Plaatmateriaal, aanbieders vergelijken (in tabel)

NeoEko

Actieve deelnemer
Er zijn ook opmerkingen opgenomen over kwaliteit, en mogelijkheid van transport en zagen. Ik deel die graag hier op het forum, ook in de hoop dat er aanvullende tips komen en we de tabel actueel kunnen houden. Bewerken van de tabel is hier lastig, maar misschien is daar iets op te vinden.

Wat mij opviel is dat de bouwmarkten er slecht afkomen: ze zijn duur, leveren mindere kwaliteit en (Gamma en Karwei) nauwelijks service.


tabel-plaatmateriaal.jpg

Groeten, Rob

ps als het plaatje niet goed leesbaar is kan ik een pdf als bijlage toevoegen...
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik vind de 12 mm Okoumé garantie plaat bij de Hornbach erg slecht.
De verkoop beweerd watervastverlijmt, maar na 2 jaar laten de lagen flink los, na 3 jaar was de gehele plaat pulp.
Misschien dat ik een slechte plaat gehad heb gehad, het was ook een zeer slechte uitgevulde plaat.

Ook veel MDF heeft een zeer zachte kern, het is bij 18 mm 1,5 mm hard, midden in lijkt wel zachtboard.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Geweldig initiatief ! die gaat bij mijn favorieten ;)
Prima dat er bij staat waar de kwaliteit minder (belabberd) is
Wat ik graag zou willen zien is waar je top platen kan halen en (misschien nog wel veel belangrijker) waar de prijs kwaliteit verhouding erg goed is

Misschien kun je iets met feedback van anderen om dat te bereiken ?

PLUIM: nette/keurige en overzichtelijke website
Mooie layout en uitnodigende kleuren
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
NeoEko, ik heb je post wat aangepast, wat een zeer hoge uitzondering is, maar dit forum is niet bedoeld om direct reclame te maken voor je eigen activiteiten. Daar komt de rubriek commerciële advertenties voor. Ik werd door een aantal forummers op je post gewezen vandaar.
Hoe kom je aan de gegevens in de tabel, is dat uit eigen onderzoek, zouden we hier zoiets in een universelere vorm kunnen gieten met regelmatige updates. De info, ook die b.v. Zweihaak geeft is wel bijzonder nuttig.

jaap
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik had eerlijk gezegd een stortvloed van positieve reakties verwacht (zoals van Toxiq) op dit werk van NeoEko.

Mooi initiatief NeoEko :)


Met vr. groet,
klaas

PS: ik las pas na mijn bericht het bericht van Jaap. Waken over (evt verborgen) commerciele belangen is heel terecht :)
 
Laatst bewerkt:

NeoEko

Actieve deelnemer
Alles is inclusief btw. In de haast en enthousiasme alles snel op het forum te plaatsen dit soort essentiële details vergeten.
Maar goed dat je het vraagt, anderen vroegen het zich ongetwijfeld ook af.
 

NeoEko

Actieve deelnemer
@ Jaap

Ik begrijp je opmerking en heb ook getwijfeld of ik mijn website zou noemen. Uiteindelijk toch gedaan omdat het de context verklaart van waarom ik de tabel heb gemaakt. En in die context vond ik het ook niet storend. Ik vind dat nu wel missen eerlijk gezegd. Maar soit. Overigens staat er op de nu geschrapte pagina ook een link naar dit forum...

Ik ben uitvoerig bezig geweest met de tabel: de bouwmarkten heb ik bezocht en ik heb ter plaatse met de medewerkers gesproken.
Alle online aanbieders heb ik gebeld, uitgelegd wat het idee was (een vergelijkingstabel voor particulieren op mijn -nu niet te noemen website ;)- en vervolgens gesproken over mogelijkheden van zaagwerk en bezorging. Deze info, over zaagwerk, staat niet op de websites. In totaal ben ik er ruim anderhalve dag mee bezig geweest

Ik heb geen enkele commerciële band met welke van de aanbieders dan ook, een zoals gezegd hoop ik dat we de info actueel en volledig kunnen houden.
Ik heb de tabel in excel en ga hem nu ook in html bouwen. Ik weet niet zo goed in welke vorm we het hier kunnen gieten. Iemand een idee?

Ik ben overigens blij met de positieve reacties en feedback, dat is precies de bedoeling!
 
Laatst bewerkt:

NeoEko

Actieve deelnemer
@ Toxiq
Naar mijn inschatting is de kwaliteit van de online aanbieders vergelijkbaar en goed, daar waar ik weet dat de kwaliteit minder is heb ik dat aangegeven. Anderen kunnen dat vanuit hun ervaring aanvullen.

@ zweihaak
Bedankt voor de feedback. Bouwmarktkwaliteit is over het algemeen bedroevend. Jouw verhaal bevestigt dit eens te meer. De bouwmarkten geven ook geen specificaties over kwaliteits keurmerken, waarschijnlijk ook omdat particuliere consumenten daar geen kennis van hebben.

Ik ben zelf alleen goed ingevoerd in de berkenmultiplex kwaliteiten en een beetje mdf en underlayment.
Misschien hebben anderen kennis van de andere plaatmaterialen?
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
@ zweihaak.
had je hem wel in de verf staan?

@NeoEko.
Ik heb nog wat prijswijzigingen van Hornbach voor je.
Mdf 18 mm €20,59 in plaats van €20,95
Underlayment is 19 mm. €30,95
Betonplex 18 mm €50,95
Oukume is €47,50 in plaats van €47,51
Mdf Lakdraagfolie is €31,50 in plaats van €31,51

Tevens zijn de eerste 10 zaagsnede per plaat gratis en dan betaal je €0,50 per zaagsneden.
 
Laatst bewerkt:

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Ja dat klopt, Ik was hem al aan het editten.

Tevens is bezorgen bij hornbach van plaatmateriaal ook mogelijk. Alleen zijn daar extra kosten aan verbonden en is een bezoek aan de vestiging
nodig.
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Informeer ook eens bij houthandel Alblas, Waddinxveen/Moordrecht/Rotterdam. Ik heb daar heel wat stapels plaatmateriaal vandaan voor mijn schip. Tot 2 jaar geleden zaten ze aan het water en zette de heftruck het zo aan dek. Nu zitten ze in een nieuw pand. Leveren ook aan particulieren, en bij grote bestellingen (zeg 20 platen) is over de prijs nog wel wat te onderhandelen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@NeoEko, ik ben ook helemaal niet tegen het initiatief, maar we hebben in het verleden enorme heibel gehad als er ook maar een vermoeden was van commerciële uitbating. De forumgemeenschap wordt steeds groter een daarmee ook een aantrekkelijke vijver voor allerlei partijen om er in te vissen, zonder dat daar een bijdrage aan de gemeenschap tegenover staat. Als starter van dit forum (en degene die alle kosten betaald) moet ik toch een beetje waken over de toon, de kwaliteit en de etiquette. Met als negatieve kant dat ik mij niet altijd een gewone forumgebruiker voel, maar altijd met 2 petten op zit. Gelukkig hoef ik niet alles zelf te bedenken, er is al heel lang een soort clubje van wijzen (niet altijd dezelfden) waar ik mee overleg als er wijzigingen zijn, of als er iets op het forum gebeurd zoals in deze post. Ik heb de pest aan modereren, vrijheid van meningsuiting is ook hier erg belangrijk, maar het moet de gemeenschap op een andere wijze wel ten goede komen.
Om meer ruimte te geven aan commerciële posters, waar iedereen voordeel van zou kunnen hebben, is er de rubriek commerciële advertenties gekomen. Die is er al een tijdje om er wat aan te wennen en om wat beter een idee te krijgen hoe we dat kunnen gaan gebruiken. Maar daarover binnenkort meer.

Meer in het algemeen: als we dit soort data posten, dan moet het ook wel waar zijn. Persoonlijk zou ik het zeer betreuren als we met informatie als dit, leveranciers ten onrechte te kort zouden doen. En het moet up to date zijn.

jaap
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
@jaap

Je kan de prijzen vandaag up-to-date hebben en morgen past hornbach zijn prijzen weer aan. Dat doen ze nog wel is.
 

NeoEko

Actieve deelnemer
@ Jaap: geen commerciële uitbating op het forum. Helemaal mee eens. Ik had mijn motivatie om mijn website te noemen al aangegeven.

Ik ging ervan uit dat ik door de tabel te delen een bijdrage zou leveren aan de gemeenschap. En ik ga ervan uit dat de gemeenschap, mijzelf incluis, de data kan complementeren en actueel houden.

Alles wat ik erin heb gezet is op de genoemde websites en in de bouwmarkten te verifiëren, je ziet het al aan de bijdrage van jefmen en houtenklaas. Voor het servicegedeelte (zagen) heb ik contact opgenomen met de aanbieders. Ik ga ervan uit dat als hier iets niet klopt of verandert dit op het forum ter sprake komt.

En voor alle duidelijkheid: ik heb dit onderzoekje gedaan omdat het als particulier erg moeilijk is om op de traditionele manier; bouwmarkten, detailhandel, aan kwalitatief goed (plaat)materiaal te komen.

Heb je al nagedacht over een manier om het hier bij te houden? Heb je iets aan mijn excel of html tabel? Als het niet te dol wordt dan wil ik het zelf wel bij houden (als ik weet hoe..). Als er een andere vrijwilliger wordt gevonden, zoveel te beter.
Het zou trouwens handig zijn als de meest actuele tabel bovenaan de draad zou staan...

@ jefmen: goede input! De cent verschil -scherp opgelet- heb ik zelf veroorzaakt; excel maakt van 31,50 31,5, dat zag er slordig uit Maar ik heb hiervoor al een andere oplossing bedacht.
Ik zou willen dat ik -of iemand anders- de wijzigingen in de tabel kon aanpassen. In een plaatje/jpg gaat het niet. Het zijn nu gelukkig kleine verschillen dus ik zal het nu nog eens in excel veranderen en er weer een plaatje van maken.

Misschien kunnen we volstaan met maximaal één update per week?

@ houtenklaas: Wat betreft Alblas: ik denk dat we ons in eerste instantie moeten beperken tot landelijke levering. (ja ik weet het: er staan er nu ook twee in die niet landelijk leveren. Maar die zijn beiden om een andere reden speciaal en liggen centraal.

Als iemand suggesties heeft voor een elegant format waarin ook plaatselijke leveranciers passen?
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Misschien ook een idee voor de kleinere maten plaatmateriaal ook te verwerken in een tabel?

Voor Hornbach wil ik de prijswijzigingen wel bij houden.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Laatst een plaat Berken gescoord bij Bouwmaat. Op zich redelijke kwaliteit (goed genoeg voor de corpus van een laatje....) . Prijzen weet ik even niet. Maar kwaliteit was iets van AA/B oid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.