formaat zaag felder-format 4 kappa 400 x-motion of robland axis ergo?

jee

Nieuw lid
6 dec 2013
5
0
Zoals de titel zegt... Felder is paar 1000 € duurder...
Wat zou jij verkiezen?
 

tuoh

Oud hout
Zonder twijfel de Format4, die werkt perfect, heeft een superieure loopwagengeleiding. De Robland is gewoonweg niet vergelijkbaar met de Kappa, dat is een andere klasse.
Een formaatzaag is de meest gebruikte machine in een atelier, dat moet dus een (zeer)goede machine zijn of je ergert je alle dagen aan dat ding. Ik zou hier nooit op beknibbelen.

Mvg,

André
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
In welke context wil je ze gebruiken?

Ik ben het eens met André dat de formaatzaag DE machine is en dat de kwaliteit van je werk valt of staat erdoor.
maar Robland is nu ook weer niet Chinese rommel, ik werk al een aantal jaren met een Robland Formaatzaag/frees en ook al zou ik graag een Felder hebben, kan ik mij geen goede reden vinden om de Robland weg te doen. Hij doet gewoon wat hij moet en hij is relatief eenvoudig en daardoor betrouwbaar.

De Felder Format4 is duidelijk superieur gebouwd maar ook stukken complexer. Met wat ik hier en daar hoor van "collega's" zou ik persoonlijk nooit de stap zetten naar een formaatzaag met servo-gestuurde onderdelen. dat is geweldig wanneer het werkt maar er kan heel veel mis gaan. Hier in een grotere schrijnwerkerij een dorp verder zijn ze jaren geleden overgestapt van een klassieke altendorf formaatzaag naar een moderne Italiaanse met alles automatisch (het merk ontsnapt mij even) en die is vaker in panne dan iets anders, ofwel wil de voorritser niet meer naar beneden, de zij-aanslag doet het niet enz... En telkens sleurt dat weken aan omdat "het moet blijven draaien". Op de avondles hadden ze ook een moderne SCM Formula 1, dat vond ik helemaal niet zo prettig werken als mijn Robland want die was erg zwaar en lomp. In een meer industriële productie context wil je waarschijnlijk wel zo'n robuuste machine die tegen het mishandelen van de arbeiders kan.

Dit ter zijde, als ik vandaag opnieuw moest beginnen dan nam ik een felder omdat ik nu de middelen heb, maar ik heb juist de middelen doordat ik met een Robland werk :p Zeker als je een bedrijf opstart op eigen middelen moet je letten op de centjes!
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ik denk dat de Robland gewoon een goede machine is, de Felder weer een stukje beter en dat Altendorf toch de beste formaatzagen maakt, alles heeft zo zijn prijskaartje.
 

tuoh

Oud hout
Het probleem begint als je een semi-automatische formaatzaag aanbied voor de prijs van een hobbymachine, dat kan niet hé. Een mooi voorbeeld hiervan was de Nieuwste 6 assen gestuurde Lazzari, op papier kon je er alles mee, de prijs was zonder meer spectaculair laag voor wat je kreeg, maar zonder problemen zagen was wat anders. De fabrikant heeft na een paar maanden aanmodderen dan maar de boeken neergelegd. De machine was niet voldoende ver ontwikkeld, het ding stak nog vol kinderziekten die men niet de baas kon.

Wil dat zeggen dat je dan altijd maar moet opteren voor een simpele basismachine, nee toch. Merken als Altendorf, Martin, Panhans, SCM, C.Philips, Format 4, etc. slagen er wel in om bedrijfszekere machines te bouwen. We moeten vooruit gaan hé, niet ter plaatse blijven trappelen.

Als we die redenatie doortrekken naar een auto dan rijd iedereen met een Dacia omwille van de simpele techniek, die gecompliceerde dingen zoals Mercedes en andere van dat slag laten we dan maar links liggen:p

Omdat alles nu éénmaal ook een keerzijde heeft is dit bij formaatzagen niet anders. X-assen gestuurde machines zijn een stuk productiever, je hebt geen maatafwijkingen bij het omstellen, ze zijn ergonomischer in gebruik, etc... Maar inderdaad een panne "kan" duurder uitvallen omdat de machines nu éénmaal gecompliceerder van bouw zijn.

Robland is een basic (hobby) machinebouwer met nauwelijks of geen ervaring in machinesturingen, daar koop ik geen x-assen gestuurde machine van, dat is om problemen vragen. Dat is bij Format4 toch wel anders, die hebben al jaren ervaring met (CNC) machinesturingen.

Ik wil hiermee niet zeggen dat Robland er niks van bakt, hun basismachines zijn best goed, maar voor de complexere ga ik toch passen op dit moment.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

A.N

Actieve deelnemer
Zoals de titel zegt... Felder is paar 1000 € duurder...
Wat zou jij verkiezen?

Zelf heb ik dit jaar voor dezelfde keuze gestaan en voor de Format 400 x-motion gekozen en daar nog geen moment spijt van gehad
Heb altijd met Robland gewerkt en dat zijn zeer betrouwbare machines maar de Format is gewoon een klasse beter.

Het software programma van Format bied ook meer mogelijkheden dan van de Robland.
De nauwkeurigheid bij het zaagwerk is fenomenaal, ook bij massa cq productie zaagwerk blijft dat gehandhaaft
Op dit moment heb ik 30 zaagprogramma`s in gebruik, wij werken met 3 man en veel zaaghandelingen zijn bij ons elke dag herhalingen en dan is de tijdswinst enorm.
Een druk op de knop en de zaaghoogte en breedte van de parallelgeleider wordt automatisch ingesteld tot 1/10 mm nauwkeurig

Verder heeft de machine de mogelijkheid om groeven cq sponningen te zagen.
Bij het maken van laden en daar een groef in zagen van bijvoorbeeld 10 mm breed voor een bodem kun je de machine instellen, deze berekend vervolgens zelf de instelling, op het beeldscherm verschijnt dan bijvoorbeeld 3 of 4x.
Je start de machine en maakt de eerste zaagsnede, drukt op starttoets en de geleider verplaatst zich automatisch terwijl de machine gewoon doorloopt voor de volgende snede en herhaald dit proces tot de gewenste 10mm is bereikt.

De tijdswinst die je boekt maar vooral de nauwkeurigheid van de Format zijn fantastisch, geweldige machine om mee te werken, had ik 30 jaar geleden al moeten hebben :rolleyes:

Als optie heb ik o.a een digitale aflezing voor de aanslagbalk gekozen en dat werkt ook perfect, een andere optie is de startknop aan het einde van de rolwagen vooral ideaal bij het zagen van grotere bredere platen/planken.
Formaatzaag 373.jpg
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Een mooi voorbeeld hiervan was de Nieuwste 6 assen gestuurde Lazzari, op papier kon je er alles mee, de prijs was zonder meer spectaculair laag voor wat je kreeg, maar zonder problemen zagen was wat anders. De fabrikant heeft na een paar maanden aanmodderen dan maar de boeken neergelegd. De machine was niet voldoende ver ontwikkeld, het ding stak nog vol kinderziekten die men niet de baas kon.

Toeval wil nu net dat ik bijna zeker ben dat ze hiernaast een Lazzari hebben waarmee ze zoveel problemen hebben! Ik dacht altijd wat een mooie machine en ik was beschaamd voor mijn Robland. Totdat ik op een dag mijn Robland toonde aan één van hun arbeiders en die tot mijn verbazing bijna stond te kwijlen bij wijze van spreken, en vertelde hoe het er bij hun aan toe ging!


Als we die redenatie doortrekken naar een auto dan rijd iedereen met een Dacia omwille van de simpele techniek, die gecompliceerde dingen zoals Mercedes en andere van dat slag laten we dan maar links liggen:p

Daarom vroeg ik juist in welke context de machine moet draaien :) . In een semi industriele omgeving ben je met een top machine beter af omdat de uren van de arbeiders lopen en elke minuut geld kost. En de machine vliegt buiten zodra ze vermoeid raakt.
In mijn geval kan ik de extra kost van zo'n machine nooit rendabiliseren op de levensduur van de machine want bij mij loop er geen klok, als die mij een paar minuten per dag doet winnen dan ga ik niets meer verdienen. Maar dat het preciezer en fijner werkt daar ben ik 100% akkoord mee!
 

jee

Nieuw lid
6 dec 2013
5
0
Machine moet vooral plaatmaterialen zagen, veel verstekken enz...
mijn gevoel lag ook beter bij de felder. Meer gestuurd ook dan de robland. Bij de robland op knop duwen tot de gewenste graden zijn bereikt, bij felder het aantal graden intoetsen en de rest gaat vanzelf. Software zit ook simpeler ineen...
alle, zal es diep in de buidel moeten tasten...
 

tuoh

Oud hout
Die meerprijs daar lig je maar één dag van wakker. Het plezier om met een fantastische machine aan de slag te zijn ga je alle dagen beleven. De keuze is dus vlug gemaakt:D:D:D
 
Laatst bewerkt:

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Vroeger had ik een Robland Combiné met een loopwagen van 250 cm (een lx310 denk ik). Na 2 jaar was de loopwagen verbogen en allerhande andere mankementen. Nu heb ik een
Felder K975 met digidrive en digitale uitlezing op de lengte en breedte aanslagen. De prijs van beide machines ligt ver uit elkaar, maar ook zo voor de kwaliteit. Echt een super machine. En de Format 4 is dan zelfs een klasse beter denk ik.

Als ik ooit nog een nieuwe koop, dan zal het ook een Format 4 worden. Maar ik denk niet dat ik de eerste 20 jaar m'n K975 versleten krijg, hoewel ik deze toch vrij intensief gebruik.

Succes.

S.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

jee

Nieuw lid
6 dec 2013
5
0
Ik heb de felder ondertussen staan mannen (vrouwen?) Geen moment spijt gehad van mijn keuze, hij is gewoon top!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.