eetkamerstoelen maken

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
3 a 4 jaar geleden is er bij mij in de voortuin een Ceder omgewaaid.
Ik heb hem met behulp van een kettingzaag de zijtakken erafgehaald.
Hij is een jaar of 2 bliven liggen, net van de grond af.
Van het voorjaar heb ik de stam door een bedrijf planken laten zagen van 2cm dik en 20cm breed van 3,5m lang
De planken liggen nu op de vliering te drogen, dat gaat tot nu toe goed.
Maar het is veel meer hout dan ik 3 a 4 jaar geleden gedacht had er uit te kunnen halen.
De planning was om er een salontafel van te maken, maar dan blijft er nog zat hout over.
Nu was het plan om er eetkamerstoelen van te maken.
Mijn ervaring met hout is zeer beslist op amateurniveau.
Een tafel en een bed maken was geen probleem.
Maar 6 stevige stoelen maken lijkt mij toch andere koek.
Er gaat nog wel een half jaartje overheen om er aan te beginnen.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik zo,n stoel kan maken en of cederhout hier geschikt voor is.
Het hout komt van de Cedrus atlantica "Glauca" af.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Over het maken van stoelen bestaan er verschillende engelstalige boeken.
Chairmaking and design van Jeff Miller is er zo eentje.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Ik kan geen engels lezen.
Zou het een optie zijn om uit goedkoop hout een proefmodel te maken.
Ik gebruik de stoelen die ik nu heb als voorbeeld.
Of ik moet een beter idee krijgen.
 

kodama

Actieve deelnemer
Een model maken is altijd een goed idee, zeker las je ervaring beperkt is. Als je een degelijk model kan maken zal het echte werk ook geen probleem zijn.
Het beste is om dit te doen op 1/2 of 1/10 schaal. Eén van de voordelen is dat de afmetingen niet te verschillend zijn, respesctievelijk de helft of een tiende.
Gebruik in je model ook dezelfde houtverbindingen. Zo weet je hoe je ze het eenvoudigste en efficiënt kan maken en ken je de moeilijkheden bij de assemblage ook al.
Als je over genoeg materiaal beschikt is het ook raadzaam dezelfde houtsoort te gebruiken, zo leer je over de bewerkbaarheid.
Atlas cedar is een duurzame houtsoort en word onbehandeld gebruikt voor buitentoepassingen, echter wel redelijk zacht. De stoelen zullen dus door de tijd zeker tekenen van gebruik gaan vertonen. Dit hoeft zeker niet negatief te zijn en draagt eerder bij tot karakter.
Als afwerking kan ik tung olie aanraden, dit is een goed combinatie met deze houtsoort. Ook omdat deze afwerking gemakkelijk te repareren en bij te werken is en het zorgt voor een mooie diepte.
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
De Stichting Hout en Meubel (http://www.shm.nl) geeft een boek uit waarin een hoofdstuk wordt geweid aan het maken van stoelen.
Titel: constructies voor de fijne houtbewerking
isbn90-806375-1-3
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
ik maak altijd een model van 1:1 - dan kan je er namelijk op zitten!anders weet je niet of wat je ontworpen hebt ook prettig is voor je achterste en rug.stoelen zijn veel werk en het is jammer als je pas later erachter komt dat je 6 stoelen naar een kwartier niet meer lekker zitten.
voor het model kan je gewoon goedkoop hout of plaat gebruiken en de delen met flinke schoeven in elkaar timmeren.dat maakt het aanbrengen van veranderingen ook makkelijk.
verbindingen kan je op papier 1:1 uitwerken en als het iets wat ingewikkelder is een proefverbinding in de juiste houtsoort maken.

sucess
annette http://www.fingerprintfurniture.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.