Achterwand kast HELP!?

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Hallo,

Ik ben van plan een kast te maken van vurenhout. Nu heb ik alle details klaar, alleen heb ik jullie hulp nodig.

Achterwand wil ik dmv 2 platen multiplex(4mm) bevestigen op de panelen. Maar dan zogezegd niet 'koud'.
De platen moeten niet zichtbaar zijn, nu komt het.

Ik ben een hele grote leek betreft de bovenfrees, moet ik dan op het langshout frezen van de panelen? Of leg ik de planken gewoon vlak neer op de brede kant van m'n tafel en frees ik langs de zijkant? Moet ik hier speciaal een sponningfrees voor gebruiken? Of kan dit ook met een groeffrees? De planken zijn 28mm dik, welke maat frees gebruik ik?

Oh ja, moet ik dit frezen voordat kast in elkaar gezet wordt? Of kan dit ook achteraf?

Even een foto hoe de kast ongeveer zal worden , ter verduidelijking.

Gr Elio
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    53,2 KB · Weergaven: 330

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Snap er niets van wat je nu wil weten. Maar over het algemeen frees je voor het in elkaar zetten.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
hmm blijkbaar weinig ervaring maar alles is te leren. lees voor gebruik de handleiding van de bovenfrees, gebruik youtube of google om dingen te leren en/of te bekijken. Doe ik ook veel.

groeffrees is geen probleem,frezen voordat de kast in elkaar gaat.
Dikte van de groef???? afhankelijk van de dikte paneel die je erin gaat zetten.
Waar moet de groef komen? op de plek dat je het paneel erin wilt zetten.
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
Als ik het goed begrijp is de vraag dus of je beter de plank vlak/plat kan neerleggen danwel de plank beter rechtop langs een frees moet halen. Ik zou zeggen; hangt ook af van je maatvoering van de groef. De groeven worden dus 4mm diep, hoe breed wil je de groef maken: Als dat bv 20 wordt en je legt de plank vlak op tafel dan zou de frees dus 20mm moeten uitsteken, waardoor die niet echt stabiel meer is. Ik zou de frees dan 4mm laten uitsteken en met de plank rechtop de groefbreedte in meerdere halen 20mm breed maken. Als de groef ong. even breed als diep wordt maakt het volgens mij echt niet uit hoe je het doet. Je zou zelfs de cirkelzaag/zaagtafel kunnen overwegen om de groef erin te zetten, dan wordt alleen het aantal keer erlangs halen nog wat groter.
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Snap er niets van wat je nu wil weten. Maar over het algemeen frees je voor het in elkaar zetten.

Hahaha! Dacht ik al..

Gewoon de makkelijkste methode de platen te bevestigen aan de achterkant, zonder dat je van de zijkant de platen ziet zitten.

:eek:
 
A

Athanor

Guest
Het is natuurlijk veel slimmer en veiliger om zo veel mogelijk op de platte plank te werken. De freesmachine heeft dan voldoende steun. Op de kant van de plank wiebelt hij snel met slechte resultaten tot gevolg. Als je een freesje met een kogelager uitzoekt die een vier mm. diepe groef freest kun je in een paar stappen steeds dieper gaan tot 20 mm.


Fons
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Gewoon de makkelijkste methode de platen te bevestigen aan de achterkant, zonder dat je van de zijkant de platen ziet zitten.

Ik zou dan simpelweg een sponningfrees gebruiken (zie afbeelding). Het raamwerk aan de achterzijde (vóórdat je hem monteert) voorzien van een sponning en daarin achteraf de plaat plaatsen en vastzetten met kleine spijkertjes (zoals IKEA dat ook doet met haar kastjes).

Zoals Fons al aangeeft kun je de machine gewoon op de vlakke plank leggen.

sponning frees.jpg
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Ik zou dan simpelweg een sponningfrees gebruiken (zie afbeelding). Het raamwerk aan de achterzijde (vóórdat je hem monteert) voorzien van een sponning en daarin achteraf de plaat plaatsen en vastzetten met kleine spijkertjes (zoals IKEA dat ook doet met haar kastjes).

Zoals Fons al aangeeft kun je de machine gewoon op de vlakke plank leggen.

Bekijk bijlage 11295

bedankt voor je toelichting.


Nog even 1 dingetje, stel nou ik koop dit setje, de kleinste sponningfrees heeft een diameter van 12,7mm.
Als ik nu vlak op de plank zou frezen dan heb ik een sponning van 6,35mm "breed". Klopt dat? Diepte is dan in te stellen via de bovenfrees, wat uiteindelijk alleen de breedte/lengtemaat geeft van je 4mm plaat. Wat ik hiermee wil zeggen is dat de plaat(4mm dik) dan 2mm dieper in de kast zou vallen??? Niet dat dit heel erg is hoor :).
Maar lijkt mij dat het ook precies zou kunnen?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Je kan ook een frees zonder kogellager gebruiken, en dan een lange lat over het paneel van de kast te klemmen. Met de diepteinstelling van de frees regel je dat je niet over de hele dikte van het paneel freest. Met de afstand tussen de lat en de achterkant van het paneel bepaal je de diepte van de groef.

Maak eerst even een proefje op een stukje afval, dan kan je je instellingen controleren.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Met een frees met kogellager is de breedte van de groef gelijk aan de afstand van het kogellager tot de buitendiameter van de frees. Om het moeilijker maar rekenkundig juister te formuleren is de freesbreedte de helft van het verschil tussen de lagerdiameter en de freesdiameter. De truc met de lat is simpeler. Eventueel kan je een zijgeleider gebruiken voor het zelfde effect.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Eventueel kan je een zijgeleider gebruiken voor het zelfde effect.

Hopelijk maakt de link naar onderstaand filmpje e.e.a. meer duidelijk.

In dit voorbeeld wordt er een groef op een paar cm vanaf de achterkant gemaakt. In jouw geval is er geen tussenafstand, maar wordt de groef (lees: de sponning) meteen op de hoek van het plaatmateriaal gemaakt. De bedoelde werkwijze is echter dezelfde...

Als het goed is start het filmpje meteen op de juiste plek (4:25).

http://youtu.be/T7OZo2CH4Fw?t=4m25s
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Bij mij startte er niets maar heb ik het onderhavige filmpje kunnen vinden.
In de video wordt met een vingerfrees gefreesd. Dat is een iets andere tak van sport dan het frezen van een groef in de kopse kant. Als je met een frees met lager freest dan bepaalt de afstand lager-snijkant de diepte van de groef. Die zou in de buurt moeten komen van de dikte van de achterwand. Iets dieper lijkt me minder storend dan iets ondieper dan de dikte van de plaat. De afstand waarover je de frees in het materiaal laat zakken bepaalt uiteindelijk de totale breedte en hoogte van de achterplaat.
Als je een zijgeleider gebruikt, aan de kant waar de frees het hout weg neemt, heb je geen frees met een lager nodig en kan je alle maten zelf instellen, zowel diepte als breedte. Als je de kopse kant van het materiaal freest moet je wel zorgen voor voldoende obdersteuning voor de freeszool in de vorm van een balk of L-vormige steun.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
In de video wordt met een vingerfrees gefreesd. Dat is een iets andere tak van sport dan het frezen van een groef in de kopse kant. Als je met een frees met lager freest dan bepaalt de afstand lager-snijkant de diepte van de groef.

Ben ik met je eens, Wim. Ik wil met het filmpje even de techniek van frezen met gebruik van een zij-geleider laten zien.
Reden waarom: ik heb het idee dat de vraagsteller de kopse kant van de plaat wil frezen i.p.v. frezen op de grote vlakken (de zijkant) van het plaatmateriaal. (klopt dit Elio ???)
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Bij mij startte er niets maar heb ik het onderhavige filmpje kunnen vinden.
In de video wordt met een vingerfrees gefreesd. Dat is een iets andere tak van sport dan het frezen van een groef in de kopse kant. Als je met een frees met lager freest dan bepaalt de afstand lager-snijkant de diepte van de groef. Die zou in de buurt moeten komen van de dikte van de achterwand. Iets dieper lijkt me minder storend dan iets ondieper dan de dikte van de plaat. De afstand waarover je de frees in het materiaal laat zakken bepaalt uiteindelijk de totale breedte en hoogte van de achterplaat.
Als je een zijgeleider gebruikt, aan de kant waar de frees het hout weg neemt, heb je geen frees met een lager nodig en kan je alle maten zelf instellen, zowel diepte als breedte. Als je de kopse kant van het materiaal freest moet je wel zorgen voor voldoende obdersteuning voor de freeszool in de vorm van een balk of L-vormige steun.

Precies!! Zoals je het zegt, zo ga ik het doen. Frees met lager en als de plaat 2 mm dieper in de kast valt, dat zou niet storend zijn.

Bedankt!
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Ben ik met je eens, Wim. Ik wil met het filmpje even de techniek van frezen met gebruik van een zij-geleider laten zien.
Reden waarom: ik heb het idee dat de vraagsteller de kopse kant van de plaat wil frezen i.p.v. frezen op de grote vlakken (de zijkant) van het plaatmateriaal. (klopt dit Elio ???)

Mooi filmpje met mooi gereedschap!:)

Over je vraag, dat is niet helemaal juist.

Ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.
Als je naar de foto van de kast kijkt, in mijn openingspost, dan heb je 2 zijkanten en één middenpaneel van vurenhouten panelen.
Hier wil ik dus in al het langshout van de vuren panelen aan de achterkant van de kast een sponning frezen, zodat uiteindelijk de 4mm plaat "in de kast valt".

Ik hoop dat het me gelukt is om het uit te leggen. Volgens mij begrijpt "WR1944" wel wat ik bedoel haha!

Gr. Elio
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.