Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 27 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 264

Onderwerp: Je grootste blunder

Lekker zagen door kalkzandsteenblokken om plek te maken voor een inbouwtoilet en een inbouwkastje... ineens in plaats van kalkzandsteengeluid een schrapend geluid, ik dacht, ook geg een metaalgeluid in kalkzandsteen.... totdat het water eruit spoot en ik zo tegen half tien in de avond een lekke waterleiding had die ik net had doorgezaagd en dus geen winkel open om materiaal te halen eea dicht te maken. gelukkig had ik alles nog in mijn kist zitten anders hadden we vanaf dat moment geen water meer gehad ;-)
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Daar zijn fraaie apparaatjes voor om de leidingen te vinden
    Met een hamer past alles...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman Bekijk Berichten
    De dag ervoor had ik de zaagtafel als een soort aflegblad gebruikt voor het hout wat daarna ingeladen moest worden ...blijkbaar is het hout tegen het spouwmes gekomen en die is tegen het zaagblad aangeschoven....Nou...dat geeft vonkjes hoor.....Zaagblad gelijk bot....
    Oeps. Dat was mijn hout. Toch?

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    @henk : Klopt dat was die partij.........Weer wat van geleerd !!
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Toxiq Bekijk Berichten
    Daar zijn fraaie apparaatjes voor om de leidingen te vinden
    Yep. Boormachines noemen ze die.

Ik had van 't weekend ook weer een leuke: ben bezig om de poort in de muur tussen mijn tuin en de straat te vervangen. Het kozijn had ik al een keer opnieuw moeten starten omdat (eerste blunder) ik erachter kwam dat de muuropening anders in elkaar zat dan ik dacht en de deuren wat dikker waren geworden dan eerder gepland. Ofwel: eerst zéker weten dat je alle maten hebt voordat je gaat starten.

Nu zit er halverwege een verspringing in de muuropening én mijn deuren zijn 62mm dik. Dat zou een lastig profiel in een fors blok hout opleveren als je dat uit een stuk maakt, dus ik heb het kozijn opgebouwd uit een "binnendeel" met een sponning voor de verspringing in de muur en een "buitendeel" met een sponning voor de scharnieren. Door de maten goed te kiezen vormt het binnendeel dan de aanslag waar de deuren tegen dichtslaan. Dus dat was allemaal goed gegaan: buitendeel paste netjes, binnendeel paste netjes. Vorig weekend alles netjes afgetekend en de stijlen tegen elkaar gelijmd en de bovendorpel ook. Zaterdag wilde ik de stijlen aan de bovendorpel lijnen… Ja hoor: bij het verlijmen van de stijlen had ik geen rekening gehouden met de diepte van de aanslag van de bovendorpel. Dus er zat netjes een gat van 2 1/2 cm tussen de stijl en bovendorpel van het buitendeel. Leuk klusje: een dubbele pen een beetje netjes corrigeren in een onregelmatig gevormd stuk hout waar je moeilijk op kunt aftekenen door alle hoeken en sponningen. Maar goed, het is gelukt.

Dat vraagt om foto's
    Met een hamer past alles...

Okee:
    Die ene pen is dus minder breed omdat daar de sponning voor de verspringing in de muur nog komt. Leek me handiger om die pas te zagen als de stijl erin zit.
    Kozijn 0.jpg
    Het zit precies mooi bij het lijntje. Alleen zit deverkeerde onderkant bij het lijntje
    Kozijn 1.jpg
    Schouder van de pennen aan de linkerkant 2 1/2 cm laten zakken (ja, ik heb er héél goed bij nagedacht dat ik ze niet aan de rechter-kant verder moest inzagen!) Dat zit beter.
    Kozijn 2.jpg
    Kan verlijmd worden. En ja: ik had eerst gekeken of het a) wel in m'n werkplaats past als het samengevoegd is b) ik erbij kon om het überhaupt in elkaar te krijgen en c) of ik het geheel dan nog de werkplaats uit krijg.
    Kozijn 3.jpg
    En zo komt het dan uiteindelijk op de deur te zitten. Maar dan witgeschilderd en de deur groen.
    Kozijn 4.jpg

Eén van mijn blunders.
    Bij het frezen van zwaluwstaarten de copierring vergeten.
    Gevolg, nu is mijn zwaluwstaartmal niet meer zoals hij moet zijn, frees is heel gebleven

Sympathiek topic!
    Een vervelende blunder beging ik toen ik de kielbalk van mijn te bouwen roei-zeilbootje bewerkte. Een prachtig en prijzig stuk kwartiers eiken, dat ik al de juiste taps toelopende vorm had gegeven naar voren en naar achteren toe.
    Om plaats te bieden aan de uiteinden van de huidlatten diende er in de kielbalk een sponning te worden geschaafd, over de volle lengte van voor naar achter. Het eerste stuk van die sponning kon worden gemaakt door langs de kielbalk te frezen met een vingerfreesje. Het freesje op de juiste diepte ingesteld, de aanslag op de juiste breedte, en gaan met die banaan. Enkele meters gefreesd hebbende, dacht ik nog: Het lijkt wel, alsof het steeds zwaarder gaat, en komt er nu meer schaafsel van af, of lijkt dat maar zo?? Nou ja, toch maar doorzetten. Aan het eind gekomen, het werk in ogenschouw genomen... Lelijk woord! Wat bleek? Ik had kennelijk het freesje niet stijf genoeg vastgezet, die was in de loop van het werk naar beneden gezakt, zodat de sponning steeds dieper werd. Veel te veel materiaal weggefreesd. Hersteloperatie: strook eiken inlijmen, en daarna opnieuw frezen. Goed opgelost, maar toch even een gruwelijk baal-moment.

Vaak kun je blunders nog wel weer rechtzetten, behalve te kort afzagen.
    De Engelsen zeggen het zo mooi. Measure twice, cut once.
    Ik meet vaak nog wel vaker na.

Verder werken na een pauze, of nadat je afgeleid bent door een bezoekje of telefoontje, dat is vaak ook een valkuil. Dan maak ik ook sneller een vergissing.
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Een spiegel in twee gezaagd met de cirkelzaag. Was vergeten dat die een de binnenzijde van een MDF paneel was gekleefd. Effe snel in twee zagen dacht ik dan past het beter in de auto om af te voeren ... Ik ben me toen heel bewust geworden van de ontzettende kracht van machines. Ik had zelfs niets gemerkt tijdens het zagen.

Forum Rechten