Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27

Onderwerp: Populier hout

Populier hout

zzzzzzzzzzzzz
    Laatst gewijzigd door Don Wagstaff; 19-07-12 om 21:04.

Re: Populier hout

Het is geweldig gemakkelijk te bewerken hout, en is helemaal niet zo minderwaardig als de toepassingen waar het de dag van vandaag voor gebruikt wordt (paletten ...)
    Vroeger werd het zeer algemeen gebruikt voor allerlei toepassingen (zeg maar: alles waarvoor tegenwoordig naaldhout gebruikt wordt)
    Helaas is er vrij moeilijk aan dit hout te geraken, weinigen hebben het op voorraad. Jammer ...

w

Op mijn oude stage bedrijf bij een interieurbouwer deden ze er van alles mee. Constructies, maar voornamelijk als je een kopprofiel van een koof moet hebben en die moet in een kleur gelakt worden etc. Het is qua bewerking te vergelijken met vuren. Misschien nog wel iets zachter.

lucky bugger :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

hs

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Zo, dit is nog eens het zelven!
    Als ik jouw berichten hier op dit forum lees en op jouw website kijk zal de lokale bouwmarkt weinig aan jouw verdienen :lol:
    Prachtig dat sommige mensen de oude ambachten nog echt toepassen.

Wat ben je eigenlijk van plan met dit hout te doen?

Ha Don,

Ik vind je verslagen over het populierhout erg interessant, en volg ze op de voet.
    Ga er vooral mee door! erg interessant.

Don,

vroeger gebruikten we Populier om daken mee te timmeren, voornamelijk de spanten en gordingen werden hier mee vervaardigd.
    Het is een taaie houtsoort, heel moeilijk om een spijker in te slaan, bij het timmeren moesten we elke spijker even door het vet halen om hem door het hout te kunnen slaan, (maat spijkers 6mm x 125mm)je had er een zware klauwhamer voor nodig(1000gr).
    Het hout zaagden we zelf met de boomzaagmachine, de bouwers leverden ons de stammen.
    Hier in het Waasland(B) plante elke landbouwer Populier rond zijn akkers, het hout werd oorspronkelijk gebruikt voor de klompennijverheid, maar eens deze verdwenen was moest voor de bomen een ander gebruiksdoel gezocht worden.
    Veel Populier word gebruikt om afrolfineer van te snijden, deze vellen worden gebruikt als binnenfineer voor triplex.
    Maar de meeste Populier verdwijnt nu naar de papierfabriek en word daar verwerkt tot papierpulp, of word verzaagd tot pallethout.

Mvg,

André

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2008

Ik vind het zeker interessant hoor.

Ik heb het zo niet voor exotisch hout, niet dat ik het hout niet mooi vind maar ik zou liever hebben dat ze het in het land van herkomst op een duurzame manier gebruiken en dat het de plaatselijke bevolking ten goede komt.
    Een meubel gemaakt in zebrano is 10 keer meer waard dan het zelfde meubel in beuk. Net alsof je een stuk ivoor in je woonkamer hebt staan.
    Ik vind het een schande dat we om onze eigen luxe te kunnen handhaven de bossen van een ander kappen.
    Ik heb het halve land moeten af bellen voor ik een Europes es te pakken kreeg, telkens ik om een alternatief vroeg kreeg ik iets exotisch te horen,het is dus makkelijker om een boom te vinden die de halve wereld moet afreizen dan eentje die in je buurt kan groeien....dan besef je hoe afhankelijk we zijn van de natuurlijke rijkdom van anderen en hoe slecht het met de onze gaat.

Toepassingen met houtsoorten van hier of die zich hier goed thuis voelen vind ik dus zeker de moeite waard. Blijven posten dus.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Geert
    Ik vind het zeker interessant hoor.

Ik heb het zo niet voor exotisch hout, niet dat ik het hout niet mooi vind maar ik zou liever hebben dat ze het in het land van herkomst op een duurzame manier gebruiken en dat het de plaatselijke bevolking ten goede komt.
    Een meubel gemaakt in zebrano is 10 keer meer waard dan het zelfde meubel in beuk. Net alsof je een stuk ivoor in je woonkamer hebt staan.
    Ik vind het een schande dat we om onze eigen luxe te kunnen handhaven de bossen van een ander kappen.
    Ik heb het halve land moeten af bellen voor ik een Europes es te pakken kreeg, telkens ik om een alternatief vroeg kreeg ik iets exotisch te horen,het is dus makkelijker om een boom te vinden die de halve wereld moet afreizen dan eentje die in je buurt kan groeien....dan besef je hoe afhankelijk we zijn van de natuurlijke rijkdom van anderen en hoe slecht het met de onze gaat.

Toepassingen met houtsoorten van hier of die zich hier goed thuis voelen vind ik dus zeker de moeite waard. Blijven posten dus.
    Weet wel dat als je hier geen tropisch hout meer gebruikt, je ginder mensen zonder werk zet. Een belangerijk stuk van hun economie is wel de houtexport. In die regio's is landbouw dan het enige alternatief en het is vooral daardoor dat het regenwoud verdwijnt.
    Hout uit productiebossen of selectieve houtkap is ecologisch best verantwoord hoor. Het is vooral door landbouw dat de bossen vedwijnen, de bodem uitgeput wordt en modderstromen tot gevolg geven. Natuurlijk is er ook een hoop roofbouw door houtindustrie, maar als we er een beetje op letten dat we FSC gelabeld hout kopen, hoef je je volgens mij toch niet te schamen hoor!

Als je hier graag meer over weet klik je maar eens op onderstaande link. FSC is trouwens mee ondersteund door het WWF.

http://www.fsc.be of http://www.fsc.nl

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Misschien erg "off-topic" en kortzichtig mijnerzijds.
    Maar waarom krijg ik altijd het idee dat certificering zoals FSC veel meer een marketingtool is dan wat het beoogt te zijn. (een certificering van duurzaam geteeld en gekapt hout)

Nu ben ik erg voorzichtig omdat ik me niet echt verdiept heb in het FSC.

Dus wie kan ons hierbij helpen. (misschien in een nieuw topic?)

Groeten
    Frank

Forum Rechten