhoudsmiddel.
wij gebruiken producten van aquamarijn.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
wij hebben gewoon 1 van de 4 kamers gekozen. 2 honden, katten en een kind.
wij hebben gewoon geolied en daarna de afwerk olie. geen zeep gebruikt of een speciaal goedje voor het verzadigen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Het lijkt op de plekken waar je met de nagel in kunt krassen, dat er teveel olie is achtergebleven. Normaal is het met olie zo, dat je het opbrengt, een kwartier of zo in laat trekken en dan het overtollige er afveegt met een schone doek. Daarna kun je nog gaat poetsen. Ik zou de poetsmachine er nog eens opzetten en kijken wat er nog afkomt. Na een dag (is over het algemeen echt voldoende) nog een laag aanbrengt is de kans groot dat je een mooi egaal oppervlakte krijgt. Je kunt Aquamarijn bellen voor extra info, ik heb recent contact gehad met Wim Pronk en kreeg prima informatie.
Succes,

jaap
 

Nicolioo

Nieuw lid
27 nov 2013
13
0
Dank je jaap, ik heb de boenmachine er nog eesn opgezet en het gaat er een beetje mee weg, meer effect heb ik met de hand met een doek. Maar als we er dan weer overheenlopen weer precies dezelfde ellende.

ik denk dat het er aan ligt dat ik de vloerzeep heb gebruikt voor ik ben gaan olien, ik heb nu een gedeelte weer gereinigd maar nu met clean s dat kaat ik 8 uur drogen en dan vanavond laat een hele dunne laag olie die ik met een doek aan ga brengen, dat boen ik dan weer uit met de bienmachine en dat ga ik dan weer droogwrijven met doeken. Ik hoop dat dat goed werkt... Pffff wat een werk zo en we hebben maar 100 m2 ... Als het maar goed wordt. Ik bel morgen aquamarijn en zal vragen naar wim pronk, zal heus wel goed komen maar werd er vanochtend echt niet goed van.
 

Nicolioo

Nieuw lid
27 nov 2013
13
0
Net contact gehad met de leverancier van de olie, aquamarijn, . Ik heb verkeerd advies gekregen van de parketboer en nu zit er te veel olie op mijn vloer die eraf moet...
Super is dat aquamarijn het voor me op gaat lossen, wat een service!
Vloer moet namelijk heel licht opgeschuurd worden en dan opnieuw heel licht in de olie gezet worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.