Het aantal tanden in een zaagblad verdubbelen?

Sander_O

Nieuw lid
19 nov 2013
20
0
Amsterdam
www.sansskulpturen.nl
Ik heb recentelijk een goedkope spanzaag gekocht op marktplaats. Ik was puur geïnteresseerd in het blad en wil zelf een nieuw frame maken. Ik wist van te voren niet precies wat ik in huis haalde en zie dat het huidige aantal tanden op dit blad maar 4 tpi is (misschien net aan 5). Vrij grof dus. Mijn vragen zijn:

1. Kan ik hiervan eigenlijk wel een fijne schulpzaag van maken?
2. is het mogelijk dat ik van 1 tand 2 tanden maak om zo naar 8 tpi te gaan?

Ik zal binnenkort wel eens foto's uploaden van het blad.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Als de tanden niet gehard zijn kan je zonder probleem alle tanden wegvijlen en de zaag hervertanden naar om het even welke tpi. Geharde tanden zijn beduidend donkerder van kleur dan de rest van het zaagblad.
 

Sander_O

Nieuw lid
19 nov 2013
20
0
Amsterdam
www.sansskulpturen.nl
Ze zijn duidelijk niet gehard dus er valt mee te werken. Ik weet alleen niet of weg vijlen een optie is. Het zijn nogal grote tanden en ik vrees dat als ik die helemaal weg werk (wat op zich een aardig klusje gaat worden) ik niet veel blad meer overhoud. Is het mogelijk om de tand direct in tweeën te vijlen denk je?
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Dan moet je gewoon het zaagblad 'strijken', dit betekent dat je de zaagtanden afvijlt tot waar nodig.

Je hoeft ze in principe niet helemaal weg te vijlen, maar plat vijlen tot je zo ver zit dat de diepte van de half zo grote tanden is bereikt.
Dat zou je tussen elke tand een plat vlak moeten geven waar je dan makkelijk de extra tand tussen vijlt.

Succes ermee!
Steven
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Gebruik een saw teeth filing template. Met die term kan je wel iets vinden met google. Print hem uit en lijm hem op je zaagklem zodat je weet waar de tandjes moeten komen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.