De bouw van onze FL26

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Nu de kou wat uit de werkplaats trekt kon ik beginnen met de bouw van onze FL26. De kou verhinderde me om met epoxy de bodemdelen en de huiddelen te verlijmen. Van Thijs de Jong van watersportbedrijf Vaart kreeg ik een 9Kw elektrische kachel te leen. Dat zorgde voor voldoende warmte en een groot bos bloemen van de Nuon. De FL26 is een ontwerp van Jacques Mertens. Dat is een Belg die boten ontwerpt voor de zelfbouwer en die na een aanvaring (beter woord is er niet in deze context) jaren geleden met de fiscus naar Florida vertrok. Zijn website is http://www.bateau.com en staat vol met hele leuke ontwerpen, allemaal how-to-do tips en een forum met meer dat 6000 leden die meer dan 132.000 berichten gepost hebben. Zover zijn wij (misschien gelukkig) nog niet. De romp wordt op de kop gebouwd, op een frame met daarop een ribbekast die de vorm van de boot heeft. Op deze ribben worden de bodem en zijdelen gehangen en in de goede vorm met epoxylijm aan elkaar verbonden. Daarna het geheel nog een keer helemaal in glasvezel en epoxyhars zetten en daarna afwerken tot een mooie strokende, gladde romp. Ik heb het frame gebouwd en alle hulpribben gezaagd (met dank aan Herman voor de hulp!) en ook al een paar van de definitieve spanten gezaagd. We gaan nu eerst een weekje op vakantie en daarna zet ik de spanten uit op het frame en krijgt de romp zijn vorm, dan lijkt het wat meer op een boot. Ik houd jullie op de hoogte.





Attached files
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Super Jaap, onwijs spannend. Heb je wel zin om op vakantie te gaan, of blijf je liever aan de boot werken.

Een kennis van mij heft ook ooit een boot gebouwd en kwam er gaandeweg achter dat de boot te groot was geworden om hem nog uit de schuur te krijgen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Weer een stukje verder. Alle hulpspanten (8 stuks) en spanten zijn klaar. De op 1 na eerste en laatste heb ik zo goed mogelijk in lijn op het bouwframe gemonteerd en nu kunnen de overige 6 er ook op en dan is het afwachten of ze allemaal netjes in het gelid staan!

vr.gr.

jaap



Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
De laatste maanden niet stil gezeten, er komt wat model in het geheel.
Alle hulpspanten geplaatst en uitgelijnd in de bodem -en zijpanelen gemonteerd en aan elkaar verbonden met tieraps. Daarna de naden met epoxylijm gevuld, tieraps verwijderd en de naden afgewerkt. De meeste tijd gaat zitten in het netjes en vloeiend aan elkaar monteren van de panelen. De ontwerper stelt ook duidelijk dat niet de hulpspanten, maar uiteindelijke de natuurlijke vorm van de panelen de vorm van de romp bepalen. Om de mooie waaiervorm in de boeg te krijgen, worden de zijpanelen ingezaagd, om ze de ruimte te geven op de hulpspanten. Ik heb om de 40 cm latjes op de stroken geschroefd, om de waaiervorm zo vloeiend mogelijk te krijgen. Daarna de boegstroken ook verlijmen met epoxylijm en alles in de glasmat met epoxy gezet. De temperatuur was toen boven de 21 graden in de werkplaats en ik heb bijna alle lamineerwerk in mijn eentje gedaan, dus dat was serieus aanpoten om het geleren van de epoxy voor te blijven. Na het lamineren begint het strokend schuren van romp, met de lange schuurplank. Op 1 van de foto's is ook net mijn meest gebruikte gereedschap van de laatste tijd te zien, de rotex met schuurpapier 40 in de hoogste stand; geweldig. Het schuren is overigens beslist geen leuk werk, maar op de laatste foto kun je zien dat het er aardig op begint te lijken. Uiteindelijk gaat deze "lijdensweg" om het resultaat.


vr.gr.

jaap











Attached files
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
prachtige vorm van de boot Jaap! Zo te zien is het gelukt.

Hoe groot wordt de boot. Volgens mij wordt dat een enorm apparaat. Wat ben je van plan?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Hemski,

Het is allemaal maar bescheiden, het bootje is 8 meter lang en 2,50 meter breed. Maar ik heb me een paar zwemmersbovenarmen geschuurd om het een beetje strak te krijgen. De komende dagen in de primer en onderwaterverf en de planning is om vrijdag de romp te keren om aan de binnenzijde te beginnen. Ik houd jullie met foto's op de hoogte.

vr.gr.

jaap

ps. ik kijk naar al dit geschuur en geplamuur uit om weer eens aan een echt stuk hout te werken!!
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
jaap zei:
ps. ik kijk naar al dit geschuur en geplamuur uit om weer eens aan een echt stuk hout te werken!!

En zo leven we nog lang en gelukkig.

Ben benieuwd naar je voortgang.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ondanks de pauze in de berichten, gaat het werk gestaag door. Terwijl de romp nog op de kop lag heb ik de romp zo goed mogelijk strak geschuurd, in de primer gezet, daarna een hechtlaag en uiteindelijk een laag antifouling, de aanweergroeiende verf. Zo ver is het nog lang niet, maar voor het tewater laten komt er nog een laagje overheen. Onze goede vriend Thijs kwam een paar weken geleden met de heftruck en de naaste buren waren zeer bereidt om mee te helpen om de boot naar buiten te duwen, om te keren en weer naar binnen rijden. Om de boot een beetje pas op de bouwmal te krijgen moest deze wat aangepast worden. Het meest bijzondere was dat, toen de romp in de stroppen hing, we deze met drie man redelijk eenvoudig in de strop konden draaien. Ik had gedacht hem op de grond om te draaien, maar zo was het een fluitje van een cent, we begonnen om half negen en om 10 uur zaten we weer aan de koffie!!
Ik denk dat de foto's voor zich spreken.

Met de meest mogelijke dank aan alle helpers,

jaap











Attached files
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Tsjonge jonge Jaap dat ziet er goed uit. Het lijkt nu al echt op een boot,. Misschien is hij wel voor 5 december klaar. : )
Hou ons op de hoogte met je fotoos, kan ik goed zien hoe zo.n boot eigenlijk wordt gemaakt.
Tot zaterdag. De winnaars van de knappe kistjes en donderse doosjes zijn inmiddels uitgekozen.
Zondag ergens in de loop van de dag wordt dat bekendgemaakt en de prijzen uitgereikt.
 
A

Athanor

Guest
Wat een mooie boot wordt dat Jaap. Ik kijk met bewondering naar die fraaie waaiersteven, lijkt me dat er aardig wat schuurwerk aan te pas is gekomen. Het resultaat mag er zijn hoor!

Veel succes met het vervolg!
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Ziet er goed uit hoor.
Het is maar wat je bescheiden noemt.
Ik denk dat er vele jaloers op zullen zijn.
Succes met de verdere bouw.
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Jaap, wat een mooie boot. Het was onwijs leuk om je te ontmoeten afgelopen weekend.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Hemski,

Dank je, volgend jaar gaan we varen, dan kom je maar een keer naar Friesland. Ik vond het ook erg leuk je te hebben ontmoet, ik heb ook gekeken naar iemand met de hand in verband (arieproduction), maar die heb ik niet kunnen ontdekken. Misschien moeten we een keer wat organiseren met de forumleden, of wachten op het volgende Baptist weekend.

jaap
 

RVlaak

Nieuw lid
28 okt 2008
1
0
Goedemorgen,
Heb me net aangemeld op deze site na een tip dat deze site bestond.
Heb vorig jaar de bouw van mijn eigen (roei)sloep afgerond en vanaf mei heerlijk gevaren.
Vorige week de boot weer op het droge getrokken en klaargemaakt voor de winter.[

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum!

Mooie boot heb je gebouwd! Kan me voorstellen dat jet fijn mee gevaren hebt. Ben zeer geinteresseerd in bootbouw, sinds ik bij Bert van Baar een week op de bootbouwschool ben geweest. Wil nog graag wat meer weten over de bouw van je boot. Wat is de bouwwijze welk model/type is het heb je foto's van de bouw, wat heb je er van geleerd en welke tips heb je?

Misschien is het handig als je dat dan in een nieuw topic brengt bijv. onder de naam "de bouw van Miranda" of "de lijnen van Miranda"? Oeps... dat is tweeledig op te vatten denk ik, maar trekt vast kijkers! ;)

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Rvlaak, ook van harte welkom op ons forum!
Een hele fraaie sloep en ik ben het helemaal met Athanor eens. We zouden graag wat meer van je sloep zien en misschien andere dingen die je gemaakt hebt.

jaap

ps groeten van klaas-jan
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Hallo Jaap, Jaaaaap, hoe is het met je boot. Ik kan niet even langs komen fietsen, dus heb je een paar fotoos voor ons??? Groetjes.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dank je dopeling, deze schop onder kont had ik net even nodig. Ik lees dagelijks even snel ons forum, maar ben ernstig achter met berichten en antwoorden.
Na het keren vorig jaar heb ik nog de binnenkant van een laag epoxy en glasvezel voorzien, de stringers (de langsspanten over de vloer) en een aantal schotten en wrangen verlijmd met epoxy en in de glasmat gezet. Zeker de vloer viel niet mee, ook mijn broek raakte aardig doordrenkt met epoxy.
Daarna een hele tijd andere dingen gedaan, o.a. wat dingen in huis wat meer afgemaakt (het woord 'klaar' is nog helemaal op zijn plaats).
Vlak voor de pasen weer begonnen, omdat de temperatuur in de werkplaats weer zodanig werd dat de epoxy weer hard wil worden en een deel van het binnenwerk, vloer etc aangebracht. Een klein hoogtepunt was het plaatsen van de motor. De foto's spreken voor zich.

jaap









Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het roer heb ik gekocht bij Allpa een bootjesspul groothandel. Het is gemaakt van brons en gefabrikiekt in China. Het is compleet met de buis waarin de roeras gelagerd is (hennegatskoker in bootjestaal) en het armpje voor de hydraulische cylinder. Ik moest een gat van 54 mm boren in de romp en dat is natuurlijk een beetje raar idee. Omdat er niet genoeg schroefdraad op de hennegatskoker zit, moest er wat meer massa aangebracht worden om het geheel goed vast te kunnen zetten. Een plaat van 12 mm multiplex en twee stukken amerikaans eiken van 30mm waren genoeg. het geheel met veel epoxylijm vastgezet en de koker met zwarte polymere kit in het gat geduwd en vastgeschroefd. Het zit als een huis en naar ik hoop waterdicht.

jaap







Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.