Je grootste blunder

RichardDrempt

Actieve deelnemer
13 mrt 2012
128
0
Drempt
Tof topic!

Plankje even snel doorzagen met een japanner in een krappe ruimte, dus ik leg de plank maar even op mijn bovenbeen/knie.
Ik was er bijna doorheen dus nog 1 haal; door het plankje heen en de zaag beland in mijn knie... AU!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nu heb ik vandaag net een japanner gehaald en geprobeerd dus ik kan me er iets bij voorstellen :)
Zeker een leuk topic
 

RichardDrempt

Actieve deelnemer
13 mrt 2012
128
0
Drempt
Nu heb ik vandaag net een japanner gehaald en geprobeerd dus ik kan me er iets bij voorstellen :)
Zeker een leuk topic

Bereid jezelf voor op een diepgewortelde zaagverslaving, waarbij alles dwangmatig verzaagd moet worden.
Meubels, deuren, alles wat je tegen komt.
Als dat gebeurt hebben we hier weer nieuw topicvoer :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik werk niet dus ik maak geen fouten.
De meeste blunders ben ik vergeten. Maar mijn eerste niet. Toen ik vijf was had ik de gewoonte om met een klein ijzerzaagje stukjes uit de magazijnstellingen van onze winkel te zagen. Na enige waarschuwingen werd mijn vader boos en zag dat ik weer bezig was. Toen ik schrok zaagde ik vrij diep in mijn duim. Mijn gedrag werd dus een keer ouderwets gecorrigeerd en eendoor de pijn in mijn duim.
 

WR1944

Oud hout
Misschien zijn andermans blunders leuker, voor mij persoonlijk zeker.
Ik was op vakantie aan het toeren door Frankrijk. Ergens in Midden-Frankrijk (Massif Central) stopte ik langs de kant van de weg voor een sanitaire stop in de bosrijke omgeving. Op enige afstand waren mensen bezig met een kettingzaag. Opeens verstomde het geluid op een onnatuurlijke wijze. Als techneut hoor je het verschil tussen het normaal uitschakelen van een kettingzaag en een blokkade. Omdat ik vreesde dat er een ongeluk was gebeurd ging ik kijken. Vier mannen stonden rondom een boom waar een kettingzaag halverwege in de stam klem zat. Met geen macht was de zaag te verwijderen. Men had tegen de wind in gezaagd en met een windvlaag was de zaag klem gelopen. Met z'n vieren waren ze niet in staat de boom vrij te duwen door de wind. Ik haalde een flink stuk trekkabel uit de auto en bond het touw tussen deze boom en een andere boom in. De mannen stonden met glazige ogen te kijken naar wat ik deed. Ik ging toen in het midden aan het touw hangen en als door een wonder (voor de Fransen althans) kon ik de boom zover opentrekken dat de zaag vrij kwam. Ze stonden met open mond te kijken. Ik heb geprobeerd het uit te leggen maar ik zag weinig begrip doorbreken. Toen ik ze vertelde dat ze met de wind mee moesten zagen zeiden ze allemaal oui. Om het wonder te vieren ging een fles met heerlijke zelfgemaakte rode wijn rond. Toen die leeg was vond ik het tijd om op te stappen. Na nogmaals uitgelegd te hebben dat ze met de wind mee moesten zagen liep ik naar m'n auto. Nog voordat ik de motor startte hoorde ik de kettingzaag alweer blokkeren. Ik ben toen enigszins moedeloos maar weg gereden. Hier viel geen eer te behalen. Ze waren in ieder geval beter in het wijn maken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Haha, mooi verhaal
Wellicht hadden ze al meer dan 1 fles genuttigd en was dat de reden dat je boodschap niet goed overkwam ;-)
 

WR1944

Oud hout
Haha, mooi verhaal
Wellicht hadden ze al meer dan 1 fles genuttigd en was dat de reden dat je boodschap niet goed overkwam ;-)

Het is altijd lastig om het IQ of het promilage van gezichten af te lezen maar ik had de stellige indruk dat ze zich in het verleden heel weinig in het vak mechanica hadden verdiept. Hun antwoorden werden eerder door hoffelijkheid ingegeven dan door een strikt gevoel voor de waarheid. En na verloop van jaren van wijnconsumptie maakt het voor de argeloze beschouwer weinig uit bij het bestuderen van de motoriek van de onderhavige bomenzagers of ze wel of niet aan de wijn hadden gezeten. Men ontwikkelt na verloop van tijd een wazige levenswandel.
Na m'n diensttijd kreeg gelukkig het gezond verstand de overhand bij mij en kon ik dat pad verlaten. Vroeger zei men dat de diensttijd van een jongen een man maakte maar in sommige gevallen ging dat verder dan men bedoelde en ontaarde het in een dronkeman.
Sorry voor de ietwat off-topic wending.
 

Ruurd.A

Actieve deelnemer
7 jun 2013
29
0
Groningen
Mooi topic, leuk om te zien dat er meer mensen zijn die wel eens minder handige dingen doen..

Mijn grootste blunder tot nu toe was afgelopen zomer, ik was bezig om met een beitel een stuk uit een plankje te steken (om mijn slijpsteen in te bewaren). Toen ik vond dat ik voldoende hout had weggehaald heb ik het plankje losgehaald, ik had het met een lijmklem aan mijn werkblad vastgeklemd. Het plankje had ik in de ene hand en met de andere hand, waarmee ik de beitel vast hield zou ik even wat losse stukjes hout weg schrapen.
Wat er daarna gebeurde kun je wel raden.. de beitel bleef even haken, schoot los en sneed daarbij een snee van zo'n 4cm lang en 1cm diep in mijn hand, tussen de duim en wijsvinger in. 3 uur later, na een bezoekje aan de huisarts en vervolgens het ziekenhuis was ik vier hechtingen rijker en mocht ik weer naar huis.. Gelukkig geen gewricht of pezen beschadigd, wel een spier ingesneden.
Inmiddels is alles weer hersteld, alleen is de duim iets minder bewegelijk dan daarvoor maar niet beperkend in het functioneren.

Wat ik al wist werd door dit voorval nogmaals bevestigd; steek altijd van jezelf af met scherp gereedschap..

Ruurd
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb al vroeg geleerd dat als je vingers onder het hout uitsteken, je moet uitkijken met de decoupeerzaag.

Daarna leerde ik dat je met lassen ook gaten kunt maken in plaats van dichten.

Laatst kocht ik een lintzaag op een veiling. Bij de bezichtiging stond de stroom uit (expres, weet ik nu). Handmatig lint rondgedraaid, het
rubber op de wielen gevoeld, alles los en vast gedraaid, zag er allemaal goed uit.

Thuis ding aangezet, ik geloofde mijn ogen niet, hij maakte een onwijs kabaal en de as zelf van het onderste wiel leek cirkels te draaien. Alles los
en het onderste wiel heeft 1-2 cm speling in de hoogte. Oeps! Nu moet ik die kogellagers vervangen, wat zeker niet gepland was. Heeft er iemand
een 90 cm brede poelietrekker te leen? Dit zie ik zelf wel als een blunder, ja.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ja ik weet er een.
Ik was tijdens mijn studenten tijd voor een opdracht bezig met een stukje piepschuim, ik verloor mijn concentratie en begon wat te klooien met het materiaal dit door middel van, jawel een aansteker. eerst heel leuk maar toen begon het te fikken en brandde een lekker diep gat in mn vinger. au au au.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Toen ik ze vertelde dat ze met de wind mee moesten zagen zeiden ze allemaal oui.

Misschien had je het in het Frans moeten zeggen ??? :D :D :D


Ik heb ook al een aardige reeks (gelukkig niet al té erge...) blunders op mijn naam staan. Gek genoeg moest ik echt even nadenken bij het lezen van de titel van dit topic... Dat zegt genoeg over de werking van mijn hersenen: ver wegstoppen die blunders, dan de deur goed op slot en de sleutel weggooien... :rolleyes:). Door de jaren heen heb ik in ieder geval al wel geleerd om alles goed en vooral doordacht te meten, tenminste 3 meetpunten op te tekenen (als extra controle, ze moeten immers alle 3 in 1 lijn liggen...) oppassen voor vingers en overige ledematen etc. etc.


Recent nog wel een mooi voorbeeldje van onbedachtzaamheid: voor overbuurman R zou ik wel even een bureaublad op maat maken. Hierop kan hij zij gitaar-versterker en laptop plaatsen en in het onderkastje kunnen de mappen met bladmuziek. Aangezien de ruimte waarin dit bureau moest komen óók voorzien is van een kledingkast en tevens wordt gebruikt als strijk-kamer voor buuf G kon het blad niet simpel rechthoekig worden, maar waren er wat golvende lijnen noodzakelijk. Appeltje eitje toch??? Immers, genoeg apparatuur in de werkplaats om dit 'probleem' te tackelen. Aangezien ik nog wel een restant van een plaat multiplex had liggen waarvan een zijde was voorzien van een mooie laag beuken fineer hoefde er geen dure nieuwe plaat gekocht te worden. Kon het allemaal ook nog eens voor een vrienden-prijsje. En dus een ontwerp gemaakt, een tweetal mallen (de één wat breder dan de andere) en daarmee naar buur R gelopen. Superlatieven schoten tekort (want eindelijk werd zijn "bureau-probleem" eens opgelost... :eek:), de keuze voor de maat werd gemaakt en dus kon ik los.

In de werkplaats aangekomen de mal op de multiplex plaat gelegd en afgetekend. Tevens (voor de dikke rand) nog een tweede strook afgetekend. Het paste precies op het rest-stuk. YES!!! Vol enthousiasme met de decoupeerzaag de grove vormen gezaagd. Daarna de randen opgedikt en daarna met een frees met geleider alles mooi op model gefreesd, alles goed geschuurd en al snel was het bureaublad klaar. Helemaal tevreden. Aansluitend nog snel even het onderkastje maken en monteren en klaar was dit projectje.

Omdat ik het leuk vind om foto's te maken van de dingen die ik maak het kastje op de werkvloer gezet en vervolgens het blad erop gelegd (en nee, ik heb op dit punt nog steeds niet door welke blunder ik heb gemaakt...). Voor de show er nog even een lampje op gezet. Tevreden loop ik van de werkplaats naar mijn huis om de camera op te halen. Weer terug zet ik de camera tegen mijn oog... stel scherp en... SLIK... NEEEEEE... BIEP BIEP BIEP (een paar woorden die niet voor dit forum geschikt zijn). Ik kom er dus nu pas achter dat de mooie, luxe fineerlaag - inderdaad, u voelt hem al aankomen - aan de onderkant zit... :mad: :mad: :mad: #zucht

Buur R kon er wel om lachen en is ook altijd nog uitermate blij met de minder mooie bovenkant... Gelukkig hebben we de foto's nog... :mad: :mad: :mad:

Project 13005 Computer tafel 15.jpg
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hahaha.....
Dat is net zoiets als 3x kijken, 2x meten, aftekenen, 2x nameten en vervolgens aan de verkeerde kant van het lijntje zagen :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.