Je grootste blunder

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
2 stomme leer momentjes.
ik moest op het werk een stukje hout wegschuren. Omdat de schrijnwerkers een karkas voor een want die gestoffeerd moet worden niet goed hadden Gemaakt. Er zat al wel de mousse in en deze was al vast geplakt. nu hebben we op het werk enkel een Slijpmachine met schuurkop op. Ik duw de mousse opzij met mijn hand en Komt die schuurkop net boven de veiligheidskap. Gevolg vinger tegen de schuurkop en een gleufje in mijn vinger.

Thuis voor mijn zus een kubus maken van 40cm op 40cm. Nu zullen 2 vlakken 41,8cm op 40cm zijn. Was vergeten rekening te houden met de dikte van het hout. Denk ik ook weer te laat aan.
Dit dankzij de al veel te late uurtjes en te weinig slaap.
 

Kees78

Actieve deelnemer
26 okt 2017
45
8
stichtse vecht
Toen ik een jaar of 15 was wilde een vriend van mij kabel in zijn slaapkamer. Geen probleem zei ik geef maar wat om te meten. 10 meter kabel werd het maar bij instaleren veels te kort. Dacht dat het meetlint 1 meter was maar bleek 1,5 meter te zijn
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
De messen van mijn vlak/vandiktebank waren bot, dus ik haal ze er uit en leg er nieuwe in.
Ze zitten met 3 boutjes vast.
Bij het vastdraaien van de laatste schiet mijn steeksleuteltje er af en klap ik zo met mijn middelvinger vol het gloednieuwe mes in....
Net onder mijn nagel hing de hele vingertop tot aan het eerste kootje los.:rolleyes:
Gelukkig geen bot geraakt, dus ingezwachteld en tape er over.

Nu Jaren later zie je er bijna niks meer van, maar soms bij weersveranderingen voel ik het wel :D
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
De messen van mijn vlak/vandiktebank waren bot, dus ik haal ze er uit en leg er nieuwe in.
Ze zitten met 3 boutjes vast.
Bij het vastdraaien van de laatste schiet mijn steeksleuteltje er af en klap ik zo met mijn middelvinger vol het gloednieuwe mes in....
Net onder mijn nagel hing de hele vingertop tot aan het eerste kootje los.:rolleyes:
Gelukkig geen bot geraakt, dus ingezwachteld en tape er over.

Nu Jaren later zie je er bijna niks meer van, maar soms bij weersveranderingen voel ik het wel :D

Tijdens mijn opleiding ook uitsgeschoten op een scherp vlakbankmes. Alleen was bij mij de pees voor 95 procent door. Dus nu een ook prachtige weers voorspeller er bij. Heeft drie weken gips/spalk opgeleverd. Gelukkig al weer heel veel jaren terug

Daarna geleerd dat je tot 90 graden haaks op de beitel vast draait en daarna de sleutel er weer opnieuw in steekt. Als je dan uitschiet is het nooit richting de beitel.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Daarna geleerd dat je tot 90 graden haaks op de beitel vast draait en daarna de sleutel er weer opnieuw in steekt. Als je dan uitschiet is het nooit richting de beitel.

Tjemig, wat een verhalen allemaal. Wordt je niet vrolijk van (maar wel wijzer...). Oók zo is er veel te leren hier op het forum...
 

Rikky

Actieve deelnemer
22 nov 2016
46
0
Nou ben wel eens waar nieuw, maar toch wel een blunder van jaren terug ("07). Geleerd op school dat als iets valt, je het moet laten vallen en zorgen dat je zelf geen schade op loopt. Nu is dat makkelijker gezegd dan gedaan, blijft toch een reflex.

Ik werkte in de weekenden (bijbaantje) bij een meubelmaker. Hout (o.a. vele MDF platen) word gebracht met heftruck en daar bovenop staat een doos met spullen erin (freesjes, lijmen etc.) die doos begint te vallen, dus stap naar voren om de doos op te vangen. En opeens sta ik vast, staat de heftruck geparkeerd op mijn voet. Teen verbrijzeld (3 nagels op 1 teen nu) maar was al heel blij dat ik legerkisten aan had in plaats van veiligheidsschoenen anders waren mijn tenen afgeknipt.

Dus die reflex was heel snel afgeleerd.
 
P

Pel

Guest
Zou een veiligheid schoen met stalen neuzen dat niet kunnen hebben Rikky?

Groet Pel
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Vanmorgen een T-track in de geleider van de freestafel gemaakt om een featherboard, hoe heet dat op z'n Nederlands?, te bevestigen. Nee dat hoeft niet over de gehele lengte, een kort stuk in het midden is genoeg.
Track erin gelijmd en geschroefd, maar hoe krijg je nu die plaatmoer erin? :confused:
Oh, daarom laten ze die doorlopen tot het einde.
Nu maar de groef wat verder frezen in de geleider.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Kun je geen uitsparing maken met een forstner boortje oid zodat je die plaatmoer er inkrijgt?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Heb ook nog een leuke recente.....

Niet lang geleden kocht ik een slijphulpstuk voor de schaafbeitels (vvd bank)
Dus die moeten geslepen worden
Even afgetekend de messen er in zaten, messen slijpen en weer terug
Bij het 2e mes gleed mijn hand over de messen (schaaf richting) en het viel mij op dat het helemaal niet scherp aanvoelde :confused:

De andere richting wel, dat voelde echt als snijden.
Even een hulplijntje gebeld, kreeg niet goed uitgelegd hoe het er in zat, dus die kwam even kijken.
We waren er vrij snel over eens dat de messen het afgelopen 1,5 jaar verkeerd om hebben gezeten

Gek genoeg schaafde het beste nog wel aardig of beter gezegd, het schraapte wel aardig, vooral smalle delen ging prima
Nu eenmaal omgedraaid schaaft het wel beter :eek::p
 

FredL

Actieve deelnemer
9 sep 2018
25
0
Vandaag bij zoonlief laminaat leggen. Bijna klaar, alleen nog een stuk tussen de deurposten. Nu zaag ik zoiets altijd vrij krap. Liever nog een stukje er af dan in 1x teveel. Enfin, de plank paste bijna, nog een mm of 5 er af en klaar...
Moet je wel 5 mm aan de juiste kant er af halen... Maar even een andere gemaakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.