Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Achterwand kast HELP!?

Hallo,

Ik ben van plan een kast te maken van vurenhout. Nu heb ik alle details klaar, alleen heb ik jullie hulp nodig.

Achterwand wil ik dmv 2 platen multiplex(4mm) bevestigen op de panelen. Maar dan zogezegd niet 'koud'.
    De platen moeten niet zichtbaar zijn, nu komt het.

Ik ben een hele grote leek betreft de bovenfrees, moet ik dan op het langshout frezen van de panelen? Of leg ik de planken gewoon vlak neer op de brede kant van m'n tafel en frees ik langs de zijkant? Moet ik hier speciaal een sponningfrees voor gebruiken? Of kan dit ook met een groeffrees? De planken zijn 28mm dik, welke maat frees gebruik ik?

Oh ja, moet ik dit frezen voordat kast in elkaar gezet wordt? Of kan dit ook achteraf?

Even een foto hoe de kast ongeveer zal worden , ter verduidelijking.

Gr Elio
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Snap er niets van wat je nu wil weten. Maar over het algemeen frees je voor het in elkaar zetten.

hmm blijkbaar weinig ervaring maar alles is te leren. lees voor gebruik de handleiding van de bovenfrees, gebruik youtube of google om dingen te leren en/of te bekijken. Doe ik ook veel.

groeffrees is geen probleem,frezen voordat de kast in elkaar gaat.
    Dikte van de groef???? afhankelijk van de dikte paneel die je erin gaat zetten.
    Waar moet de groef komen? op de plek dat je het paneel erin wilt zetten.

Als ik het goed begrijp is de vraag dus of je beter de plank vlak/plat kan neerleggen danwel de plank beter rechtop langs een frees moet halen. Ik zou zeggen; hangt ook af van je maatvoering van de groef. De groeven worden dus 4mm diep, hoe breed wil je de groef maken: Als dat bv 20 wordt en je legt de plank vlak op tafel dan zou de frees dus 20mm moeten uitsteken, waardoor die niet echt stabiel meer is. Ik zou de frees dan 4mm laten uitsteken en met de plank rechtop de groefbreedte in meerdere halen 20mm breed maken. Als de groef ong. even breed als diep wordt maakt het volgens mij echt niet uit hoe je het doet. Je zou zelfs de cirkelzaag/zaagtafel kunnen overwegen om de groef erin te zetten, dan wordt alleen het aantal keer erlangs halen nog wat groter.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zuma Bekijk Berichten
    Snap er niets van wat je nu wil weten. Maar over het algemeen frees je voor het in elkaar zetten.
    Hahaha! Dacht ik al..

Gewoon de makkelijkste methode de platen te bevestigen aan de achterkant, zonder dat je van de zijkant de platen ziet zitten.

Athanor
    Guest
    Het is natuurlijk veel slimmer en veiliger om zo veel mogelijk op de platte plank te werken. De freesmachine heeft dan voldoende steun. Op de kant van de plank wiebelt hij snel met slechte resultaten tot gevolg. Als je een freesje met een kogelager uitzoekt die een vier mm. diepe groef freest kun je in een paar stappen steeds dieper gaan tot 20 mm.

Fons

Gewoon de makkelijkste methode de platen te bevestigen aan de achterkant, zonder dat je van de zijkant de platen ziet zitten.
    Ik zou dan simpelweg een sponningfrees gebruiken (zie afbeelding). Het raamwerk aan de achterzijde (vóórdat je hem monteert) voorzien van een sponning en daarin achteraf de plaat plaatsen en vastzetten met kleine spijkertjes (zoals IKEA dat ook doet met haar kastjes).

Zoals Fons al aangeeft kun je de machine gewoon op de vlakke plank leggen.

sponning frees.jpg
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oceans'11 Bekijk Berichten
    Ik zou dan simpelweg een sponningfrees gebruiken (zie afbeelding). Het raamwerk aan de achterzijde (vóórdat je hem monteert) voorzien van een sponning en daarin achteraf de plaat plaatsen en vastzetten met kleine spijkertjes (zoals IKEA dat ook doet met haar kastjes).

Zoals Fons al aangeeft kun je de machine gewoon op de vlakke plank leggen.

sponning frees.jpg
    bedankt voor je toelichting.

Nog even 1 dingetje, stel nou ik koop dit setje, de kleinste sponningfrees heeft een diameter van 12,7mm.
    Als ik nu vlak op de plank zou frezen dan heb ik een sponning van 6,35mm "breed". Klopt dat? Diepte is dan in te stellen via de bovenfrees, wat uiteindelijk alleen de breedte/lengtemaat geeft van je 4mm plaat. Wat ik hiermee wil zeggen is dat de plaat(4mm dik) dan 2mm dieper in de kast zou vallen??? Niet dat dit heel erg is hoor .
    Maar lijkt mij dat het ook precies zou kunnen?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Je kan ook een frees zonder kogellager gebruiken, en dan een lange lat over het paneel van de kast te klemmen. Met de diepteinstelling van de frees regel je dat je niet over de hele dikte van het paneel freest. Met de afstand tussen de lat en de achterkant van het paneel bepaal je de diepte van de groef.

Maak eerst even een proefje op een stukje afval, dan kan je je instellingen controleren.
    Laatst gewijzigd door houtenklaas; 09-12-13 om 18:50.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Met een frees met kogellager is de breedte van de groef gelijk aan de afstand van het kogellager tot de buitendiameter van de frees. Om het moeilijker maar rekenkundig juister te formuleren is de freesbreedte de helft van het verschil tussen de lagerdiameter en de freesdiameter. De truc met de lat is simpeler. Eventueel kan je een zijgeleider gebruiken voor het zelfde effect.

Forum Rechten