Populier hout

tuoh

Oud hout
Hé Don,

zo een werkplaats met een verleden heeft wel een aparte charme, dat geeft een meerwaarde aan het geheel. Het is zo te zien ook niet direct een kleine ruimte, ga je er machines in plaatsen?

Kan je al gelijk beginnen met de kar terug gangbaar te maken, en dan nog zoeken naar geschikte tractie voor de kar :lol:
Ook de werkbank heeft wel iets, je werkt op een stukje geschiedenis, eens opgeknapt word dat een droom om op te werken, ruim genoeg en niet te hoog als je een stuk hout wil schaven met de reischaaf.

Ps: blokplaat is inderdaad een meubelplaat, maar er waren vroeger verschillende uitvoeringen verkrijgbaar.
Blokplaat was de goedkoopste, deze was opgebouwd uit een middenvulling van gezaagde latjes van 20mm br. x 14mm dikte en langs beide zijden bekleed met een dikke schilfineer in Okumé.

Staafjesplaat werd anders uitgevoerd, deze was opgebouwd met een middenvulling van staande triplexlatjes van max. 8mm dikte, en langs beide zijden afgewerkt met een schilfineer, en in sommige uitvoeringen ook nog een edelfineer er dwars overeen. Het was een heel stabiele en toch lichte plaat waar heel goed in te schroeven was.

Mvg,

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Heh wat leuk. Ziet er goed uit. Vooral die Appel is mooi hout zeg. Ik heb wel gehoord dat het moeilijk drogen is, gaat snel scheuren.

Het is wel gaaf als je dit zo op je erf kan doen. Ik zie dit nog niet zo bij mij op de stoep gebeuren.
 

tuoh

Oud hout
Hallo Don,

je hebt zo te zien je houtvooraad aardig uitgebreid, die Iep is een mooie boom met quasi foutvrij hout.
Alles op 4/4" laten zagen? geen dikkere delen nodig?

Ik heb wel de indruk dat er bij het Elzenhout aardig wat schade is in de stam, het Appelhout valt ook goed mee met die verkleurde strepen erin.

Is dat nu duur zo een mobiele zaagmachine? is wel een idee om te onthouden voor als ik nog eens een mooie stam omzaag.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Hallo Don,

4/4" is inderdaad één duim of ong. 25mm dikte, hout op bool word hier nog aangeduid met Engelse maten maar enkel voor de dikte.
Voor het natuurlijk drogen van hout laten wij vers gezaagd hout ong. zes maanden rechtop staan, daarna worden ze gestapeld en gelat, bij het stapelen worden onder de stam blokken gelegd die in de lengte van de stam een beetje aflopend geplaatst worden. Eens gestapeld word het hout afgedekt met platen tegen de regen.
Op de koppen spijkeren we een bandijzer of een stuk panlat tegen het scheuren, zo kan het hout nog enkele jaren blijven liggen.
Als je rekent dat per jaar het hout rondom 10mm diep droogt kan je uitrekenen hoe lang het buiten moet gestapeld blijven om een houtvochtigheid van ong. 14 à 16 % te bereiken, lager ga je dit getal niet krijgen buiten.
Daarna moet het inderdaad nog enkele jaren binnen gestapeld worden om de vereiste vochtigheid te bereiken.
Of je moet het proces gevoelig versnellen door het gebruik van een droogkamer, maar dit gaat ten koste van de kwaliteit vind ik.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Ja die breuken hé, vroeger zaagde men regelmatig 1/2 duim= 12mm, ook 3/4 = ong.20mm gezaagd, en dan 1 duim of 4/4 = ong. 25 à 26mm gezaagd., 6/4 = ong. 38mm gezaagd en 8/4 is dan 2 duim dikte of ong.50mm. 1/4 duim = ong. 6,5mm

Er werden nog andere diktes in breukvorm uitgedrukt, wat te denken van 5/8= ong. 15mm, 3/8 = ong. 10mm etc. 1/8 duim = ong. 3mm.

Sommige Amerikaanse houtsoorten komen nog in andere diktes op de markt, bv is Yellow Pine dit is gezaagd ong. 42mm dik.

Nu krijgen we stilaan de overgang naar een metrische maatvoering dat maakt alles wel duidelijker.
Maar als je van jongsaf die Engelse houtmaten hoort en gebruikt sta je er niet meer bij stil dat één en ander wel duidelijker kan uitgedrukt worden.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Hallo Don,

de oorsprong van de duim en andere oude maten kan ik enkel trachten te raden maar ik veronderstel dat ze wel terug te voeren zijn naar één of ander deel van het menselijk lichaam.

Heb de breedte van mijn linker duim even gemeten, en ja hoor 25,7mm :D ik heb dus een Amsterdamse duim.In Frankrijk had men blijkbaar bredere duimen, Franse duim is 27mm.

Het menselijk lichaam is een meetlat die we niet kunnen vergeten of verliezen, het enige jammerlijke is dat het niet geijkt is, enige afwijking op de maatvoering is dan ook niet uit te sluiten :D

Maar de onze huidige houtmaten stammen af van de Inch, en die is 25,4mm.
De breedte van balken is terug te voeren op de Engelse duim, 4 duim = 105mm, 5 duim is 125mm, 6 duim is 150mm, etc. Hier valt wel op te merken dat men tegenwoordig deze maten scherp zaagt, dwz. men zaagt smaller dan vroeger.

Als voorbeeld: balken van 7 duim werden vroeger op 183mm gezaagd, tegenwoordig blijft hier maar 173 à 175mm van over, hetzelfde is gebeurt met de andere breedtematen, dit is goed te meten bij Grenenhout.
De lengtematen van hout zijn dan weer terug te voeren naar de Engelse voet, nogmaals bij Grenen en Vuren ziet men dit goed, de lengtematen verspringen steeds ong. 300mm, vb: 3m, 3,30m, 3,60m, 3,90m, etc.

Wikipedia geeft wel antwoord op verschillende vragen over maateenheden en hun oorsprong.

Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Gewoonten sterven maar langzaam uit bij de oude garde. Vroeger werden schroeven en nagels met Engelse anduidingen verkocht. Ik herinner me nog steeds één van m'n meest gebruikte schroeven. Dan kocht ik een pond "driekwart zesjes", zijnde een schroef nummer 6 (ongeveer 3,5 mm) met een lengte van ongeveer 19 mm (3/4 inch).
Vroeger verschilde de zelfs van stad tot stad. Om de handel wat eerlijker te maken werd op de marktplaats (late middeleeuwen) een steen geplaatst met daarin de verschillende lengtematen gekerft. Dan kon iedereen een maatlat maken met de juiste lengte. Ik ben in Italie eens een gevelsteen tegen gekomen met de verschillende gebruikelijke maten er in gebeiteld.
De romantiek verdween met Napoleon die ons opzadelde met het metrieke stelsel en o.a. de meter. Maar zonder vergaande gecontroleerde maatvoering en toleranties is een uitwisseling van onderdelen onmogelijk. Ik moet er niet aan denken om elke bout, die ik gebruik, pas te moeten maken op elke moer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.