Wielen gezocht!

tSpeijk

Nieuw lid
13 okt 2013
14
1
Grootschermer, Nederland
Goedendag,

Ik ben bezig met het bouwen van een beukenhouten meubelmakers-werkbank. Het blad heb ik inmiddels uitgetekend inclusief verbindingen, maar nu het onderstel. Een eis van de werkbank is dat hij makkelijk verplaatsbaar moet zijn, oftewel er moeten wielen onder. Nu heb je met wielen minimaal contact met de vloer dus word de bank aanzienlijk minder stabiel. Ik ben opzoek naar een oplossing waarbij je de bank gemakkelijk op de wielen kunt krikken of een andere wijze waarbij de poten evengoed contact hebben met de vloer maar helaas kan ik geen dergelijk systeem vinden.

Iemand een idee? Alvast bedankt!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Kant en klare rolwielen met een klem, verkrijgbaar in vele malen
die zijn stroef (rubber) dus zullen ook wat minder snel glijden

wielen_zwenk_rem_e_71214.jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Daar is een handige oplossing voor, ik zal proberen het te omschrijven, het lukt me nog steeds niet om foto's en schetsjes te posten. Enfin, als volgt:

-Neem twee houten latten van stevig hout, eiken bijvoorbeeld, lengte gelijk aan de afstand die je poten van elkaar af staan in de diepte, plus tien cm.
-Schroef op ieder uiteinde een zwenkwiel van goede kwaliteit, zodanig dat de wielen op dezelfde afstand zitten als de poten. Ze hoeven niet geremd te zijn. Gebruik stevige boutjes, door de lat heen dus.
-Bevestig een scharnier aan beide uiteinden van de lat (weer boutjes door en door) en schroef de andere kant tegen de poten, zodanig dat het mogelijk wordt om de hele lat om te klappen zodat hij aan de onder kant van de poten terechtkomt, waardoor de zwenkwielen ook onder de poten komen.
-Maak uit betonijzer een soort vork met twee tanden die de dikte van de lat uit elkaar staan, plus 1mm.

Om nu de hele werkbank op zijn wielen te krijgen steek je de vork om het uitstekende deel van de lat en haalt het geheel om. Een kant van de bank staat dan op wieltjes. Doe het zelfde aan de andere kant. Rij de bank waarheen je wil. Herhaal de procedure de andere kant op en de bank staat weer als een huis. Omdat de wieltjes zwenken loopt het grootste deel van de "haal" via de wieltjes waardoor er niet veel kracht voor nodig is.

Lijkt misschien ingewikkeld maar is het niet. Neem niet de allergoedkoopste wieltjes, ze moeten behoorlijk wat krachten verwerken bij het omhalen. Ik heb met zo'n constructie op een zware meubelmakerswerkbank ruim 15 jaar gedaan, waarbij het ding twee a drie keer per week verreden werd. Je kan het geheel uiteraard ook van staal maken, zelfde principe.

Groet, Rob.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Het nadeel van die twee oplossingen die Dulcinea aandraagt is dat het gewicht van je werkbank op de scharnieren hangt. Bij Rob's oplossing staat de werkbank op de plank met wieltjes en hoeven de scharnieren alleen maar te zorgen dat hij er niet afglijdt.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik vind die leveling casters echt helemaal geweldig. Dat is eigenlijk wat ik precies zocht in mijn zoektocht om een paar MFT-style verrijdbare werkbanken te maken die je aan elkaar kan koppelen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.