Sluitplaat/-kom& slot frezen

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Hallo,

Ik ben bezig aan mijn binnendeuren (http://www.woodworking.nl/showthread.php?8185-binnendeur-op-maat).

Nu wil ik in mijn kozijn een AGB sluitkom frezen (http://eshop.lecot.be/product/NL/tree/CA_1002/CA_1003/CA_1175/CA_1974/CA_2134/CA_148377/CA_148378) maar vroeg me af hoe ik best te werk ga?

Freesmal maken met een rechte uitsparing van 30x69mm zodat ik met een ring van 30mm & een beitel van 16mm een uitsparing krijg van 16x55mm voor het diepe gedeelte
Freesmal maken met een rechte uitsparing van 32x71mm zodat ik een uitsparing krijg van 18x57mm

Klopt mijn idee?

En als extraatje: ik heb een beitel van 18mm liggen, kan ik daarmee ook een radius van 8 bereiken? (dan moet ik er geen kopen van 16mm)

Voor het slot: Hoe wordt dat meestal gedaan? Enkel de voorplaat inkrozen en de rest manueel uitboren (tot het past)?

Thanks

Stijn

www.deverbouwing.be
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Een frees van 18 mm heeft een radius van 9 mm. Daarmee kan je dus geen radius van 8 mm maken. De diameter van de frees mag maximaal 2x de gewenste radius zijn. En dan moet je nog rekening houden met de te gebruiken kopieerring om te bepalen welke mten je mal moet hebben.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Een 2e freesmal krijg je nimmer echt goed gepositioneerd. De enige uitzondering bij mijn weten is als de tweede mal precies in de eerste mal past en juiste positionering dus gegarandeerd is. Wellicht dus alleen een mal maken voor de ondiepe kom. Het diepe gedeelte gewoon uitboren met speedboren en bijtel
 

WR1944

Oud hout
Als je was gegaan voor de sluitkom had je simpel met twee frezen (16 en 18 mm) en een zijgeleider de kommen kunnen infrezen. Om extra steun voor de bovenfrees te maken had je een L-vormige ondersteuning met lijmklemmen tegen de deur kunnen klemmen.
Op een afval stukje van de goede breedte stel je de freesgeleider in op de juiste breedte (dit soort van operaties moet je altijd eerst op afval uitproberen om de eventuele valkuilen te ontdekken). Plaats frees 18 mm en frees 1 mm diep, markeer met potlood de plaats op de deur waar de voor- en achterkant van de freesvoet zit. Nu weet je de afstand van het gat tot beide einden van de voet. Zet een tweede streepje op de afstand komlengte minus 18 mm. Frees tot dit streepje. Nu heb je de groef voor de dekplaat klaar. Plaats frees 16 mm en zet twee streepjes 1 mm binnen de eerste eindstreepjes. Frees de gleuf op de juiste diepte. Zet nu de streepjes op 7,5 mm binnen de eerste eindstreepjes en frees op 15 mm diep. Klaar is Kees. Afhankelijk van de passing kan je wat met de streepjes rommelen. Als je dit eenmaal gedaan hebt kan je de streepjes overnemen op een strookje karton of hout en dit als mal gebruiken voor de overige deuren.
Ik had al gezien dat het mosterd na de maaltijd is maar iemand anders kan dit gebruiken voor een komend project.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.