De bouw van onze FL26

A

Athanor

Guest
Mooi dat je de proefvaart hebt gehad Jaap! Prachtige boot en goed om eens uit te testen. Gelijk ook een uitdaging om te verbeteren, gaat vast een fijn varend schip worden!

Fons
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
545
58
Oostzaan
Dat is een mooie boot geworden.
Ik denk dat je roerblad wat lager moet komen.
Waardoor het meer tegenover de schroef komt te zitten.
Dit heeft als voordeel dat er meer water langs het roerblad stroomt bij lage snelheid en er dus toch druk op het blad komt.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ha Jaap
Mooi bootje hoor, ook de bijpassende muts maakt het af. Misschien heb ik het gemist? maar waar plaats je de panelen om de accu's op te laden ? Ik dacht eigenlijk dat deze aan boord komen. Of ga je de accu's op afstand opladen?
hg Hugo
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Dank voor alle vriendelijk woorden, maar de boot is nog niet klaar, nog wat technische verbeteringen, het roer, gewicht naar voren ipv extra gewicht etc. En de binnenkant moet nog, hoofdzakelijk plamuur, schuur en lakwerk, maar er moet nog een motorkist komen met ingebouwde spoelbak en ik heb zo'n 2 pits Origo die daar een plekje moet krijgen. En een slim bankje voor de stuurman, met bergruimte er in. Volgend jaar echt varen!
Het heeft wel even geduurd, dat klopt Spaander, ben begonnen in 2008, maar begon een half jaar later een bedrijfje in composiet, waar ik het erg druk mee gehad heb tot we in 2010 vertrokken naar Thailand. En afgelopen jaar ging op aan het verbouwen van het huis en toen ik deze zomer aan het bootje wilde beginnen, brak ik mijn rug. Maar hij, of zij, ligt er in!
Wij zijn tot dezelfde conclusie gekomen schrijnwerker, er zit nu een standaard Vetus roer onder, dat leek me toen handig omdat het compleet is en met roerkoning etc en waterdicht. Ik ga een deel van het brons wegslijten en dan het roer verlengen tot aan de onderkant van de schroef en misschien een paar cm breder maken.
Hugo, dat zijn veel te veel panelen om mee te nemen, ik heb nog een paar flexibele waarvan ik er 1 op zet om het 12 v systeem voor de verlichting, koelkast etc mee op spanning te houden. Maar de batterijen voor de aandrijving laad ik gewoon thuis of onderweg op. Wat ik nu gemeten heb, is dat de motor ongeveer 1,5 kw verbruikt om een snelheid van 8 km te halen. In Friesland mag je in de sloten en kleine kanalen 6 km/u en op de meren en grote kanalen 9 km/u. Maar 1,5 kW is wel 7 a 8 panelen van 1,6 x1 m oppervlak bij mooi weer, dat is niet zo praktisch.
Het wordt morgen en zaterdag weer mooi weer, dan maak ik nog wel wat foto's en een filmpje.

wordt vervolgd,

jaap
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Hallo jaap, eindelijk in het water heb je ook al een naam voor deze mooie boot?

gr. Albert.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
De naam van de boot wordt Pluut, Albert. Dat was in Joure vroeger de bijnaam van mijn vader, zoals bijna iedereen een bijnaam had. Helaas leeft de beste man niet meer, jammer ik had het bootje graag aan hem meegegeven.
Het voorjaar was qua weer wel superslecht, althans in mijn beleving, we hadden eind juni de cv af en toe nog aan. Maar in juli toch weer met de boot begonnen (en de organisatie Open Dag Hout even weggelegd). De verbeteringen die we na de proefvaar vorig jaar hadden bedacht was, de kielbalk naar voren doortrekken zodat de boot bij langzaam varen beter spoor houdt en er de mogelijkheid ontstond om er een boegschroef in te bouwen, omdat we wat meer diepte onder water kregen. Het roer was te kort en het gewicht moest wat naar voren, in mijn geval het accupakket.
Voor de kielbalk kocht ik bij Haijo in Akkrum twee lange mahonie balken en heb die op de hoogte van de boegschroef aan beide zijden met 2 keer de balkdikte opgedikt. In het eerste stuk de doorvoer voor de buis van de boegschroef geboord en dat stuk als geleiding voor de gatenzaag gebruikt om de volgende te boren/zagen. Alles met epoxy verlijmd. En onderwijl de antifouling van de onderkant schuren, met de rotex, schuurpapier 40 en 80 en de ministofzuiger. Maar het baggerde er allemaal onder. Bij het opruimen later kwam ik er achter dat de slang verstopt zat, resultaat van een keer uitlenen....... Echt vieze troep die anti voeling verf. Na alles netjes verlijmd te hebben van binnen uit de doorvoer voor de boegschroef geboord, de buis geplaatst en verlijmd en toen van binnen uit de ruimte tussen het hout en de polyester buis volgegoten met epoxy; rocksolid!
Daarna schuren, primer, en een paar lagen antifouling, mooi rvs stripje op de neus gemaakt, zag er profi uit, was er zeer tevreden over!
Bij het aansluiten binnnen 2 zekeringen van 160 amp opgestookt, en toen toch maar in het boekje gekeken waar de kabels horen te zitten. Italiaanse onlogica.....
Het LiFePo4 accupakket ook naar voren gebracht, op dit plek 2 watertanken met aan en afvoer gemaakt en de vloer in de kuip dichtgemaakt en afgegoten met PU hars (hetzelfde spul wat ze op garagevloeren gebruiken) en de boot op de trailer naar huis gebracht. Helaas te snel, dus er vielen onderweg 2 deksel van de bankjes in de natte PU...... Ik leer het nooit, echt.
Dit binnenkant van de kuip en bankjes geschuurd, 2 keer in een witte epoxy coating gezet, accu's geladen en de boot in het water gelaten.
O, ja ik had vorig jaar bij de proefvaart ook een lekkende stuurpomp, had bijna een nieuwe gekocht, maar toch voor de zekerheid het aansluitblok voor de slangen los gebout en bleek er een O-ring niet te passen en tussen de pasvlakken te zitten. Voor 1,50 3 nieuwe ringetjes en de pomp doet het super.
Het bronzen roer heb ik ook met epoxylijm, hars en matjes en een stuk multiplex verlengd, maar kan daar zo geen foto's van vinden.
De boot te water en we hebben nog 1,5 week fantastisch gevaren!

jaap

ps, de volgorde van de foto's ik knudde.......

IMG_1390.jpg

IMG_1389.jpg

SubstandardFullSizeRender-6 (1).jpg

SubstandardFullSizeRender-3.jpg

SubstandardFullSizeRender-2 (1).jpg

IMG_1397.jpg

IMG_1347 (1).jpg

IMG_1325 (1).jpg

IMG_1321.jpg
 
Laatst bewerkt:

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Mooi werk jaap en ook tof dat je je vader eert met de boot.
Mijn ouders hebben altijd gevaren totdat ze in de tweede wereldoorlog
toen ze in de haven van Stein (limburg) lagen gebomdardeerd werden.
Toen ik met het bouwen van de FS 18 begon zei mijn moeder altijd
"go had je vader dat nog maar kunnen meemaken".
Ik ben nog steeds bezig met de boot maar doe het rustig aan.

gr albert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.