De bouw van onze FL26

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Er moet natuurlijk ook drinkwater mee en de constructie van de boot leent zich prima om een tank in te lamineren. Ik heb overwogen om een losse tank te plaatsen, maar een gesprek met een ervaren composietbouwer overtuigde me snel om de tussen de spanten twee watertanken van elk 60 l. te maken. De tanken zijn van binnen gecoat met een epoxycoating die daarvoor geschikt is. De epoxyharsen zijn over het algemeen niet gevaarlijk, maar de harder componenten zijn dat wel. Daar ontwikkel je gemakkelijk een allergie voor en het is zaak om huidcontact te vermijden en al helemaal in je drinkwater. Daarom lees je ook wel om ipv de gebruikelijke hars-harder verhouding, iets meer hars bij te mengen, om er zeker van te zijn dat er geen vrije harder componenten meer in het laminaat of coating voorkomen. Daarbij ook nog een foto van de boot met een wat meer afgebouwd interieur en al deels geverfd, waar de kleine bemanning zich aan het orienteren is, en een foto van het dashboard met 1 laagje epoxy. Ik wilde graag een houten dashboard, met de nerfrichting in de lengte van de boot, dus geen plank overdwars. Dat vroeg om een breed stuk hout, het dashboard is ruim 70 cm. Ik wist bij Haijo in Akkrum een breed stuk bubinga te staan, waar ik al lang een reden voor zocht om het te kopen en voila!!

jaap









Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Zoals op de foto's wel te zien is, gaan we helemaal electrisch varen. Bij Bellmann heb ik een 10kw ac elektromotor en controller gekocht. Deze controller maakt van de gelijkstroom uit de accu's 3 fasen wisselspanning, waardoor de snelheid van de motor heel mooi met de frequentie van de wisselspanning is te regelen. De motor loopt op 48 volt en met 16 accu's van 100 amp hebben we 400 ampere op 48 volt beschikbaar. Die spullen van Bellmann zijn echt super, helemaal professioneel en het stadium van hobbyisme ver voorbij!! Gisteren is Marien Schoonen, de nieuwe eigenaar van Bellmann, persoonlijk langs geweest om e.e.a. aan te sluiten, m.b.v. mijn fantastische buurman Lykele. Op de foto is Lykele de minst grijze ;) . De controller kan 375 amp uitsturen en dan levert de motor ruim 17 kw. Dat is vergelijkbaar met een diesel van 40 pk heb ik me laten vertellen. Nadeel is wel dat de accu's dan in een half uur leeg zijn, maar leuk is het wel. Na alle kabels aangesloten te hebben en de software in de controller geladen te hebben werkte alles direct en zeer fraai. Zo'n dikke electromotor is net een naaimachine!! Ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat varen, maar dat duur nog wel een paar weken.

Nou Alex Dopeling, op uw wenken bedient, maar ik voel ook wel een beetje lullig dat ik zo lang niks gepost had.

jaap









Attached files
 
A

Athanor

Guest
Nou Jaap; proost! een toast op het resultaat. Dat biertje heb je wel verdiend en dan nog wel op zo'n luxe Festool zetel neergevleid ;)

Leuk om deze update te zien, je hebt er hard aan getrokken zo te zien. Geen wonder dat je het forum even laat rusten.... En als ik je planning goed begrijp wil je deze zomer nog varen, dat zou prachtig zijn! Als ik nog aan de 'Snitser Mar' verkeer zal ik extra opletten op een snelle boot die na een half uur ronddobbert en op een sleepje wacht :p

Veel succes met de afronding en op weg naar de foto's van de tewaterlating!

Groet van Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Fons, leuk dat je ook vaart, als je op de Snitsermar bent, kun je zo doorvaren naar ons huis/werkplaats, altijd welkom! Maar je zult het wel druk hebben met je eigen werkplaats. Wiens feestje komt eerst, de opening van jouw werkplaats, of onze te waterlating??
Toen ik vorig jaar dit forum begon moest ik wel veel posten om de vaart er wat in te krijgen, maar nu gaat het echt fantastisch en heb ik ook wel bewust even wat gas terug genomen om er echt een forum voor houtbewerkers van te maken. Vanaf hier wel mijn dank wat je hebt ook een hele grote bijdrage geleverd aan de groei van het forum. We hebben in ruim een jaar tijd 28 duizend unieke bezoekers gehad, die ruim 80 duizend keer het forum hebben bezocht en daarbij bijna 500 duizend pagina's opgevraagd hebben. Ruim driekwart van die cijfers zijn gerealiseerd in 2009 en het aantal bezoeken heeft nog steeds de trend van een stijgende lijn. Ik weet het, het is helemaal off-topic, maar wel erg leuk om te vertellen. Eerst maar weer bootje bouwen.

jaap
 
A

Athanor

Guest
Hallo Jaap,

Jammer genoeg heb ik mijn Randmeer een paar jaar geleden verkocht omdat ik te weinig zeilmaten kon vinden :( (De boot lag bij de Klokkestoel) Het blijft nu dus bij af en toe een terrasje aan het water. Ik ben nog bezig met randwerkzaamheden en afwerking van de details aan de werkplaats en deze aan het inrichten. Bovendien ligt er nog de ambitie om de luifel naast de werkplaats te transformeren in een Serre, omdat de kozijnen en de deuren zo goed gelukt zijn :cool:. Dus ik weet nog niet zo goed wanneer dat feestje er moet komen.....

Leuk om weer wat over het succes van het forum te horen! Ik lever met genoegen mijn bijdragen en het is goed dat er veel trouwe en actieve gebruikers zijn, waarbij we allemaal onze perioden van aandacht en wat meer afstand hebben natuurlijk.

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Fons, ik woon ongeveer 1 km hemelsbreed bij de klokkestoel vandaan, je bent van harte welkom als je in de buurt ben. Zou het toch wel idee vinden om wat meer forumgenoten te ontmoeten, "op het forum is het leuk, in de werkplaats is het leuker" en dat soort houtbewerkers tegeltjes wijsheid (zou je 1 woord van kunnen maken).
Een van de andere mooie dingen van ons forum is, dat je ziet dat er toch best veel mensen dezelfde interesse hebben en allemaal op hun eigen wijze de meest mooie dingen in elkaar knutselen en dat het forum een mooie rol speelt hoe we dat allemaal doen!

jaap
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Nou Jaap, het was inderdaad een heeeele tijd geleden dat ik wat van je gehoord en gezien heb, maar nou heb je het helemaal goed gemaakt.
Man, wat wordt dat een prachtige boot, en zoooo groot. Heb met veel genoegen zitten kijken naar je update, zou bijna mijn vingers erbij aflekken. Een ding vroeg ik me wel af, en wel, is de electrische aandrijving die ik mooi vind de enige krachtbron, of komt er nog een andere voorziening erbij, zoals ik me zou kunnen voorstellen hulpzeilen. Denk daarbij aan vroegere tijden, in de overgang van de zeilperiode naar mechanische aandrijving, dus stoommachines gecombineerd met zeilen. Ben erg benieuwd om de boot helemaal klaar te zien.
Maar zoals altijd, de laatste loodjes wegen het zwaarst, kost nou eenmaal veel tijd en aandacht en geduld om alles piekfijn af te werken.
Wens je veel succes bij het afbouwen.
Beste groeten, Ad
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Vare, vare, over de bare, vare vare wie gaat er mee. Ja, Jaap dit was wat we nodig hadden. Het bloed is weer wat warmer, (goed voor deze wat koude dagen), het hart klopt weer sneller, en de dromen hebben weer inhoud. Ik moet zeggen dat het er lekker op begint te lijken maar de meest sprekende foto vond ik die van de kinders in het vooronder. Kunnen ze lekker slapen en tegelijk lekker doorvaren. Bubing, bubinga, ja dat wordt een mooie boot. Groetjes.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Vorder gestaag. Een deel van het dek zit er op en ook de acculaders (2 keer 30 amp) zitter er in. Watertanken aangesloten en de hydrauliek voor het roer. Het kajuitje is nog wel wat knutselwerk, het multiplex is maar 6 mm dik, dus ik heb er stroken op geschroefd om alles wat in model te houden. Aan de voorkant heb ik 2 blokjes gemaakt om de zijkanten onder de juiste hoek te houden. Het voorste paneeltje staat zo strak als een gespannen boog en ik had niet gedacht dat het zo mooi zou passen. Het zit zonder lijm klem tussen te stroken en aan 1 kant zit een schroefje om de kier niet te groot te laten worden. Met een lat over de 3 punten kon ik zien of alles een beetje klopte en alleen het middelste spantje zit 2 mm te laag. Dat is met een kloddertje epoxylijm prima op te vangen, dus ik denk dat kajuitdakje er wel mooi strak op komt. Morgen de vloer dicht maken en dan kan het voorste deel ook in de epoxy en een glasmat. De rest van het dek kan er dan op en dan begint het wel wat op een bootje te lijken.

jaap











Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Ben bezig met de bank achter in de kuip. Daar moeten wat mooie ronde hoeken aan en daarom heb ik de lijnen op de vloer getekend en op de hoeken een dik stuk pvc buis gezet. Daarom heen een stuk buigtriplex gebogen en vast gelijmd aan de vloer. Daarna een tweede laag er over heen gelijmd (alles met epoxy). Langs de wand (huid bij een boot, maar dat klinkt zo vleselijk) de dragers gelijmd en de bovenkant van de bank. Het was nog een heel geknutseld om dat buigtriplex een beetje in het gareel te houden, daar kwamen heel wat lijmtangen en latten die geschroefd werden aan te pas. Zithoogte wordt 34 cm zonder de kussens en de bank is ruim 2 m. lang om er op te kunnen liggen/slapen. Dat is een keuze tussen vorm en functie, waarbij vorm de belangrijkste is, want je wilt toch niet dat je boot als een drijvende kliko betitteld gaat worden. De bovenkant is met een strook glasvezel (280 gr.) en epoxylijm aan de huid bevestigd. Morgen met de bovenfrees alles trimmen en de luiken maken. De bank beplak ik met guariuba en zuid-amerikaanse houtsoort die als een goede teakvervanger geldt.

jaap












Attached files
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
He gerse botenbouwer. Zie ik nou dat je al een plekje voor mij hebt getimmerd? Kan ik net aan een zijde luxe loungen zo te zien. Jij achter het stuur en de meiden aan de andere zijde.

Trouwens is er ruimte aan boord voor de Felder? Neem aan dat we niet van wal gaan zonder onze groen grijze steun en toeverlaat.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Jaap, I'm impressed.
Zoals Hemski al zei, heb je nog wel tijd om op vakantie te gaan.
Dat zal spannend worden als deze boot te water gaat voor zijn maiden trip.
In elk geval een fijne vakantie week toegewensd.
Ad
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Het bankje vordert en heb onderwijl ook maar het dak op het kajuitje geplakt. Eerst de rechterkant en toen die vast zat de linkerkant. Om het dat zo vloeiend mogelijk te houden, heb ik direct ook een tape van glasvezel en epoxy over de naad gelijmd daarover een strook plastic folie en daaroverheen een strook 6 mm mulitplex dat met vele schroeven vast gezet. Het resultaat is redelijk geworden. Overigens was dit de tweede poging. Het eerste rechter deel vertoonde toch een vieze deuk en na nog maar een keer gecontroleerd te hebben heb ik van het voorste deel van de opbouw ruim 1 cm afgehaald een nieuw dakdeel gezaagd en nu zit het. Nu kon ook het windscherm er op (is geheel van hout) en is het hoogste punt van de bouw bereikt!!

jaap







Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Er wordt gestaag doorgeknutseld. Het hele dek ligt er nu op en is ook gelamineerd met laag glas van 280 gr in epoxy Het zijn mooie vlakke delen en toen de epoxy in het laminaat begon te harden heb ik er direct een laag ingedikte epoxyharst overheen gerold (ingedikt met aerosil en glasbubbles, net als lijm maar dan veel minder). Alles daarna geschuurd, in de primer, weer geschuurd en een laagje hoogglans dd lak er over. Dan zie je beter wat er nog geplamuurd moet worden en of het een beetje strak is. Viel me niet tegen, maar nog genoeg plekjes om wat aan te doen. Dat is ook het verschil met een professionele plamuurder/schilder, die doen dat in 1 keer goed echt geweldig om te zien. Ben ook begonnen met een houten rand onder het vluchtluik in het kajuitje (is overigens meer bestemd voor wat ventilatie). De binnenrand van de kuip wordt van mahonie. Ik had nog een groot stuk van 4m bij 60 cm. Die heb ik met de Festool zaag en 2 aanelkaar gekoppelde rails gezaagd. Dat is dan wel een superhandige oplossing, want ik krijg ze (o.a. van de boot in aanbouw) niet door de stationaire zaag. Met wat manouvreren kreeg ik ze net door de vlakvandikte bank. Het het risico genomen ze direct op dikte te schaven zonder ze eerst te vlakken; resultaat is prima de luxe. 2 dagen geleden zag ik een prachtig stuurwiel om marktplaats, het is wel wat groot, maar ik vind het prachtig staan; het was nog nieuw met een mooie hoes erbij!

jaap






Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Beste Bas Hemski,

Dat is hout!! Verschillende soorten, in verschillende afmetingen, hoofdzakelijk niet meer bruikbaar. Nog sterker, het meeste ken je en heb je persoonlijk in handen gehad. Ik kan emotioneel echter nog niet helemaal afscheid nemen van dat prachtige hout, dat fantastische uitdagende bouwmateriaal, dat zo wonderlijk mooi aanvoelt, ruikt, dat elke keer weer je aandacht weet te trekken, soms zo zacht en aaibaar, en vaak zo hard en weerbarstig waardoor het zelfs gereedschap van het meest harde staal in no-time onbruikbaar gemaakt wordt.
Dat soort hout mijn beste Bas ligt daar op een hoop :D :D .
Ik weet het, je hebt je in de voorjaarsvakantie erg druk gemaakt in mijn werkhok en rigoureus een deel van mijn houtverzameling dat nog niet tot zaagsel verwerkt was zorgvuldig op een bult gegooid....... het ligt er nog, de reden mag je duidelijk zijn. Ik heb er vele malen mijn poten bijna over gebroken, maar soms vind ik er weer zo'n pareltje tussen, net dat ene stukje garantie multiplex, dat stukje eiken of larix.
Heb geduld met me.........

jaap
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Beste Jaap, je betoog maakt indruk. Van nu af aan zal ik al mijn hout bewaren en net als jij (mijn voorbeeld) achter de zaagmachine een bult beginnen.

Thanks man! :D
 

jens......

Nieuw lid
16 feb 2010
10
0
wel ik heb met veel bewondering dit topic gelezen .
jonge jonge wat een mens zo al maken kan , hoogs intersant.
ga zo door jaap , ik ben benieuwd naar het eind resultaat.

met veel bewondering
jens......
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.