Werken met OSB plaat

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Zelf ben ik gek op OSB, ik vind het er erg mooi uitzien en het is lekker goedkoop. Heb inderdaad ook hele wisselende ervaringen per batch. Ook een keer duurder OSB gekocht van Smartply bij Waltmann. Deze platen hadden inderdaad hele mooie fijne snippers. Maar week later kocht ik bij de Hornbach volgens mij dezelfde platen om een week later weer veel minder mooie platen aan te treffen.

Ben nog niet zo heel lang bezig met houtbewerking, maar heb om mezelf wat dingen aan te leren wel 3 kasten gemaakt waarvan twee met OSB. Zal er van de week eens wat foto's van maken.

Zag trouwens laatst bij de Bijenkorf een aantal kasten/displays van OSB. Alleen waren de platen hier een stuk lichter van kleur als die je bij de bouwmarkt aan treft. Bijna tegen het witte aan. Heeft iemand enig idee wat dit voor OSB is? Of hoe ze dit bewerkt zouden kunnen hebben? Het zag er niet gelakt oid uit, maar ik kan me vergissen.
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
OSB kan wit worden gemaakt met whitewash, dat werkt bij sommige merken erg goed, wel van te voren uitproberen want ieder soort/merk plaat reageert weer anders. Waterbeits lukt soms ook.

Ik weet dat er in de USA een soort OSB plaat wordt gemaakt uit berkenhout, dat is witter, misschien heb je dat gezien? Ik ken echter geen importeur in Europa.

Leuk dat ik niet de enige ben die OSB mooi vind en oneigenlijk gebruik. Je zou bijna een clubjes oprichten.

Groet, Rob.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Hornbach heeft (of had iig) ook een pockethole kit van wolfcraft, voor incidenteel werk is dat wel te doen voor grote aantallen zou ik een beter model nemen

Hij ligt niet meer in het schap. Maar is wel op bestelling leverbaar. weet niet wat hij precies kost.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
OSB kan wit worden gemaakt met whitewash, dat werkt bij sommige merken erg goed, wel van te voren uitproberen want ieder soort/merk plaat reageert weer anders. Waterbeits lukt soms ook.

Ik weet dat er in de USA een soort OSB plaat wordt gemaakt uit berkenhout, dat is witter, misschien heb je dat gezien? Ik ken echter geen importeur in Europa.

Leuk dat ik niet de enige ben die OSB mooi vind en oneigenlijk gebruik. Je zou bijna een clubjes oprichten.

Groet, Rob.
Oh ja, best logisch, whitewash. Dat ga ik ook eens proberen. Ben er normaal niet zo fan van (vind het vaak zonde van de vloer), maar op OSB misschien wel erg mooi ja.

Toen ik de eerste keer OSB platen ging kopen en laten verzagen werd me ook dusdanig afgeraden om er een kast mee te bouwen dat ik toen toch maar MDF heb gekocht. Later wel spijt van, dus die kast is alweer het huis uit. Was ook mijn 1e zelfgemaakte kast ooit dus schots en scheef en vol met fouten. Ga nogal eens de mist in met het tekenen/rekenen/meten :) Ach ja, al doende leert men.

Hierbij wat plaatjes van mijn 3e kast die behoorlijk gelukt is. Zeker weer hoop verbeterpunten gezien en hoop geleerd. Zo heb ik nu een pockethole jig (van Kreg) gebruikt voor de verbindingen van 'het frame' en dat werkte wel goed, maar lang niet zo goed als met echt hout. Als je niet oppast splijt het ook. Heb nu voor het eerst ook lades gemaakt, vond ik ook leuk om te doen.

Bekijk bijlage 11476Bekijk bijlage 11477Bekijk bijlage 11478Bekijk bijlage 11479Bekijk bijlage 11480image-6.jpgimage-2.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.