Je grootste blunder

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Gisteren wilde een bekende bij mij wat plankjes op maat laten zagen. Gaf aan dat hij wel handig was en wist wat hij deed, zag er in eerste instantie ook zo uit. Ik denk, dan ga ik even kijken hoe het met m'n vriendin is, die lag ziek op de bank....

Eenmaal terug in de kelder/werkschuur, zag ik dat hij met mijn beitel spijkers uit de planken was het wippen......Mijn blunder om mensen alleen aan m'n gereedschap te laten zonder toezicht.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Sterkte! Mensen die niet weten hoe je een beitel slijpt, gebruiken die meestal voor dergelijke klusjes eens de snee eraf is. Hoe heb je hem er dan over aangesproken? Ik had hem wellicht de keel overgesneden met een andere (scherpe) beitel :D
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Sterkte! Mensen die niet weten hoe je een beitel slijpt, gebruiken die meestal voor dergelijke klusjes eens de snee eraf is. Hoe heb je hem er dan over aangesproken? Ik had hem wellicht de keel overgesneden met een andere (scherpe) beitel :D

Ik heb hem netjes uitgelegd dat het daarvoor niet bedoeld was, dat daar andere gereedschappen voor zijn, van mijn part een oude verroeste platte schroevendraaier.

Ik moet daarbij wel eerlijk zeggen, voordat ik ook maar iets met hout aan het prutsen was kon ik beitels ook niet echt goed. Mijn vader had 1 a 2 beitels in de garage liggen die al 15 jaar niet gebruikt of gespleten was die ik in de jongere jaren ook voor alles gebruikt heb waar ik iets plats voor nodig had.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ik roep altijd dat je nooit moet zagen zonder spouwmes! Gisteren even de zaagtafel op zn kop gehad om m schoon te maken en ik had het spouwmes nog niet teruggezet. Vandaag even een paar zaagsnedes maken en met dat ik het hout naar achter duw, grijpt het zaagblad m aan de achterkant. Zo vol op mn kin en ik ben 5 hechtingen rijker. Wat mij betreft heb ik nog geluk gehad, dit had veel ernstiger af kunnen lopen!

IMG_20190401_163150.jpg
 
Laatst bewerkt:

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Yep, beterschap en met dit soort machines kan er geen 'even' zijn. Dank voor het in herinnering brengen.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Blunder? Begonnen aan de bouw van nieuwe hobby ruimte, de handen vol splinters als je er alleen maar naar kijkt, en het zaagsel jeukt je tot in de bilnaad.
Maar te zuinig en te eigenwijs om er iemand voor in te huren.
En dan meet je hoe lang de staanders moeten worden, doe da voor de zekerheid nog een keer, en zaag vervolgens de eerste 6 gewoon 10 cm te kort af,
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Blunder? Begonnen aan de bouw van nieuwe hobby ruimte, de handen vol splinters als je er alleen maar naar kijkt, en het zaagsel jeukt je tot in de bilnaad.
Maar te zuinig en te eigenwijs om er iemand voor in te huren.
En dan meet je hoe lang de staanders moeten worden, doe da voor de zekerheid nog een keer, en zaag vervolgens de eerste 6 gewoon 10 cm te kort af,

Ik zeg niks.... :p
Kijk eens wie dit draadje ooit gestart is
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Vorige week nog..
Laatste paar weken ben ik bezig geweest met een kastje..
Alles goed en wel klaar, laat ik em schilderen.

De bovenkant is van MDF, en 1 zijdig meerdere malen geschilderd.
Kromtrekken? Nee dat zal me ook nu niet gebeuren, want dat was laatst ook niet gebeurd. :cool:

Kastje staat er helemaal afgewerkt, is de naad bij de lade scheef.
Na goed controleren; mdf plaat scheluw getrokken :(:(

Conclusie; ook het laatste beetje werk met de grootste precisie doen.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
De grootste blunder is het nog niet. Maar dit weekend bij het maken van een raamkader besloot ik toch het blokje iets te dicht vast te houden.
Gevolg: Zowel het blokje, de plank als mijn vinger waren verbonden door een nageltje van 5 cm.

Jammer genoeg was het nageltje net te kort zodat hij niet volledig door mijn vinger ging.

Een blunder met een tacker is vlug gebeurd :p:cool:
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Plank ligt klaar om te schuren
De Rotex klaar leggen,
Schuurpapier uitzoeken en klaar leggen
Rotex aansluiten op stofzuiger en schuren maar.

Hum wel een vieze plank, het stof lijkt wel zwart.
Rotex schuurt ook heel even goed zonder schuurpapier,
de plastic haakjes voor het klitteband op de zool eraf geschuurd ....
 

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Plank ligt klaar om te schuren
De Rotex klaar leggen,
Schuurpapier uitzoeken en klaar leggen
Rotex aansluiten op stofzuiger en schuren maar.

Hum wel een vieze plank, het stof lijkt wel zwart.
Rotex schuurt ook heel even goed zonder schuurpapier,
de plastic haakjes voor het klitteband op de zool eraf geschuurd ....

Ouch. Ik voel je pijn. Je bent niet de enige. Een vriend van me had dat grapje uitgehaald met mijn festool DTS ... Gelukkig zijn die zolen niet zo heel duur.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ja zo'n klant hebben wij ook eens in de winkel gehad. Was verbolgen dat wij niet gezegd hebben dat er schuurpapier op moest. Hard gelachen en nieuw zooltje erop gezet. Ja waar houd het op?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.